فواید و مضرات مصرف انگور


مصرف انگور سطح نیتریک اکسید را در خون افزایش می دهد، مسأله ای که جلوی لخته شدن خون را می گیرد و در مجموع به سلامت قلبی عروقی کمک می کند. بنابراین، انگور گزینه ی مناسبی برای کاهش احتمال حمله ی قلبی محسوب می شود

فواید و مضرات مصرف انگور
شفاآنلاین>تغذیه>انگور میوه بسیار محبوب و لذیذی است اما مصرف این میوه فواید و مضراتی دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید.

خواص خوب و بد انگور

به گزارش شفاآنلاین، انگور یکی دیگر از میوه های لذیذ تابستانی است که از آن به عنوان میوه بهشتی هم یاد می شود. طعم شیرین، آب فراوان، ظاهر زیبای انگور، آن را به میوه ای منحصر به فرد و پرطرفدار تبدیل کرده. این میوه هم مانند هر ماده ی غذایی دیگری فواید و مضراتی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

فواید مصرف انگور

سرشار از مواد مغذی و آب
انگور حاوی ویتامین های K، A، C و B6 همینطور مواد معدنی ای مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم، سدیم و فسفر است. این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر غذایی و آب است.

حفظ آب بدن
هشتاد و دو درصد از انگور را آب تشکیل می دهد. این بدان معنی است که این میوه گزینه ی خوبی برای حفظ رطوبت بدن از جمله پوست محسوب می شود. وقتی پوست رطوبت لازم را داشته باشد، به طور طبیعی درخشندگی پیدا می کند. اگر احساس می کنید آب بدن تان کم شده، با اضافه کردن انگور به رژیم غذایی خود می توانید پوست خود را به طور طبیعی مرطوب کنید.

پیشگیری از بیماری های قلبی
مصرف انگور سطح نیتریک اکسید را در خون افزایش می دهد، مسأله ای که جلوی لخته شدن خون را می گیرد و در مجموع به سلامت قلبی عروقی کمک می کند. بنابراین، انگور گزینه ی مناسبی برای کاهش احتمال حمله ی قلبی محسوب می شود.

به علاوه، این میوه حاوی مقادیر زیادی فلاونوئید است، موادی که انگور هم رنگ و هم خاصیت آنتی اکسیدانی خود را از آن ها می گیرد. این آنتی اکسیدان ها اثرات رادیکال های آزاد را از بین می برند. رادیکال های آزاد بدن را در معرض خطر قرار می دهند و تأثیرات منفی کلسترول های مضر بر سرخرگ ها را افزایش می دهند. یک خاصیت دیگر این آنتی اکسیدان ها این است که از تجمع پلاکت های خون می کاهند و خون را از سموم درون آن پاک می کنند.

رفع یبوست
انگور در دسته ی میوه های ضد یبوست قرار می گیرد چون حاوی ارگانیک اسید، قند و سلولز است. به علاوه، این میوه با قوی کردن ماهیچه های روده و معده، یبوست مزمن را تسکین می دهد. انگور سرشار از فیبر نامحلول است که اجابت مزاج را بهبود می بخشد.

کمک به کنترل بیماری آسم
از این میوه به دلیل خاصیت درمانی اش برای کنترل بیماری آسم استفاده می شود. به علاوه، انگور آب فراوانی در خود دارد به همین دلیل مصرف ان رطوبت موجود در ریه ها را افزایش می دهد و حمله های آسمی را کمتر می کند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت
تحقیقات نشان داده مصرف بعضی میوه ها ریسک ابتلا به دیابت نوع دو در دوران بزرگسالی را کاهش می دهد. یکی از این میوه ها انگور است که به گفته ی محققان میان آنتی اکسیدان های موجود در آن و تنظیم بهتر قند خون ارتباط وجود دارد.
حفظ سلامت چشم ها
آنتی اکسیدان های موجود در این میوه می توانند صدمات ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش دهند و با آن ها مقابله کنند. رادیکال های آزاد منجر به بروز آب مروارید و دیگر بیماری ها و مشکلات ناشی از افزایش سن می شود. میان این رادیکال های آزاد و بروز تباهی لکه زرد هم ارتباط وجود دارد. بنابراین مصرف انگور احتمال بروز این بیماری چشمی را هم کاهش می دهد.

تقویت استخوان ها
انگور سرشار از ریزمغذی هایی مثل مس، آهن و منگنز است که همگی برای شکل گیری و استحکام استخوان ها ضروری هستند. مصرف منظم انگور می تواند جلوی بیماری هایی مثل پوکی استخوان را که در اثر بالا رفتن سن به وجود می آیند، بگیرد.

تسکین میگرن
مصرف آب انگور رسیده یک روش درمانی خانگی بسیار خوب برای رفع میگرن است. این نوشیدنی باید صبح زود و بدون اضافه کردن هیچ مقدار آبی مصرف شود. گرچه نوشیدن شراب قرمز خود یکی از عوامل ایجاد سردردهای میگرنی است، اما آب انگور و عصاره هسته ی انگور به رفع این مشکل کمک می کند.

درمان سوء هاضمه
مصرف این میوه کمک زیادی به رفع سوء هاضمه و مشکلات معده می کند. به علاوه، از آنجایی که انگور ماده ی غذایی سبکی محسوب می شود، اولین انتخاب برای حل مشکلات گوارشی است.

آنتی اسیدها یا همان داروهای ضد ترشی معده می توانند عوارضی جانبی ای مثل یبوست، اختلال در هضم پروتئین و بالا رفتن ریسک تکثیر بیش از اندازه ی باکتری های روده ای داشته و با دیگر داروها تداخل دارویی داشته باشند. اما انگور یک ماده ی غذایی طبیعی و کامل است و عوارض جانبی ای ندارد.

افزایش انرژی
انگور حاوی ریبوفلاوین، نوعی ویتامین B، است که بدن برای تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی به آن نیاز دارد. خوشبختانه این میوه هم حاوی ریبوفلاوین است و هم کربوهیدرات، به همین دلیل، مصرف انگور به افزایش انرژی کمک می کند.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر
تحقیقات نشان داده مصرف انگور می تواند سلامت مغزی را بهبود ببخشد و ابتلا به بیماری های تخریب گر عصبی را به تعویق بیندازد. رزوراترول، نوعی پلی فنول موجود در انگور، از میزان پپتیدهای آمیلوئید بتا در بیماران مبتلا به آلزایمر می کاهد.

بهبود سیستم ایمنی بدن
انگورهای قرمز علاوه بر آنتی اکسیدان و مواد معدنی، سرشار از ویتامین هم هستند. ویتامین های C، K و A موجود در این میوه برای بسیاری از سیستم های اندامی بدن از جمله سیستم ایمنی آن بسیار مفید هستند. این بدان معنی است که مصرف انگور احتمال ابتلا به سرماخوردگی و همچنین بیماری های جدی تر را کاهش می دهد.

حفاظت از سلامت کلیه ها
انگور آب فراوانی در خود دارد و به همین دلیل می تواند با تولید ادرار، اسیدیته ی ناشی از اوریک اسید را در بدن کاهش دهد. به علاوه، این میوه به پاک شدن سیستم بدن از اوریک اسید کمک می کند و در نتیجه از فشار وارده به کلیه ها می کاهد.

تنظیم کلسترول خون
انگور حاوی ماده ای به نام پتروستیلبن است که سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. میان این ماده و رزوراترول که نوعی آنتی اکسیدان ارتباط نزدیکی وجود دارد. تحقیقات اولیه نشان داده این دو ماده تأثیر زیادی بر سطح کلسترول دارند.

خواص ضد باکتری
تحقیقات علمی نشان داده انگورهای قرمز خواص ضد باکتری و ضد ویروس زیادی در خود دارند که می تواند جلوی ابتلا به عفونت ها را بگیرد. به علاوه، آب انگور می تواند عفونت های باکتریایی درون سیستم گوارش و دیگر سیستم های بدن را از بین ببرد.

آلرژی
گرچه حساسیت به انگور آلرژی رایجی نیست اما این میوه در بعضی افراد باعث واکنش های آلرژیکی مثل کهیر، قرمز شدن بخش هایی از پوست، با خس خس نفس کشیدن و عطسه می شود. مصرف انگور می تواند باعث آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید که می تواند کشنده باشد) هم شود که نشانه ی آن احساس انسداد در گلو است.

تداخل با برخی داروها
انگورها به طور طبیعی دارای خاصیت رقیق کنندگی خون هستند و از سرعت روند انعقاد خون می کاهند. این خاصیت انگور گرچه ریسک سکته ی مغزی را کاهش می دهد و سلامت سیستم قلبی عروقی را حفظ می کند، اما مصرف همزمان این میوه با داروهای ضد انعقاد باعث کبودی و خونریزی می شود. به علاوه از آنجایی که انگور سوخت و ساز کبدی را افزایش می دهد، مصرف این میوه، داروهایی مثل فناستین را بی تأثیر می کند.

خطر خفگی در کودکان
دانه های انگور به دلیل اندازه ی کوچک و شکل کروی شان می توانند در کودکان به ویژه نوزادان ۶ تا ۱۲ ماهه، باعث خفگی شوند. برای جلوگیری از این مشکل می توانید دانه های انگور را به صورت برش خورده برای کودک خود آماده کنید. اما زیاده روی در مصرف انگور هم با عوارض جانبی همراه است.

مشکلات گوارشی
مصرف منظم انگور برای دستگاه گوارشی مفید است اما زیاده روی در مصرف این میوه به دلیل وجود فیبر نامحلول می تواند باعث سوء هاضمه شود. وجود فیبر زیاد در سیستم گوارشی می تواند کار جذب مواد مغذی در روده ها را مختل کند و در مواردی باعث اسهال شود.

انگور حاوی ماده ای به نام سالیسیک اسید است که ممکن است باعث حالت تهوع، استفراغ و ناراحتی معده در افراد شود.

به علاوه مواد غذایی ای که قند زیادی دارند ممکن است باعث اسهال شوند. مصرف این مواد غذایی باعث می شود بدن به سمت روده ها آب زیادی ارسال کند. این مسأله موجب شل شدن شدید مدفوع می شود.

حتی آب انگور هم به دلیل داشتن قندهای ساده ممکن است در افراد مستعد باعث اسهال شود. مصرف انگور می تواند باعث مشکلی به نام اسهال مسافرتی هم شود، نوعی اسهال که هنگام حضور در یک مکان متفاوت رخ می دهد که مواد غذایی یا روش های شسشتو در آنجا با محل زندگی شما متفاوت باشد. در صورت ابتلا به اسهال مسافرتی علاوه بر انگور، بهتر است از مصرف دیگر میوه هایی هم که پوست آن ها قابل جدا شدن نیست خودداری کنید.

مصرف بیش از اندازه ی انگور می تواند منجر به مشکلات گوارشی ای مثل نفخ و باد شکم شود. علت این مسأله آن است که از انگور بعد از هضم شدن در بدن فروکتوز (شیرین کننده ی طبیعی موجود در میوه ها و عسل) آزاد می شود. بدن ما قادر نیست فروکتوز را به طور کامل تجزیه کند، به همین دلیل بخشی از آن به صورت هضم نشده به دستگاه گوارش راه پیدا می کند. این قندهای هضم نشده مانند خوراکی برای باکتری های زنده ی موجود در روده ها هستند و وقتی این باکتری ها شروع به تغذیه از این مواد می کنند، گاز تولید و این مسأله منجر به بروز نفخ و باد شکم می شود.

اگر بدن عادت به مصرف روزانه ی فیبر غذایی نداشته باشد، مصرف زیاد میوه ای مانند انگور که فیبر زیادی در خود دارد می تواند باعث حالت تهوع و استفراغ شود.

هسته های انگور هم در بعضی افراد باعث آپاندیسیت می شود. هسته های هضم نشده یا حتی باقیمانده ی میوه ی انگور ممکن است باعث شکم درد شدید شود.

فیبر نامحلول در انگور باعث تحریک مجرای روده ای معده ای می شود، به همین دلیل در صورت ابتلا به سندرم روده ی تحریک پذیر، مصرف این میوه ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. افراد مبتلا به این سندرم هرگز نباید با معده ی خالی انگور بخورند.

افزایش وزن
مصرف زیاد انگور در یک وعده می تواند کالری زیادی را وارد بدن کند، مسأله ای که فواید این میوه را خنثی می کند و ریسک ابتلا به افزایش وزن را بالا می برد. انگور کالری زیادی ندارد اما زیاده روی در مصرف آن می تواند مانع از کاهش وزن شود.

بالا رفتن سطح کربوهیدرات بدن
مصرف زیاد انگور می تواند باعث بالا رفتن بیش از اندازه ی سطح کربوهیدرات در بدن شود. کربوهیدرات ها منبع اصلی تأمین انرژی بدن ما هستند. اما زیاده روی در مصرف مواد غذایی کربوهیدرات دار می تواند مشکلاتی مثل افزایش وزن، دیابت نوع دو، نفخ و خستگی آدرنال به دنبال داشته باشد.rooziato

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن