سی‎ان‎ان: از هر 10 غیرنظامی آمریکایی تقریبا 4 نفر مالک سلاح هستند


سی‎ان‎ان: از هر 10 غیرنظامی آمریکایی تقریبا 4 نفر مالک سلاح هستند

سی‌ان‌ان در گزارشی به موضوع تیراندازی های گسترده در آمریکا و مقایسه آن با سایر نقاط جهان پرداخته است و می‎نویسد که شمار زیادی سلاح در اختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد.

به گزارش مشرق، سی‌ان‌ان در گزارشی به موضوع آزادی حمل سلاح در آمریکا و مقایسه شرایط این کشور با سایر کشورها در این زمینه پرداخته است.

این گزارش می‎گوید: متمم دوم قانون اساسی آمریکا -سرزمین بیشترین تیراندازی‌های جمعی- بر مالکیت سلاح به عنوان یک حق برای شهروندان این کشور تاکید دارد. از منظر منتقدان بیست و هفت کلمه‌ای که به شهروندان حق داشتن سلاح را می‌دهد، به شکل گیری فرهنگی در این کشور منجر شده که در قیاس با سایر کشورهای با درآمد بالای جهان، به مرگ شمار زیادی از شهروندانش توسط هم میهنان خود منجر شده است. مرگ و میر ناشی از سلاح روزانه در شرایط تراژیکی در سراسر کشور روی می‌دهد.

سی‎ان‎ان: از هر 10 غیرنظامی آمریکایی تقریبا 4 نفر مالک سلاح هستند

در بررسی و مقایسه فرهنگ اسلحه در آمریکا با سایر نقاط جهان به حقایق زیر دست می‌یابیم:

- آمریکا تقریبا نزدیک به ۴۶ درصد از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح در اختیار غیرنظامیان جهان را در اختیار دارد.

- براساس گزارش موسسه مطالعات تسلیحات کوچک مستقر در سوئیس در سال ۲۰۱۸، شمار غیرنظامیان آمریکایی دارای سلاح گرم بیش از ۳۹۳ میلیون نفر است.

- هند از جهت آمار غیرنظامیان دارای سلاح گرم در جایگاه بعدی قرار دارد. براساس تخمین‌ها ۷۱.۱ میلیون نفر از غیرنظامیان هندی دارای سلاح گرم هستند.

- جدیدترین آمارها حاکی از وجود ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح گرم در اختیار غیرنظامیان سراسر جهان است که نسبت به آمار دهه پیش که ۶۵۰ میلیون قبضه بود، شاهد رشدی ۳۲ درصدی بوده است.

- تولید سلاح گرم در سراسر جهان به رغم تاثیرات مخرب آن در حال افزایش است.

- موسسه مطالعات تسلیحات کوچک دسترسی به آمار دقیق غیرنظامیان دارای سلاح گرم را به دلایل مختلفی مانند تجارت غیرقانونی سلاح و عدم نیاز به ثبت نام، غیر ممکن اعلام کرده است.

- براساس مطالعات موسسه «پیو» در سال ۲۰۱۷، آمریکایی‌ها بیشترین میزان سلاح به ازای هر فرد در جهان را در اختیار دارند. از هر ۱۰ غیرنظامی آمریکایی تقریبا ۴ نفر یا مالک سلاح هستند یا در خانه‌ای زندگی می‌کنند که در آن سلاح وجود دارد. ۴۸ درصد آمریکایی‌ها اعلام کردند در خانه‌هایی بزرگ شدند که در آن سلاح وجود داشته است. ۷۲ درصد از آمریکایی‌ها نیز اعلام کردند تجربه شلیک داشته اند.

- براساس این گزارش اکثریت غیرنظامیان آمریکایی دارای سلاح گرم یعنی حدود ۶۶ درصد این افراد، دارای چند قبضه سلاح گرم هستند و تقریبا سه چهارم صاحبان اسلحه می‌گویند، تصور نمی‌کردند صاحب این سلاح‌ها باشند.

- یمن دومین کشوری است که دارای بالاترین شمار غیرنظامیان مسلح است. این کشور که در چهار سال گذشته درگیر جنگ خونین و فاجعه‌ای بشردوستانه بود، از نظر آمار مالکیت اسلحه توسط غیرنظامیان در رده پس از آمریکا قرار دارد.

- قتل عام ناشی از تیراندازی جمعی در آمریکا به ناهنجاری گسترده‌ای تبدیل شده است.

- آمریکا دارای بالاترین آمار وقوع تیراندازی جمعی در سراسر جهان است.

- براساس مطالعات کشورهای دارای بیشترین غیرنظامیان مسلح به ازای هر ۱۰۰ نفر عبارتند از:


آمریکا ۱۲۰.۵ نفر، یمن ۵۲.۸ نفر، مونته نگرو ۳۹.۱ نفر، صربستان ۳۹.۱ نفر، کانادا ۳۴.۷ نفر، اوروگوئه ۳۴.۷ نفر، قبرس ۳۴ نفر، فنلاند ۳۲.۴ نفر، لبنان ۳۱.۹ نفر و ایسلند ۳۱.۷ نفر.


سی‎ان‎ان: از هر 10 غیرنظامی آمریکایی تقریبا 4 نفر مالک سلاح هستند

باید توجه داشت که وقوع تیراندازی‌های گسترده در آمریکا سبب افزایش شمار غیرنظامیان مسلح نیز می‌شود. ضمن این که مقررات سلاح در آمریکا در پی روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور بیش از گذشته تضعیف شده است.

این در حالی است که تجربه سایر کشورها حاکی از کاهش شمار تیراندازی‌های جمعی و قتل عام ناشی از آن‌ها در پی اعمال محدودیت‌های قانونی در موضوع مالکیت سلاح است. استرالیا که در پی وقوع چهار حادثه تیراندازی جمعی در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۶ با فشار افکار عمومی مجبور به تصویب قوانین سختگیرانه‌تر در پارلمان شد، شاهد وقوع تیراندازی جمعی به صورت نادر است.

به گزارش اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، آمریکا بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از سلاح گرم را در جهان توسعه یافته دارد. آمارهای سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها ۵۱ برابر بیشتر از شهروندان انگلیسی بر اثر شلیک گلوله کشته می‌شوند.

براساس تحقیقات موسسه پیو، بیشتر شهروندان آمریکایی دارای سلاح یعنی حدود دو سوم آنان دلیل اصلی مالکیت سلاح را محافظت شخصی می‌دانند. با این حال آمریکا خود بیشترین قربانی مرگ و میر ناشی از سلاح گرم بوده است.

خودکشی با سلاح گرم نیز در آمریکا ۸ برابر بیشتر از کشورهای با درآمد بالا است.


سی‎ان‎ان: از هر 10 غیرنظامی آمریکایی تقریبا 4 نفر مالک سلاح هستند


نرخ دیگرکشی با سلاح گرم در آمریکا ۲۵.۲ برابر سایر کشورهای با درآمد بالا است. براساس آمارهای ۲۰۱۰، کره جنوبی و ژاپن کشورهایی هستند که دیگرکشی با سلاح گرم در آن‌ها رخ نمی‌دهد.

کشورهای با بالاترین نرخ دیگرکشی با سلاح گرم، در آمریکای مرکزی و جنوبی واقع شده‎اند. از این رو، آمریکا تنها در قیاس با همسایگان جنوبی خود از نرخ قتل مسلحانه کم تری برخورداراست.

به استثنای مناطق جنگی، آمار قتل مسلحانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در ونزوئلا ۵۳، السالوادور و جزایر ویرجین انگلیس ۵۲ و ۴۸ نفر است.


سی‎ان‎ان: از هر 10 غیرنظامی آمریکایی تقریبا 4 نفر مالک سلاح هستند

این در حالی است که این میزان در آمریکا ۳.۹ نفر است. البته باید توجه داشت که سازمان‌های مجری قانون در آمریکا ملزم به ارائه گزارش قتل‌های مسلحانه توسط پلیس نیستند. این قتل‌ها در رده "قتل‌های قابل توجیه" ثبت شده و در آمار رسمی درج نمی‌شوند.

منبع: میزان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / بمباران 2 مرکز نظامی اسرائیلی توسط حزب‌الله لبنان