در مورد داروی فکسوفنادین چه می دانید؟ آیا با عوارض این دارو آشنایی دارید؟ آیا نحوه مصرف آن را می دانید؟ کاربرد این دارو چیست و چه فوایدی دارد؟ داروی فکسوفنادین نوعی آنتی هیستامین است که برای از بین بردن علائم آلرژی فصلی ( تب یونجه ) در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود. این دارو برای درمان خارش پوست و کهیر ایدیوپاتیک مزمن در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 6 سال سن دارند استفاده می شود. اسامی تجاری و اشکال زیادی از این دارو در دسترس می باشد اما تمام این اسامی تجاری در اینجا ذکر نشده است. در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی عوارض، نکات مصرفی، مقدار دوز داروی فکسوفنادین می پردازیم.

قبل از مصرف داروی فکسوفنادین به نکات زیر توجه کنید

داروی فکسوفنادین را با آب میوه هایی از قبیل آب سیب، آب پرتقال و آب گریپ فروت مصرف نکنید. اگر نسبت به این دارو حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید. در صورت ابتلا به بیماری کلیوی، از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا مصرف فکسوفنادین ضرری دارد یا خیر. همچنین در صورت بارداری یا شیر دهی، قبل از مصرف فکسوفنادین با پزشک خود مشورت کنید. افراد بزرگسال سالمند ممکن است نسبت به اثرات این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند. اگر 65 سال و یا بیشتر سن دارید، قبل از مصرف فکسوفنادین با پزشک مشورت کنید. این دارو ممکن است حاوی فنیل آلانین باشد. در صورت ابتلا به فنیل کتونوری ( pku ) به پزشک خود بگوئید.

عوارض داروی فکسوفنادین (Fexofenadine) چیست؟

چگونگی مصرف قرص فکسوفنادین

این دارو را طبق تجویز پزشک و یا دقیقا طبق دستورالعملی که بر روی برچسب آن آمده، مصرف کنید. همیشه در مورد دادن داروهای ضد سرفه یا سرما خوردگی به یک کودک، دستورالعمل های قید شده بر روی برچسب دارو را دنبال کنید. قبل از دادن شربت فکسوفنادین به کودک زیر 2 سال، با پزشک مشورت کنید. از قرص هایی که سریع حل می شوند، در کودکان کمتر از 6 سال استفاده نکنید. قرص های ۱۲ ساعتی و ۲۴ ساعتی برای کودکان زیر 12 سال توصیه نمی شود. این دارو را فقط با آب بخورید. اگر از قرص های سریع حل شونده استفاده می کنید، آن را با معده خالی بخورید. در صورت استفاده از شربت فکسوفنادین، قبل از اندازه گیری دوز مصرفی، شیشه آن را به خوبی تکان دهید و از پیمانه مخصوص استفاده کنید. از قاشق های غذاخورگی خانگی استفاده نکنید. قرص را فقط در زمانی که قصد مصرف آن را دارید از بسته بندی خود خارج کنید. قرص را روی زبان خود قرار دهید و بدون اینکه آن را بجوید، اجازه دهید که قرص روی زبان تان حل شود. بعد از حل شدن قرص، چندین بار آب دهانتان را قورت دهید. در صورت بهبود پیدا نکردن و یا بدتر شدن علائم بیماری، با پزشک خود تماس بگیرید. فکسوفنادین را در بسته اصلی خود و در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. از انجماد شربت فکسوفنادین خودداری کنید.

در صورت فراموش کردن یک دوز مصرفی دارو فکسوفنادین چه اتفاقی می افتد؟

با توجه به این که داروهای آلرژی باید به میزان مورد نیاز مصرف شوند، شما ممکن است طبق برنامه جلو نروید. اگر دوز مصرفی فراموش شده دارو به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است، آن را استفاده نکنید. از مصرف دو دوز به صورت همزمان اجتناب کنید.

عوارض داروی فکسوفنادین (Fexofenadine) چیست؟

در صورت مصرف بیش از حد دارو فکسوفنادین چه اتفاقی می افتد؟

علائم مصرف بیش از حد دارو فکسوفنادین عبارتند از:

خشک شدن دهان گیجی خواب آلودگی

ممنوعیت هایی در رابطه با مصرف فکسوفنادین

فکسوفنادین را با آب میوه هایی مانند آب سیب، آب پرتقال و آب گریپ فروت مصرف نکنید.این آب میوه ها جذب فکسوفنادین را برای بدن سخت تر می کنند. از داروهای ضد اسید معده، ۲ ساعت قبل یا بعد از مصرف فکسوفنادین، استفاده نکنید. برخی از داروهای ضد اسید معده می توانند جذب فکسوفنادین را برای بدن سخت تر کنند. قبل از استفاده از داروهای ضد سرفه و یا سرماخوردگی با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است حاوی ترکیبات مشابهی باشند.

عوارض جانبی فکسوفنادین

در صورت داشتن هر یک از این علائم آلرژیک، با فوریت های پزشکی تماس بگیرید:

کهیر، مشکلات تنفسی،تورم صورت ، لب ها، زبان یا گلو

در صورت استفاده از فکسوفنادین و داشتن علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

علائم آنفولانزا از قبیل تب، لرز و خستگی غیر عادی سرفه های تازه یا بدتر شدن سرفه ها درد علائم عفونت گوش مانند تب، درد گوش یا گرفتگی گوش، مشکل شنوایی و نق نق کردن کودکان

عوارض داروی فکسوفنادین (Fexofenadine) چیست؟

عوارض جانبی رایج داروی فکسوفنادین عبارتند از:

سردرد درد پشت علائم سرما خوردگی مانند گرفتگی بینی، درد سینوس، گلو درد

تداخلات دارویی فکسوفنادین

استفاده از فکسوفنادین با داروهای دیگری که باعث کسالت و خواب آلودگی شما می شوند، می تواند این اثرات را بدتر کند. قبل از استفاده از دارو های ضد درد مخدر، قرص های خواب آور، شل کننده عضلات یا داروهای ضد اضطراب و یا ضد تشنج، با پزشک خود مشورت کنید.

از پزشک یا داروساز خود درباره استفاده همزمان فکسوفنادین با داروهای زیر، سوال کنید:

کتوکونازول اریترومایسین

این لیست کاملی از داروها نیست. داروهای دیگری نیز ممکن است بر فکسوفنادین اثر بگذارند از جمله داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.تمام تعاملات دارویی در اینجا آورده نشده است.

اطلاعات بیشتر

به خاطر بسپارید که این دارو و تمام داروها را از دسترس اطفال دور نگه دارید. به هیچ عنوان داروهای خود را با دیگران شریک نشوید و فقط از این دارو برای علائمی که تجویز شده است، استفاده کنید.

دیگر عوارض جانبی فکسوفنادین

عوارض جانبی که عموما از فکسوفنادین گزارش می شوند، عبارتند از: سردرد و عفونت گوش میانی.

عوارض داروی فکسوفنادین (Fexofenadine) چیست؟

عوارض جانبی برای مصرف کننده

در کنار این عوارض جانبی، مصرف فکسوفنادین ممکن است باعث بروز برخی اثرات ناخواسته نیز شود. اگرچه تمام این عوارض جانبی ممکن است اتفاق نیفتند، اما در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی، به مراقبت های پزشکی نیاز است.

در صورت مصرف فکسوفنادین و بروز هر یک از این عوارض جانبی، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

عوارض جانبی که به ندرت اتفاق می افتند

تنگی قفسه سینه احساس گرما، قرمز شدن صورت، گردن، بازوها و گاهی قسمت بالایی سینه ورم هایی بزرگ و شبیه کهیر بر روی صورت، پلک ها، لب ها، زبان، گلو، دست ها، ساق پاها، پاها و یا اندام های تناسلی تنگی نفس یا به سختی نفس کشیدن

برخی از عوارض جانبی فکسوفنادین ممکن است به مراقبت های پزشکی نیازی نداشته باشند. این عوارض جانبی در طول درمان ممکن است از بین بروند زیرا بدن، خودش را با دارو وفق می دهد.همچنین متخصصان مراقبت های بهداشتی در مورد روش های پیشگیری یا کاهش بعضی از این عوارض جانبی، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهند. در صورت تداوم و احساس ناراحتی و یا داشتن سوال، با پزشک خود تماس بگیرید:

عارضه جانبی خیلی رایج

استفراغ

عوارض جانبی کمتر رایج

درد پشت درد بدن لرز سرفه اسهال مشکل حرکتی سرگیجه گرفتگی گوش درد گوش تب سردرد درد مفصلی از دست دادن صدا درد یا گرفتگی عضلات درد یا سفت شدن عضلات گرفتگی بینی حالت تهوع درد در بازوها و پاها درد یا رطوبت در اطراف چشم یا گونه ها قاعدگی دردناک قرمزی یا تورم در گوش زنگ زدن یا وزوز گوش آبریزش یا گرفتگی بینی خواب آلودگی یا خواب آلودگی غیر عادی عطسه گلو درد ناراحتی معده ورم مفاصل احساس خستگی یا ضعف غیر عادی عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا

عوارض جانبی نادر داروی فکسوفنادین

عصبانیت جوش و خارش پوست بی خوابی خواب های وحشتناک مشکل در خوابیدن

عوارض داروی فکسوفنادین (Fexofenadine) چیست؟

عوارض برای متخصصان مراقبت های بهداشتی

عوارض جانبی عمومی

شایع ترین عوارض جانبی که گزارش شده اند عبارتند از سردرد ، خواب آلودگی ، گیجی و حالت تهوع.

عوارض جانبی در رابطه با سیستم گوارشی

عارضه جانبی بسیار شایع به میزان 10٪ یا بیشتر، استفراغ (تا 12٪) است. عوارض جانبی شایع به میزان 1٪ تا 10٪ عبارتند از حالت تهوع، اسهال و ناراحتی معده

عوارض جانبی در رابطه با سیستم عصبی

عارضه جانبی بسیار شایع به میزان 10٪ یا بیشتر، سردرد (تا 3/10%) است. عوارض جانبی شایع به میزان 1٪ تا 10٪ عبارتند از خواب آلودگی، سرگیجه و حالت خواب و بیداری

سایر عوارض جانبی

عوارض جانبی شایع به میزان 1% تا 10٪ عبارتند از عفونت گوش میانی، تب ، خستگی، درد شدید

عوارض داروی فکسوفنادین (Fexofenadine) چیست؟

عوارض جانبی در رابطه با سیستم تنفسی

عوارض جانبی شایع به میزان 1٪ تا 10٪ عبارتند از سرفه، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، رینوریا(آبریزش بینی) عارضه جانبی متناوب گزارش نشده، تنگی نفس می باشد.

عارضه جانبی در رابطه با وضعیت اسکلتی عضلانی

عارضه شایع به میزان 1٪ تا 10٪ عبارت است از درد پشت

عارضه جانبی در رابطه با دستگاه تناسلی و ادراری

عارضه جانبی شایع به میزان 1% تا 10٪ عبارت است از دیسمنوره(درد های ابتدای قاعدگی)

عوارض جانبی در رابطه با بیماری های روانی

عوارض جانبی متناوب گزارش نشده عبارتند از بی خوابی، عصبانیت،کابوس دیدن، اختلالات خواب یا پارونیریا و خواب دیدن بیش از حد

عوارض جانبی در رابطه با سیستم قلبی عروقی

عوارض جانبی متناوب گزارش نشده عبارتند از تپش قلب، ضربان قلب غیر طبیعی و تنگی قفسه سینه

عوارض جانبی در رابطه با حساسیت شدید

عوارض جانبی متناوب گزارش نشده عبارتند از واکنش های حساسیتی شدید، انژیودما، آنافیلاکسی سیستمیک

عوارض جانبی در رابطه با امراض پوستی

عوارض جانبی متناوب گزارش نشده عبارتند از بثورات پوستی، خارش و قرمزی پوست

مقدار دوز مصرفی فکسوفنادین

دوز معمول برای افراد بزرگسال به منظور درمان رینیت آلرژیک فصلی

دوز معمول 180 میلیگرم به صورت خوراکی یک بار در روز یا 60 میلیگرم خوراکی 2 بار در روز می باشد. حداکثر مقدار دوز مصرفی 180 میلیگرم در روز است. قرص ها را باید با آب مصرف کنید.

موارد کاربرد

تسکین علائم مرتبط با رینیت آلرژیک فصلی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش، آبریزش چشم ، خارش بینی یا گلو درمان ضایعات پوستی مانند کهیر ایدیوپاتیک مزمن

عوارض داروی فکسوفنادین (Fexofenadine) چیست؟

دوز معمول برای افراد بزرگسال به منظور درمان کهیر

دوز معمول 180 میلیگرم به صورت خوراکی یک بار در روز یا 60 میلیگرم خوراکی 2 بار در روز است. حداکثر مقدار دوز مصرفی 180 میلیگرم در روز است. قرص ها را باید با آب مصرف کنید.

موارد کاربرد

تسکین علائم مرتبط با رینیت آلرژیک فصلی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش، آبریزش چشم ، خارش بینی یا گلو درمان ضایعات پوستی مانند کهیر ایدیوپاتیک مزمن

دوز معمول برای کودکان به منظور درمان رینیت آلرژیک فصلی

دوز معمول برای کودکان 6 ماهه تا 2 ساله، 15 میلیگرم به صورت خوراکی و 2 بار در روز است.

دوز معمول برای کودکان 2 ساله تا 11 ساله،30 میلیگرم به صورت خوراکی و 2 بار در روز است.

برای بچه های 12ساله و بیشتر،180 میلیگرم به صورت خوراکی 1 بار در روز یا 60 میلیگرم به صورت خوراکی 2 بار در روز می باشد.

سوسپانسیون خوراکی این دارو ممکن است در بیماران 6 ماهه و بیشتر استفاده شود.

قرص ها و قرص های حلال خوراکی در بیماران 6 تا 11 ساله استفاده می شود.

استفاده از قرص های ژله ای در بیماران 12 ساله و بیشتر، باید محدود شود.

موارد کاربرد

تسکین علائم مرتبط با رینیت آلرژیک فصلی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش، آبریزش چشم ، خارش بینی یا گلو

درمان ضایعات پوستی مانند کهیر ایدیوپاتیک مزمن

عوارض داروی فکسوفنادین (Fexofenadine) چیست؟

دوز معمول برای کودکان به منظور درمان کهیر

دوز معمول برای کودکان 6 ماهه تا 2 ساله، 15 میلیگرم به صورت خوراکی و 2 بار در روز می باشد. برای کودکان 2 ساله تا 11 ساله،30 میلیگرم به صورت خوراکی و 2 بار در روز می باشد. برای بچه های 12ساله و بیشتر،180 میلیگرم به صورت خوراکی 1 بار در روز یا 60 میلیگرم به صورت خوراکی 2 بار در روز می باشد. سوسپانسیون خوراکی این دارو ممکن است در بیماران 6 ماهه و بیشتر استفاده شود. قرص ها و قرص های حلال خوراکی در بیماران 6 تا 11 ساله استفاده می شود. استفاده از قرص های ژله ای در بیماران 12 ساله و بیشتر، باید محدود شود.

موارد کاربرد

تسکین علائم مرتبط با رینیت آلرژیک فصلی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش، آبریزش چشم ، خارش بینی یا گلو درمان ضایعات پوستی مانند کهیر ایدیوپاتیک مزمن

تنظیم دوز در بیماران مبتلا به اختلال کلیوی

در افراد بزرگسال، 60 میلیگرم به صورت خوراکی و 1 بار در روز می باشد. در کودکان 6 ماهه و کمتر از 2 سال، 15میلیگرم به صورت خوراکی و 1 بار در روز می باشد. در کودکان 2 تا 11 ساله، 30 میلیگرم به صورت خوراکی و 1 یک بار در روز می باشد. در مورد تنظیم دوز در بیماران مبتلا به اختلال کبدی، اطلاعاتی در دست نیست.

موارد احتیاط

در مورد تاثیر و بدون خطر بودن مصرف سوسپانسیون خوراکی در بیماران کمتر از 6 ماهه، قرص ها و قرص های حلال خوراکی در کودکان 6 ساله و قرص های ژله ای در کودکان 12 ساله، تحقیقی صورت نگرفته است.

در مورد افراد دیالیزی نیز اطلاعاتی در دست نمی باشد.

عوارض داروی فکسوفنادین (Fexofenadine) چیست؟

اطلاعات بیشتر

قرص های حلال خوراکی، باید بلافاصله پس از باز شدن استفاده شوند و باید اجازه دهید که بدون جویدن، بر روی زبان حل شوند. این قرص ها باید با معده خالی مصرف شوند.این دارو ممکن است با آب یا بدون آب نیز خورده شود. سوسپانسیون خوراکی این دارو را قبل از مصرف خوب تکان دهید و از پیمانه مخصوص آن استفاده کنید. قرص ها را باید با آب بخورید و از خوردن آنها با آبمیوه خودداری کنید. قرص ها و قرص های حلال خوراکی را تا زمانی که از آنها استفاده نکرده اید، از نور و رطوبت زیاد دور نگه دارید. 30 میلیگرم محلول خوراکی معادل 30 میلیگرم قرص است. بیماران در صورت مشاهده هر گونه علائم یا نشانه های آلرژیک، فورا باید با پزشک خود تماس بگیرند.