عزاداری مسلمیه در هیأتی با 134 سال قدمت


عزاداری مسلمیه در هیأتی با 134 سال قدمت

یک عضو هیأت بزازها گفت: هیأت بزازها به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین هیأت‌ها با 134 سال سابقه، مشغول فعالیت است و جزء اولین هیأت‌هایی محسوب می‌شود که دسته عزاداری به سمت حرم عبدالعظیم حسنی به راه انداخت.

به گزارش مشرق، محمدتقی فواکهی از اعضای هیأت بزازها اظهار داشت: هیأت بزازها جزء قدیمی‌ترین هیأت‌های کشور محسوب می‌شود و با ۱۳۴ سال سابقه، مشغول فعالیت است و جزء اولین هیأت‌هایی محسوب می‌شود که دسته عزاداری به سمت حرم عبدالعظیم حسنی به راه انداخت.

بیشتر بخوانید:

دلیل حضور هیأت‌ها در حرم عبدالعظیم حسنی در مسلمیه

وی افزود: امام هادی (ع) فرموده است: « مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا؛ اگر قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کنید، چنان است که گویی امام حسین علیه السلام را در کربلازیارت کرده اید» بنابراین باتوجه به آن‌که هیأت‌ها امکان حضور در کربلا را در این ایام ندارند لذا برای عزاداری در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) حاضر می شوند.

برنامه‌های هیأت در ایام مسلمیه

فواکهی با اشاره به برنامه‌های این هیأت در ایام مسلمیه اظهارداشت: این هیأت از دو ساعت مانده به اذان مغرب روز شنبه ۱۹مردادماه در حسینیه موسی بن جعفر (ع) در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) واقع در جنب درب شماره ۹ حرم به نام باب الطاهر،‌برنامه خود را آغاز خواهد کرد و در این مراسم بناست حجت‌الاسلام اشرف کاشانی سخنرانی و حاج علی قراییان نیز به مدیحه‌سرایی بپردازد.

این عضو هیأت بزازها گفت: سالهای قبل مراسم این هیأت در حسینیه هاشم‌آبادی‌ها برگزار می‌شد اما امسال باتوجه به اینکه این حسینیه در طرح توسعه حرم قرار گرفته است، مراسم در حسینیه موسی بن جعفر (ع) برگزار خواهد شد.

عزاداری سنتی هیأت بزازها به روش حاج مرزوق

وی با اشاره به اینکه در مراسم عزاداری مسلمیه هیأت بزازها در حدود ۵۰۰ نفر هرساله حضور دارند، تصریح کرد: برنامه عزاداری این هیأت کاملا به صورت سنتی برگزار می‌شود و همان شیوه‌ای که حاج مرزوق در این هیأت پایه‌گذاری کرد، دنبال می‌شود.

فواکهی گفت: حاج محمد مرزوق طلبه اهل کربلا بود که در حدود صد و سی سال پیش هیأت بزازهای بازار تهران از او دعوت می‌کنند تا به ایران بیایند ولی او قبول نمی‌کند اما در پی دعوت دوم که از سوی هیأت بنی‌فاطمه صورت می‌گیرد، در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی، حاج محمد مرزوق عرب حائری از کربلا راهی ایران می‌شود و شیوه سینه زنی سنتی را در ایران بنیان کرد و در هیأت بزازها، پیرعطاء و بنی‌فاطمه ادامه دادند.

روند شکل‌گیری هیأت بزازها

این عضو هیأت بزازها با اشاره به روند شکل‌گیری این هیأت افزود: هیأت بزازها در ابتدا به دلیل جلوگیری از برگزاری هیأت، به صورت خانگی برگزار می‌شد و بعدها در مسجد میرزا موسی و سپس مسجد سید عزیزالله برگزار شد تا در نهایت حسینیه صنف بزاز تهران در خیابان خیام ساخته شد و محل اصلی برگزاری مراسم‌های این هیأت شد.

وی ادامه داد: بانیان اصلی این هیأت، بزازان بازار تهران بودند که هیأت جان نثاران حسینی صنف بزاز تهران را تشکیل دادند.

فواکهی در پایان خاطرنشان کرد: این هیأت با سابقه‌ای بیش از ۱۳۰ ساله جلسه هفتگی در شب‌های دوشنبه برگزار می‌کند.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها