زنان معتاد، نیلوفران مرداب


زنان معتاد، نیلوفران مرداب

گچساران- ایرنا- چشمان بی تفاوت زن جوان همچون نگاه مردگان به عمق نشسته و پلک نمی زند ، بوی تند سیگاری که یکی پس دیگری آتش می زند مشام را آزار می دهد و دود و هاله سفید رنگی در اطراف چهره تکیده اش دور می زند ، گویا جز نئشگی به چیزی نمی اندیشد.

به گزارش ایرنا، برای تهیه گزارشی از زنان و دختران معتاد در شهرستان گچساران مجبور شدم چند روزی را با تعدادی از آنان بگذرانم و از تنها کمپ ترک اعتیاد زنان استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر دوگنبدان نیز بازدید کنم .

با زهرا هم کلام می شوم که ادعا می کند هرگز نمی تواند اعتیاد را ترک کند.او از گذشته خود می گوید ،اه سردی از ته دل می کشد و می گوید برای تهیه مواد مخدر مورد نیاز خود و سه خواهرم مجبورم مواد بفروشم.فرق نمی کند چه موادی بفروشم فقط نیازمان را با فروش آن بتوانم برطرف کنم. به کی بفروشم هم مهم نیست پسر و دختر ۱۴ساله باشد یا جوان و پیر.

زهرا ۱۹سال سن دارد و در شهر دوگنبدان زندگی می کند او خود را قربانی گناه خانواده اش می داند اما نمی گوید گناه خوانواده اش چه بوده است ، بی خیال از درد خود می گوید چه فرقی می کند که چند ساله معتاد هستم درد این است که نمی توانم اعتیادم را ترک کنم.

حمیرا خانم هم پس از نئشگی شروع به فلسفه بافی می کند و می گوید نئشگی حالتی است که خوشی سراسر وجودت را فرا می گیرد و فراموش می کنی که رنجی در کره خاکی وجو دارد.

وی چشم‌هایش را در خانه‌ای گشوده که دود و بوی تریاک فضای آن را پر کرده بود .می گوید از پدر و مادری معتاد متولد شدم .در چنین خانواده ای کی بدنبال سلامت دختران و پسران است.او را در نوجوانی شوهر دادند و اکنون یک فرزند دارد اما بی شوهر .

حمیرا کارش به جایی رسیده که برای تامین مخارج روزانه خود و فرزندش و هم مواد افیونی ، چادری کهنه بر سرش کشیده و در وسط شهر دوگنبدان خود را به خواب می زند تا کسی چهره خماریش را نگاه نکند و اندکی به او کمک کند.

در آن سوی این زندگی فلاکت بار ،زنان و دخترانی هم هستند که با افیون جنگیده و مواد مخدر را از دامن خود زدوده اند و اکنون در جامعه در سلامت به زندگی خود ادامه می دهند.

سارا زن ۲۲ ساله بهبود یافته گچسارانی می گوید: ۱۲ ساله بودم که پدرم برای رهایی از درد خماری و رسیدن به نئشگی مرا قربانی تامین مواد مخدر خود کرد.مجبورم کرد با جوان معتادی ازدواج کنم .

تنها کار شوهرم این بود که اعتیادش را به من هدیه دهد .زندگی سخت شد و وقتی چشم باز کردم دیدم در منجلاب مواد مخدر گرفتار شدم .بعد از چند سال از شوهر جدا شدم و تصمیم گرفتم با مواد افیونی بجنگم و با رفتن به کمپ ترک اعتیاد زنان از شر مواد خلاص شدم و پا به دنیای جدیدی گذاشتم .

ریحان یکی از دختران بهبود یافته هم می گوید: چند ماهی از ازدواجم نگذشته بود که شوهرم ترکم کرد و زندگی جدید خود را با یک زن مطلقه پولدار آغاز کرد و من ماندم با یک شکست سنگین روحی و روانی.

وی افزود: ۱۵ ساله بودم که یک زن مطلقه شدم و هم نشینی با دوستان ناباب موجب شد که در سن ۱۶ سالگی به مصرف ماده مخدر شیشه رو بیارم.

بغض گلوی ریحان را می فشارد با گریه می گوید: هیچ وقت فکر نمی کردم جای حلقه ازدواج روی دست چپم بعد از سه ماه خالی شود، با رفتن به کمپ ترک اعتیاد از مواد دوری جستم .دوستان معتادم را قیچی کردم و اکنون اراده ام را چنان قوی کرده ام که با مشکلات زندگی مبارزه کنم و این مواد افیونی موجب شرمندگیم در جلوی دیگران نشود.

اپیدمی دردناک مواد مخدر همچون غولی از کیسه تجارت جهانی خارج می شود و هر روز با لذتی زودگذر و خیالی شمار زیادی از مردم از جمله دختران و زنان را گرفتار می کند.

از سوی دیگر مشکل وقتی حادتر می شود که جامعه افراد گرفتار شده در دام اعتیاد را به نگاه مجرمانه می نگرند و نمی دانند که براساس قانون کشور، معتاد بیمار است نه مجرم و نیاز به درمان دارد نه طرد .
از سال ها پیش در کشور برای درمان معتادان برنامه هایی از جمله دارو درمانی و مراکر نیمه اقامتی ترک اعتیاد به اجرا در آمده است و سازمان هایی متولی این برنامه ها شده اند.

سازمان بهزستی اقدام های چشمگیری در زمینه بهبود معتادان از جمله زنان معتاد در کشور صورت داده بطوری که براساس آمار موجود بیش از ۵۰ کمپ ترک اعتیاد در کشور به بانوان اختصاص داده است.

کارشناسان مسائل اجتماعی، علی رغم تصور عموم مردم معتقدند که در دنیای امروز زنان بیش از مردان در معرض آسیب های اجتماعی همانند نابرابری جنسیتی، خشونت های خانگی، تجارت جسمانی ، طلاق و مواد مخدر قرار دارند.

آنان بر این باورند که در صورت گرفتاری آنان به بلای خانمان سوز مواد مخدر ، بدلیل حساسیت فزونتر و برخوردار نبودن از راههای گریز به سختی خود را از وضع موجود می رهانند.

فعالیت یک مرکز ترک اعتباد زنان در استان کهگیلویه و بویراحمد

هم اکنون یک مرکز و کمپ ترک اعتیاد زنان در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در شهرستان گچساران به درمان زنان و دختران معتاد می پردازد.

رئیس مرکز نیمه اقامتی ترک اعتیاد بانوان شهرستان گچساران می گوید : در چهار سال اخیر بیش از ۳۸۰ زن و دختر در این مرکز اعتیاد را ترک کرده و به زندگی عادی خود برگشته اند.
کبری محمدی می افزاید : سن این زنان و دختران از ۱۸ تا ۶۰ سال بوده است.
البته وی تاکید می کند که ۷۰ درصد از زنان و دخترانی که برای ترک اعتیاد به این مرکز مراجعه می کنند ساکن استان های همجوار هستند.
محمدی تصریح می کند : هم اکنون بیش از ۱۵ زن معتاد در کمپ ترک اعتیاد این شهرستان تحت درمان هستند که از این تعداد ۱۲ نفر از آنها از استان های همجوار هستند.
وی ادامه داد که زنان و دختران معتاد در گچساران بیشتر مواد مخدر هروئین و شیبشه مصرف می کند چرا که زنانی که در مرکز ترک اعتیاد اقدام به ترک می کنند مواد مورد مصرف خود را ' هروئین و شیشه' ذکر می کنند.
محمدی گفت: ۱۸۰ زن و دختر معتاد در سال گذشته در این کمپ بستری و بهبودی خود را بازیافتند که ۲۰ نفر از آنان در شهرستان گچساران سکونت داشتند.
وی گفت: فعالیت مرکز نیمه اقامتی ترک اعتیاد فرشتگان ویژه بانوان از سال ۱۳۹۴ شروع و تاکنون توانسته گام های مثبتی برای ترک اعتیاد زنان معتادی که به این مرکز مراجعه می کنند، بردارد.

محمدی از اجرای برنامه‌های ورزشی، فرهنگی و پزشکی برای زنان معتاد در کمپ ترک اعتیاد فرشتگان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

درمان ۵۷ درصد از معتادان مراجعه کننده به کمپ های ترک اعتیاد گچساران

معاون توسعه و پیشگیری اداره بهزستی گچساران گفت: امسال بیش از ۵۷ درصد از معتادان مراجعه کننده به کمپ‌های ترک اعتیاد این شهرستان درمان شده‌اند.

حشمت اله حبیبی افزود: یک هزار و ۱۲۳ نفر سال گذشته به کمپ‌های نیمه اقامتی ترک اعتیاد این شهرستان مراجعه کردند.

وی بیان کرد: ۶ مرکز ترک اعتیاد در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد پنج مرکز ترک اعتیاد مختص آقایان و یک مرکز ترک اعتیاد مختص بانوان است.
حبیبی افزود: مهمترین مشکل معتادین بهبود یافته، اشتغال است و این امر باعث می‌شود تا پس از مدتی بار دیگر این افراد به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند.
وی گفت: ماهانه بطور متوسط ۲۵ نفر به این مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.
معاون توسعه و پیشگیری اداره بهزستی گچساران متوسط سن افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی ترک اعتیاد زیر پوشش بهزستی این شهرستان را ۲۰ تا ۳۵ سال اعلام کرد و افزود: حمایت از خانواده معتادان در زمان ترک اعتیاد، برگزاری کلاس‌های فنی و حرفه‌ای، و ارائه خدمات و آموزش از اقدامات مهم این اداره در زمینه پیشگیری و حمایت از خانواده معتادان این شهرستان است.

پنج درصد از معتادان در کهگیلویه و بویراحمد زنان هستند

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس آمار به دست آمده کمتر از پنج درصد معتادان این استان زنان هستند که شامل ۶۰۰ نفر می شود.

سید ناصر رضایی اظهار داشت: آمار معتادان کهگیلویه و بویراحمد از طریق طرح شیوع شناسی اعتیاد و اطلاعات دستگاه‌های مرتبط از جمله پلیس استان، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی به دست آمده است.
وی افزود: هم اینک حدود ۱۲ هزار معتاد در استان شناسایی شده‌اند.
رضایی عنوان کرد: ۲۲ کمپ ترک اعتیاد در سراسر استان وجود دارد که یکی از آنها در شهرستان گچساران مختص زنان است. وی گفت: ماهانه ۶۰۰ نفر برای ترک اعتیاد به کمپ‌های نیمه اقامتی کهگیلویه و بویراحمد مراجعه می‌کنند.

وی طول مدت درمان معتادان مراجعه کننده به کمپ‌ها را ۲۸ روز اعلام کرد و گفت: بیش از هفت هزار نفر سال گذشته به مراکز ترک اعتیاد نیمه اقامتی این استان مراجعه کردند.

وی متوسط سن افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی ترک اعتیاد زیر پوشش بهزیستی استان را ۱۸ تا ۶۵ سال اعلام کرد و افزود: حمایت از خانواده معتادان در زمان ترک اعتیاد، برگزاری کلاس‌های فنی و حرفه‌ای و ارائه خدمات و آموزش از اقدامات مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه پیشگیری و حمایت از خانواده معتادان این استان است.

رضایی گفت: پیچیدگی‌ها، دردسترس بودن و تغییر نوع مواد مخدر موجب شده کنترل فرزندان (دختر یا پسر) توسط والدین بسیار سخت و در بیشتر مواقع از کنترل خارج شود.

وی افزود: بیشه زار محله رادک سال هاست که جایگاه معتادان و خرده فروش هاست و بارها به وسیله دستگاه‌های مربوطه پاکسازی شده ولی هنوز جایگاه معتادان است و آنها همانند قارچ دوباره سبز می شوند .

وی این مکان را زنگ خطری برای جوانان شهرستان گچساران دانست و گفت: برای جمع آوری معتادان در این بیشه زار که بیش از ۱۰۰ نفر می‌باشند اعتباراتی در نظر گرفته خواهد شد و لازم است هر چه سریع‌تر این مکان تخریب شود.


گرایش زنان به مواد مخدر

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: زنان و جوانان خطرپذیر ترین قشر در معرض معضل اعتیاد هستند.

آذر صفایی نیا با بیان اینکه اعتیاد زنان نقش تأثیرگذاری در خانواده دارد افزود: اعتیاد بانوان علاوه بر اثرات مخربی که بر روی جسم و روان فرد دارد، بدلیل نقش تأثیرگذار زن در خانواده، خطرناک‌تر از مردان بوده و بنیان خانواده را دچار آسیب می‌کند.

وی، سرکوب اجتماعی و خانوادگی . فروریختن حس اعتماد بنفس در زنان را از عوامل برای روی آوردن آنان به سمت مواد مخدر دانست و افزود: نداشتن پشتوانه محکم قانونی و تعریف شده برای این قشر گسترده و برخوردار نبودن آنان از بسیاری از حقوق طبیعی خویش، آنان را همانند انسان های که دارای اختلافات روانی هستند به مصرف سیگار، هروئین، تریاک، شیشه و حتی مشروبات الکلی سوق می دهد.
وی تصریح کرد: زنان اغلب به عنوان اهرم های مهم برای نقل و انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرند.
صفایی نیا گفت: از آنجا که معتادان به اختلافات روانی دچار می شوند، درصدد ابتلای دیگران به مصرف مواد برای آسایش و قدرت عمل بیشتر خود بوده و در این راستا زنان بی گناه را به دامن اعتیاد می کشاند.

وی اظهار داشت: با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه، مخفی نگه داشتن اعتیاد زنان را از علل کمرنگ بودن مراجعه زنان به مراکز ترک اعتیاد دانست.

وی با بیان اینکه وجود تیم تخصصی و کارآمد در کمپ‌های ترک اعتیاد به درمان‌های علمی تر معتادان منجر می‌شود، اظهار داشت: نیاز است اشتغال معتادان بهبود یافته مورد توجه جدی قرار بگیرد تا مجدداً این افراد به سمت مصرف مواد مخدر روی نیاورند.

صفایی نیا تصریح کرد: تنها مبارزه فیزیکی با قاچاقچیان و اشرار و تهیه و توزیع کنندگان خرد و کلان مواد مخدر چاره کار نیست، بنابراین باید همه دست به دست هم داده و بر اساس برنامه‌ای مشخص در ابعاد مختلف نسبت به مبارزه با این پدیده شوم خانمان برانداز تلاش کرد.

پرداخت ۳۴ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به معتادان بهبود یافته کهگیلویه و بویراحمد

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۴ میلیارد ریال تسهیلات از سال گذشته تاکنون برای اشتغال بهبود یافتگان این استان از دام اعتیاد پرداخت شده است.

سید ناصر رضایی افزود: این میزان تسهیلات به ۱۹۲ معتاد بهبود یافته این استان از دام اعتیاد پرداخت شد.

وی بیان کرد: تلاش در حوزه‌های فرهنگی و پیشگیری به مراتب با اهمیت تر از سایر حوزه هادر بحث اعتیاد به مواد مخدر است.

دختران و زنان گل های نیلوفر زندگی هستند و نباید گذاشت با گرفتار شدن در دام اعتیاد به نیلوفران مرداب تبدیل شدند که بیرون آمدن از مرداب سخت است.

گزارش از مریم صیادی

۲۰۸۲/۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟