آریان 5 با دو ماهواره جدید مخابراتی به فضا رفت


آریان 5 با دو ماهواره جدید مخابراتی به فضا رفت

تهران- ایرنا- آریان اسپیس سه‌شنبه بعد از ظهر با موفقیت موشک آریان 5 را به همراه دو ماهواره مخابراتی به مدار زمین ارسال کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی اسپیس، موشک «آریان ۵» ساعت ۴:۳۰ دقیقه بعدازظهر سه‌شنبه به وقت محلی از مرکز فضایی گویان در فرانسه به فضا پرتاب شد؛ این موشک حامل دو ماهواره مخابراتی «اینتل ست ۳۹» و «EDRS-C» بود که به ترتیب متعلق به شرکت «اینتل ست» و «سازمان فضایی اروپا» است.

اینتل ست ۳۹

ماهواره مخابراتی اینتل ست ۳۹ به مشتریان شبکه‌های اینترنت باند پهن، ویدیو و مشتریان دولتی در سراسر آفریقا، اروپا، آسیا، خاورمیانه و منطقه اقیانوس هند خدمات‌رسانی می‌کند و جایگزین ماهواره «اینتل ست ۹۰۲» می‌شود که سال ۲۰۰۱ پرتاب شد و اکنون از طول عمر ۱۳ ساله که برای این ماهواره طراحی شده بود، گذشته است.

ماهواره اینتل ست ۳۹ به گونه‌ای طراحی شده است که به اپراتورهای شبکه تلفن همراه، شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی امکان افزایش سرعت و کارایی خدمات اتصال آنها را ارائه می‌دهد. این ماهواره همچنین قابلیت اتصال تلفن همراه را برای مشتریان دولتی و بخش‌های هوافضا و دریانوردی مناطق یاد شده تقویت خواهد کرد.

این ماهواره سنگین وزن شش هزار و ۶۰۰ کیلوگرمی ۲۹ دقیقه و ۹ ثانیه پس از پرتاب راکت آریان ۵، اولین ماهواره‌ای بود که از طبقه بالای این موشک جدا شد و به دنبال آن ۳۳ دقیقه و ۳۱ ثانیه پس از پرتاب ماهواره لیزری اروپا به نام EDRS-C از آریان ۵ جدا شد.

EDRS-C

دومین محموله راکت آریان ۵، ماهواره لیزری اروپا EDRS-C است که موجب تسهیل انتقالات پرسرعت میان ماهواره‌ها در مدار و ایستگاه‌های زمینی بر روی زمین می‌شود. EDRS-C به اولین گره در شبکه EDRS-A, که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد، می‌پیوندد. آن فضاپیما برای خدمات‌رسانی به اروپا به سمت آفریقای مرکزی قرار گرفته بود. اما این ماهواره جدید اندکی به سمت شرق قرار خواهد گرفت تا ظرفیت مضاعفی ارائه دهد. «سیستم رله داده اروپا» یک سرمایه‌گذاری مشترک میان سازمان فضایی اروپا و «ایرباس» غول هوا فضا است. ماهواره‌های رصد زمین اتحادیه اروپا به نام‌های Sentinel-۱ و Sentinel-۲ دائما با استفاده از سیستم رله داده اروپا از سطح زمین عکس می‌گیرند و این تصاویر را به زمین ارسال می‌کنند.

به طور معمول چنین ماهواره‌هایی باید قبل از دانلود تصاویر خود، صبر کنند تا از یک دیش دریافت‌کننده رادیویی بر سطح زمین عبور کنند که این کار به معنی ایجاد تاخیری بیش از یک ساعت در چرخه گردش آنها به دور زمین است. اما ماهواره‌های Sentinels مجهز به اتصالات لیزری ۱.۸ گیگابیتی ماهواره‌های EDRS بودند. این سکوهای رله در ارتفاعات بسیار بالاتری -در حدود ۳۶ هزار کیلومتری- در آسمان می‌چرخند و همیشه از دید آنتن رادیویی در سطح زمین برخوردار هستند.

این قابلیت در حوزه بلایای طبیعی مانند سیل‌های بزرگ یا زلزله‌های بزرگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اطلاعات در مورد مقیاس این شرایط اضطراری می‌تواند خیلی سریع‌تر از آنچه در حالت عادی اتفاق می‌افتد، در اختیار اولین پاسخ‌دهندگان قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت