استمداد از شیوه جدید برای حفظ قنات‌ها در فارس


استمداد از شیوه جدید برای حفظ قنات‌ها در فارس

شیراز-ایرنا- قنات در ایران و به ویژه در استان تاریخی فارس قدمت دیرینه دارد و از دوران کهن تاکنون شمار زیادی از آنها خشکیده است؛‌این موضوع سبب شده مسئولان راهکار جدیدی برای حفاظت از قنات‌های کهن در پیش گیرند.

مدیر آب و خاک، امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس چهارشنبه با بیان اینکه تاکنون قنوات با کول‌گذاری و بهره‌گیری از قطعات سیمانی مرمت می‌شد، گفت: در سال جاری برای نخستین بار در مرمت و احیای قنات پشته قالینی واقع در شهرستان جهرم با استفاده از لوله‌های با استحکام خیلی بالا در دست اجرا است.
امیر اسلامی افزود: مرمت، بازسازی و لوله‌گذاری این قنات با اعتباری افزون بر ۱۴۰ میلیون تومان و در طول ۱۱۰ کیلومتر در حال انجام است.
کارشناسان و مسئولان از خشکسالی و حفر چاه‌ها و بهره‌برداری غیرمجاز از طبیعت به عنوان عوامل تهدیدکننده حیات قنات‌ها یاد کرده‌اند.
مدیر آب و خاک، امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این باره گفت: از ۲ هزار و ۲۰۰ رشته قنات در این استان به دلیل خشکسالی و حفرچاه، یک هزار و ۷۰۰ رشته فعال است.
وی افزود: این قنوات با آبدهی تقریبی ۴۴ هزار لیتر، افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار را مشروب می‌کند و حدود صد هزار نفر بهره بردار دارد.
به گفته وی، آب محدودیت اصلی کشت و کار در استان فارس است از این رو مرمت و بازسازی قنوات که معمولا با افزایش معنی دار آبدهی همراه بوده، تاثیر قابل توجهی در رفع این محدودیت در اراضی مشروب دارد.
اسلامی با بیان اینکه در سال‌های ۹۶ و ۹۷، با اعتباری معادل ۱۲ میلیارد تومان، حدود ۱۱۰ کیلومتر از قنوات استان مرمت و بازسازی شد، اظهار داشت: این امر باعث افزایش آبدهی حدود ۴۷۵ لیتر بر ثانیه شده است.
وی تصریح کرد: در سال جاری مرمت و بازسازی ۱۴۰ رشته قنات به طول ۴۵ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.
۹۸۷۳ / ۲۰۲۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی