آموزش نیروی انسانی پیش نیاز رونق تولید و توسعه صادرات است


آموزش نیروی انسانی پیش نیاز رونق تولید و توسعه صادرات است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: آموزش نیروی انسانی هم در فرآیند تولید و هم در چگونگی جذب بازارهای جهانی پیش نیاز توسعه صادرات است.

به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» روز چهارشنبه در همایش ملی پویش صادرات در سالن پیامبر اعظم استانداری مرکزی، افزود: آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد، اولویت بخش توانمند سازی و بومی سازی اقتصاد ملی است و این مهم باید هم در تولید و هم در صادرات به خوبی دیده شود.

وی ادامه داد: صادرات آمیخته با علم، پژوهش، آموزش و فناوری موفقیت های بیشتری در جذب و حفظ بازارهای هدف صادراتی به دنبال دارد، بنابراین دستگاه های مسئول از جمله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی باید نسبت به برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان اقتصادی استان برنامه های کاربردی تدوین کند.

استاندار مرکزی بیان کرد: برای جذب بازارهای هدف صادراتی و تامین نیازهای بازار های جذب شده و کسب موفقیت های بیشتر در رونق تولید، باید علوم مربوط به صادرات بین فعالان این عرصه توسعه یابد.

آقازاده افزود: عبور از صادرات غیرنفتی یک میلیارد دلاری استان مرکزی مرهون تلاش و مشارکت کارگران ،؛صنعتگران، فعالان اقتصادی، دستگاه قضایی، نمایندگان مجلس و دستگاه های دولتی است و در صورت حفظ این وحدت رویه در سال جاری نیز موفقیت های چشمگیری برای استان در زمینه صادرات رقم می خورد.

آقازاده اظهار داشت: در سالی که بیشترین تحریم های ظالمانه طی ۴۰ سال گذشته بر کشور اعمال شده بود میزان صادرات استان مرکزی از مرز یک میلیارد دلار گذشت و تحقق این مهم پاسخ قاطع به تحریم ها و توطئه های اقتصادی دشمنان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این آیین گفت : توجه ویژه به رونق تولید و رسیدگی به امور فعالان این عرصه تنها راه گذر از شرایط نامساعد اقتصادی است که این مهم نیز نیازمند عزم و اراده جمعی است.

آموزش نیروی انسانی پیش نیاز رونق تولید و توسعه صادرات است

«منوچهر توسطی» هدف از برگزاری این آیین را ایجاد هماهنگی میان بخش دولت و خصوصی حرکت در راستای نیل به اهداف ملی دانست و گفت: تولید با کیفیت تولیدکنندگان و پشتیبانی دولتی از بخش خصوصی می تواند اتفاقات مبارکی را برای کشور رقم بزند.

وی با اشاره به نقش آفرینی جوانان در آینده کشور گفت: جوانان سرمایه های اصلی کشور هستند و باید از ظرفیت بالای جوانان در کشور و به ویژه حوزه صادرات بهره گیری کرد تا بتوانند در بازارهای جهانی تجارب و تخصص خود را نشان دهند.

یک صادرکننده برتر ملی نیز در این همایش گفت: پویش ملی صادرات در برگیرنده خرد، جسارت، متانت و حرکت است و چنانچه یکی از این اهداف نباشد به طور قطع صادرات محقق نمی شود.

«محمد امین حاج کاظمیان» افزود: تامین منابع مالی برای صادرات در ایران هزینه های بسیار سنگینی دارد و بیش از پنج برابر استانداردهای جهانی ارزیابی می شود که این مهم مشکلات بسیاری را برای فعالان این بخش ایجاد می کند.

آموزش نیروی انسانی پیش نیاز رونق تولید و توسعه صادرات است

وی اظهار داشت: اشراف بر بازارهای خطرناک بسیار اهمیت دارد و صادرکننده باید نسبت به این بخش آگاهی لازم را داشته باشد و درقاره آسیا، بازار کشورهایی نظیر امارات، هندوستان، سنگاپور و مالزی، در قاره آفریقا بازار کشورهایی مانند الجزایر، مراکش، در قاره آمریکا بازار برزیل، بازارهای خطر ناک محسوب می شوند.

این صادرکننده برتر ملی بیان کرد: صادرکنندگان ایرانی در بازار روسیه و عمان نابود شدند چرا که روسیه تابع قوانین دریای آزاد نیست که این یک چالش است در این خصوص از اتاق بازرگانی انتظار می رود علاوه بر تسهیل مسیر برای اصلاح قانون گمرکات کشور با روسیه تلاش کند.

وی تصریح کرد: حوزه صادرات باید برای خود صادر کننده مشخص کند که در زنجیره چرخه تامین و ارزش، به دنبال چه میزان سود است.

حاج کاظمیان ادامه داد: صادرکننده باید نقاط قوت و ضعف خود و بنگاهش را شناسایی و با اتکا بر نقاط قوت و رفع نقصان در جهت توسعه اقتصادی پایدار تلاش کند.

وی بیان کرد: ثبت برند در ایران زمان بر است و در مواقعی نزدیک به سه ماه در فرآیند اداری معطل می ماند.

حاج کاظمیان گفت: صادرکننده هوشمند، کسی است که با حذف هزینه های اضافی و به حداقل رساندن هزینه های ثابت و به صورت فرآیند توسعه اقتصادی را به پیش ببرد.

دبیر اجرایی برنامه پویش ملی صادرات نیز در سخنانی گفت: 900 نفر برای شرکت در برنامه ثبت نام کردند که به دلیل تنگناهای موجود و محدودیت ها به ناچار 300 نفر از ادامه همراهی بازماندند.

«بهنام آزادی» بیان کرد: مدیر عاملان شرکت های مختلف تولیدی و صنعتی از نقاط کشور در کنار جوانان کوشا در برنامه پویش ملی صادرات شرکت دارند.

وی ادامه داد: صادرات، تولید و رونق اقتصادی سه حلقه تکمیل کننده یکدیگر هستند و در صورت ضعف در چرخه صادرات، بخش تولید هم متضرر خواهد شد.

در پایان این آیین از چند صادرکننده برتر استان مرکزی تجلیل شد.

۳۳۰ میلیون دلار انواع کالای صادراتی در چهارماه نخست امسال از استان مرکزی به ۶۴ کشور دنیا صادر شد.

۳۰۱۷/۳۰۷۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند