سد مشمپا بعد از 10 سال 27 درصد پیشرفت فیزیکی دارد احتمال بهره‌برداری از آخرین گذرگاه خروج آب استان زنجان تا سال 1400


سد مشمپا بعد از 10 سال 27 درصد پیشرفت فیزیکی دارد  احتمال بهره‌برداری از آخرین گذرگاه خروج آب استان زنجان تا سال 1400

سد مشمپا به عنوان آخرین گذرگاه خروج آب از استان زنجان که در سال ۸۸ کلنگ زنی شده است، با برآورد اعتبار ۵۰۷ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، خبرنگاران استان زنجان امروز به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در یک تور رسانه ای با حضور در سد مشمپا از نزدیک در جریان روند اجرای این سد قرار گرفتند.

سرپرست نظارت و کارفرمای شرکت مهندسین مشاور بهان سد، در خصوص این سد گفت: کلنگ ساخت سد مشمپا در سال 88 به زمین زده شده است و در سال 92 قرارداد آن به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد.

سیامک آریان پور، پیشرفت ریالی این پروژه را 27 درصد و پیشرفت فیزیکی آن را 31 درصد خواند و گفت: قرارداد این پروژه ۵۰۷ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه تغییر در طراحی از دلایل تغییر در پروژه است، گفت: این سد که آخرین گذرگاه خروج آب از استان زنجان است تا سال 1400 به بهره برداری می رسد.

سد مشمپا بعد از 10 سال 27 درصد پیشرفت فیزیکی دارد  احتمال بهره‌برداری از آخرین گذرگاه خروج آب استان زنجان تا سال 1400

تامین آب شرب، فلسه اصلی سدسازی است

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان زنجان هم در نشست خبری که در محل سد مشمپا برگزار شد، اظهار کرد: استان زنجان در بحث سدسازی بالاخص در سدهای بزرگ دیرتر وارد این مقوله شده است.

پرویز قزلباش با بیان اینکه جهاد سازندگی به همراه دستگاه های متولی بیش از 30 سد در استان زنجان ساخته است، گفت: بایستی با دریافت اعتبار نسبت به ساخت سدهای بزرگ اقدام می کردیم.

وی با بیان اینکه آب شرب یکی از ضرورت های آب منطقه ای است و باید برنامه ای برای تامین آب شرب در افق دراز مدت داشته باشیم، ادامه داد: استان زنجان از طریق چاه ها آب مورد نیاز کشاورزان را تامین کرده است؛ به دنبال توسعه کشاورزی نیستیم ، با سدسازی به دنبال تامین نیازهای آب شرب استان هستیم.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان زنجان به مقوله برداشت های غیرمجاز از چاه ها اشاره کرد و گفت: نظارت بر حفر چاه های غیرمجاز و برداشت های بی رویه انجام می شود؛ جلوگیری از اضافه برداشت و پرکردن چاه های غیرمجاز از اولویت های شرکت است.

قزلباش در پایان با اشاره به ظرفیت شرب و صنعتی سد مشمپا به میزان50 میلیون مترمکعب اشاره کرد و گفت: حجم مخزن 300 میلیون متر مکعب است که هزینه اولیه آن 507 میلیارد تومان، مبلغ هزینه شده 130 میلیارد تومان و مطالبه پیمانکار 90 میلیارد تومان است که برای تکمیل این سد 700 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟