جهاددانشگاهی بر پایه‌های اقصاد مقاومتی بنا شده است


جهاددانشگاهی بر پایه‌های اقصاد مقاومتی بنا شده است

گروه اجتماعی - رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام گفت: جهاددانشگاهی بر پایه‌های اقصاد مقاومتی و خودکفایی بنا شده و ماهیت دانش‌بنیان دارد و با کمترین هزینه‌ها کارهای بزرگی در عرصه‌های مختلف به انجام رسانده است.

جهاددانشگاهی بر پایه‌های اقصاد مقاومتی بنا شده است
به گزارش ایکنا از ایلام، غلامرضا حسینی، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام امروز 16 مرداد در نشست اخلاق مدیران استان ایلام، اظهار کرد: جهاددانشگاهی مولود مبارک انقلاب اسلامی است که توانسته‌ است با اعضای جوان،باانگیزه، متعهد و با روحیه اجهادی با ایجاد ساختار پویا خلاق و نوآور با هم‌افزایی دانشگاه‌ها و صنعت در بالندگی و پویایی میهن اسلامی موثر باشد.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد ظرفیت عظیمی برای حضور دانشجویان و بروز استعدادها است، تصریح کرد: تنوع فعالیت‌های جهاددانشگاهی برای دانشجویان بی‌نظیر و بی‌رقیب است و فعالیت‌های مذهبی – اجتماعی، علمی ، پژوهشی و آموزشی ، فرهنگی هنری، کارآفرینی و برگزاری مسابقات ملی مناظرات دانشجویی و برگزاری اردوهای ایران مرز پرگهر از جمله فعالیت‌های این عرصه است.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام ادامه داد: اولین مرکز رشد قرآنی و اولین پارک علم و فناوری صنایع خلاق فرهنگی و خبرگزاری ایکنا به عنوان نخستین و گسترده ترین خبرگزاری تخصصی قرآن در جهان اسلام و خبرگزاری ایسنا که بیشترین تولید خبر و بیشترین ارجاعات و بازنشر اخبار در روزنامه ها و سایت‌های خبری را به خود اختصاص داده است از جمله افتخارات جهاددانشگاهی در عرصه‌ی فرهنگی است.
حسینی با اشاره به اهمیت مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ، گفت: این مرکز در استان نظرسنجی‌های موثری را انجام داده که مهمترین آنها نظر سنجی از زائران اربعین در طول 4 سال گذشته بوده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی گفت: توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در کلیه استان‌ها و ایجاد زیرساخت علمی و پژوهشی ، ایجاد زنجیره دانش در سراسر کشور که تمایز آن با سایر مراکز در کشور است و در دنیا نادر است.
وی تصریح کرد: وجود 151 مرکز آموزش تخصصی، 125 گروه پژوهشی، 43 مرکز آموزش علمی کاربردی، 8 موسسه آموزش عالی، 3 پژوهشگاه، 29 پژوهشکده، 3 پارک علم و فناوری، 19 مرکز رشته به عنوان گسترده‌ترین شبکه آموزش در کشور محسوب می‌شود.
رئیس جهاددانشگاهی استان ایلام، تصریح کرد: نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیلان یا در حال تحصیل در سال 97 برای برای گروه مردانو زنان در کشور 18.3 درصد بوده که دلایل آن طبق بررسی‌های انجام شده، عدم تناسب با بازار کار و نیاز بازار، ایجاد مشاغل نوظهور، عدم مهارت محوری، بوده و بر این اساس رشته‌های تحصیلی ارائه شده که کمتر این مشکلات را داشته باشند، مانند انیمیشن، برنامه‌نویسی بازی‌های کامپیوتری، تکنسین تجهیزات پزشکی، طراحی الگوی دوخت با ایجاد زیرساخت‌های لازم در راه تحقق دانشگاه نسل سوم تلاش شده است و تاکنون 2700 فارغ‌التحصیل تربیت شده است.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی درباره‌ی آموزش‌های تخصصی مهارتی گفت: در این زمینه 700 دوره تدوین شده و 19000 نفر در بخش کارکنان دولت و بخش آزاد آموزش دیده‌اند و 100 نفر مدرس نیز با مجموعه همکاری دارند.
حسینی در زمینه فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی هم اظهار کرد: رسالت جهاددانشگاهی پاسخ به نیازهای علمی و فناورانه است ، قبل از انقلاب اسلامی ارتباطی بین دانشگاه‌ها و جامعه نبود اما بعد از انقلاب جهاددانشگاهی به مثابه پلی بین دانشگاه و نیازهای جامعه عمل کرده و در این زمینه موفق نیز بوده است.
وی ادامه داد: این نهاد بر پایه‌های اقصاد مقاومتی و خودکفایی بنا شده است و ماهیت دانش‌بنیان دارد و با کمترین هزینه‌ها کارهای بزرگی در عرصه‌های مختلف (صنایع دفاعی، گاز، نفت، پتروشیمی، پزشکی و علوم انسانی) انجام داده و مقام معظم رهبری هم در دیدار اخیر با ائمه جمعه کشور به خوبی این نهاد را مورد لطف خود قرار دادند و بر استفاده از طرفیت‌های جهاددانشگاهی تاکید کردند.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام، تصریح کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان و اسناد بالادستی در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی و اشتغال جوانان وجود دارد که در این زمینه جهاددانشگاهی با اهلی سازی گیاهان دارویی، ایجاد مرکز تحقیقات و فناوری گیاهان دارویی گرمسیری، ایجاد مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاوری، ایجاد مرکز شکوفایی و نوآوری گیاهان دارویی سعی در بالفعل کردن این ظرفیت‌ها داشته است.
حسینی هدف از ایجاد این مراکز را ایجاد زنجیره ارزش و تجاری‌سازی گیاهان دارویی و انجام ده‌ها پروژه پژوهشی عنوان کرد و گفت: یکی از فعالیت‌هایجهاد در عرصه بین‌المللی موضوع پزشکی در پژوهشگاه رویان است و بانک خون بند ناف این پژوهشگاه تنها بانک خون بندناف در ایران و بزرگترین بانک سلول‌های بنیادی در خاورمیانه است که در استان 800 نمونه خون بندناف ذخیره شده و بیش از 70 نوع بیماری صعب‌العلاج از طریق سلول‌های بنیادی انجام می‌شود.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی تصریح کرد: تحقیقات گسترده‌ای در زمینه سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از پالپ دندان‌های شیری راه‌اندازی شده که نشانه بالندگی فعالیت‌های جهاددانشگاهی در عرصه پزشکی است.
وی راه‌اندازی آزمایشگاه سم‌شناسی با جوابدهی بعد از 2 ساعت را از دیگر فعالیت‌های جهاددانشگاهی ایلام عنوان کرد و گفت: در سال گذشته، 1400 نمونه‌گیری انجام شده و آزمایش‌ها در ایام اربعین برای زائران عتبات به صورت رایگان انجام خواهد شد.
حسینی تاکید کرد: در نظر داریم با توجه به این تجربه بسیار خوب و هم‌افزایی ایجاد شده با دانشگاه علوم پزشکی از ظرفیت پژوهشگاه رویان و مراکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی بهره ببریم و مرکز درمان ناباروری را در استان راه‌اندازی کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام به اجرای طرح الگوی نوین مشاغل خانگی در 9 استان و از جمله ایلام اشاره کرد و گفت: سامانه این طرح توسط جهادگران استان ایلام برای کل کشور طراحی شد.
وی اتصال به بازار، برند سازی، مشاوره و آموزش را از نتایج این طرح اعلام کرد و گفت: در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نیز که از طرف جهاددانشگاهی برگزار می‌شود، این اهداف در حال دنبال شدن است.
وی مشارکت در اجرای طرح توان افزایی جوامع محلی ملکشاهی، طرح توانمندسازی نوآوری کارآفرینی و برنامه شتاب‌دهی کسب و کارهای فناورانه جوانان با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان را از دیگر برنامه‌های دردست اجرای این واحد عنوان و تاکید کرد: جهاددانشگاهی آمادگی کامل دارد با همکاری دستگاه‌های دولتی استان در راه توسعه استان گام بردارد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا