اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها


اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها

استراتژی توسعه غرب چین در سال 2000 میلادی با هدف برطرف کردن عدم تعادل و نابرابری منطقه‌ای از طریق بهبود ارتباط میان مناطق فقیر غرب با شرق تجاری چین و بازارهای برون مرزی اتخاذ شد. در همین راستا، ابتکار عمل یک کمربند یک جاده قصد دارد به صورت ویژه به استان سین‌کیانگ در بهبود وضعیت اقتصادی‌اش کمک کند و آن را به کشورهای همسایه...

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، دولت پکن در راستای معرفی و رونمایی از اقداماتش در منطقه سین‌کیانگ (شین‌جیانگ) و مقابله با تحریکات و بدگویی‌های غرب از عملکردش در قبال مسلمانان، گروهی رسانه‌ای از کشورهای مختلف را میزبان بود تا جنبه‌های جدیدی از منطقه را از منظر شکوفایی و پیشرفت، بازگو کند.

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها

به گفته مقامات دولت چین، استان سین‌کیانگ منطقه مرکزی ابتکار عمل یک کمربند و یک جاده است و پلی میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود. این مقامات می‌گویند توسعه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و نخستین هدف آن هم داشتن زندگی بهتر است.

در همین راستا دولت محلی استان سین‌کیانگ به کمک دولت پکن دست به اقدامات متعددی از جمله تاسیس چندین کارخانه در حوزه‌های مختلف و همچنین راه اندازی چندین پروژه در شهرستان‌های سراسر استان سین‌کیانگ زده تا به کمک این اقدامات ضمن توسعه اقتصادی این منطقه، برای ساکنان این استان نیز فرصت شغلی ایجاد کند تا بتواند طبق هدفش تمامی افراد زیرخط فقر را بالا کشیده و فقر در غرب کشور را ریشه کن کند.

یکی از این اقدامات تاسیس کمپانی خودروسازی جی ای سی GAC است. گروه خودروسازی گوانگ ژو در مارس سال ۲۰۱۶ میلادی تصمیم گرفت تا با همکاری مقامات استان‌های سین‌کیانگ و گوانگ دونگ، کمپانی "جی ای سی موتور" را در شهر اورومچی، مرکز استان سین‌کیانگ تاسیس کند تا به درخواست ابتکار عمل یک کمربند و یک جاده و اجرای سیاست کمک صنعتی به سین‌کیانگ پاسخ دهد. گروه خودروسازی گوانگ ژو همچنین تصمیم گرفت تا برای ساخت یک کمپانی خودروسازی در سین‌کیانگ سرمایه گذاری کند. در اول سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی شاخه جی ای سی موتور استان سین‌کیانگ ثبت شد تا محصول این کمپانی به نام "ترامپچی" (Trumpchi) را تولید کند. کل سرمایه گذاری صورت گرفته در این پروژه ۱.۰۸۷ میلیارد یوآن است. در آینده پروژه جی ای سی موتور به بازارهای کشورهای حاضر در ابتکار عمل یک کمربند و یک جاده توسعه خواهد یافت تا در کشورهای آسیای مرکزی نیز به فروش برسد. در حال حاضر این کمپانی یک دفتر فروش در آسیای مرکزی تاسیس کرده تا به ورود و معرفی محصول ترامپچی در جهان سرعت بخشد.

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها خودروی ترامپچی جی‌ای‌سی

یکی دیگر از این اقدامات، تاسیس کمپانی رقابتی علوم و تکنولوژی سین‌کیانگ است که در دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی در اورومچی بنا شده است؛ کمپانی‌ای که با کمپانی‌های بزرگ جهان از جمله "اکسون موبیل" برای راه اندازی پروژه‌های جهانی همکاری می‌کند و سالانه ۵۰ هزار تن غشای هوشمند کشاورزی و ۲۰ هزار تن غشا با کیفیت دوستدار محیط زیست تولید می‌کند. در حقیقت این کمپانی پلیمرهایی تولید می‌کند که در کشاورزی به کار می‌روند و روی خاک قرار می‌گیرند. این کمپانی چند خط تولید اتوماتیک منحصر به فرد و تکنولوژی‌های مربوطه را برای اروپا تولید کرده است. این کمپانی به یک کمپانی خصوصی کارآمد، ذخیره کننده انرژی، دوستدار محیط زیست، دارای تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته در جهان و صادرات محور تبدیل شده و در حال حاضر فعالیت آن به گونه‌ای است که ۸۰ درصد از محصولاتش به دیگر نقاط جهان فروخته می‌شود. محصولات این کمپانی شامل غشای گلخانه‌های چند منظوره، مولکولی، غشای بخار خاک، غشای مربوط به تازه نگهداشتن چمن، غشای پرورش علوفه و غیره است. در واقع این کمپانی قدرت‌های علمی جهان را با یکدیگر متحد کرده است تا غشای پیشرفته کشاورزی تولید کند. این کمپانی فن آوری و علوم پیشرفته، مواد پلیمری جدید را به پلاستیک‌هایی برای کشیدن روی زمین‌های کشاورزی تبدیل می‌کند. این کمپانی با اقداماتی که انجام می‌دهد مفهوم سنتی کشاورزی و مواد صنعتی را به کل تغییر داده است.

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها نمونه‌ای از پلیمرهای غشایی

یکی دیگر از این اقدامات احداث پارک نمایشگاه محصولات کشاورزی در مرکز شهر شانگجی است که شامل سه منطقه برای نمایش محصولات کشاورزی، فن آوری کشاورزی و تورهای گردشگری است. تمرکز این مکان بر برگزاری نمایشگاه، ارائه محصولات و فن‌آوری‌های مدرن است که در آینده به عنوان مدرن‌ترین نمایشگاه و پارک چین توسعه خواهد یافت. این پارک علاوه بر جنبه‌های نمایشگاهی، به منظور حضور تورها برای لذت از مناظر دیدنی و درآمدزایی از این طریق نیز احداث گردیده که در آن نمایشگاه‌های ماشین آلات، فن آوری و فروش بذر به نوبت برگزار می‌شود و در عین حال برای برگزاری کارناوال‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارک مرتبا فعالیت‌هایی در راستای بالا بردن سطح دانش عمومی، جذب بازدید کنندگان، متخصصان و محققان از دانشگاه‌های استان سین‌کیانگ، وزارت علوم و تکنولوژی، وزارت کشاورزی و موسسات تحقیقاتی انجام می‌دهد. در این پارک حدود ۲۰۰۰ گونه نادر گل و گیاه نیز وجود دارد.

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها

شهرستان آکسو یکی از نمونه‌ها در روال اقدامات چین برای بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه سین‌کیانگ محسوب می‌شود. از آنجایی که این منطقه از دیرباز کاملا صحرایی و بیابانی بوده - حتی در بدن یکی از مومیایی‌های به دست آمده از منطقه هم شن پیدا شده است- چین در سال ۱۹۸۶ میلادی برای مبارزه با شرایط بد طبیعی منطقه برنامه "پروژه سبز" (Green Project) را آغاز کرد. با اجرای این پروژه هم اکنون شهر آکسو که رودخانه مادر ایالت سین‌کیانگ از آن سرچشمه می‌گیرد، به خاطر درختان میوه و پربارش معروف شده است. تمامی درختان و سرسبزی‌های این منطقه "کاشته شده" هستند و هیچ کدام "خود رو" محسوب نمی‌شود. در زمان آغاز این پروژه به دلیل عدم وجود ماشین آلات اکثر درخت‌ها به صورت یدی و با مشارکت داوطلبانه مردم از تمامی قشرها کاشته شدند و بیابان به زمینی سرسبز و پر محصول تبدیل شد. آنها ابتدا درخت‌های بلندی کاشتند و نامش را کمربند حفاظتی نهادند و سپس شروع به کاشت درخت‌های میوه کردند. دولت چین برای حفاظت از محیط زیست ایجاد شده در منطقه، سیاستی را اجرا می‌کند که بر اساس آن خرید و فروش ملک و زمین در این مناطق ممنوع است.

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها تصاویر از چپ به راست بیانگر گسترش سرسبزی در آکسو است

در این منطقه پرورش اسب نیز صورت می‌گیرد که این اسب‌ها به خاطر نژاد اصیل‌شان به کشورهای مختلف صادر می‌شوند. میوه‌های این منطقه نیز به خاطر کیفیت و تنوع بالا و به دلیل آن که به صورت کاملا ارگانیک تولید می‌شوند به کشورهای دیگر و شهرهای سراسر چین صادر می‌شوند.

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها

اقدام دیگر تولید کاغذ از پوست درخت توت است که در شهر ختن انجام می‌شود. ختن فقیرترین شهر چین است و دولت با خانواده‌های فقیر برای کمک ارتباط برقرار می‌کند. دولت در حال حاضر در حال ساخت انواع کارخانه‌ها و ایجاد فرصت شغلی در ختن است و به خانواده‌های فقیر خدماتی نظیر خدمات درمانی رایگان و ۱۵ سال تحصیل رایگان ارائه می‌دهد.

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها کاغذهای سنتی چینی از پوست درخت توت

تولید کاغذ از پوست درخت توت یکی از صنایع دستی این منطقه محسوب می‌شود که با کیفیت‌ها و درجه‌های مختلفی تولید شده و به فروش می‌رسد. هزاران سال این روش در سین‌کیانگ وجود داشته و دولت آن را به پنجره‌ای برای اشتغال‌زایی و آموزش دادن درباره فرهنگ و تاریخ این منطقه تبدیل کرده است. دولت با احداث موزه‌ای شامل ۲۰۰ اثر هنری ساخته شده با این کاغذ و ثبت این محصول به عنوان میراث فرهنگی این منطقه، به رشد ارزش آن افزوده است.

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها نقاشی بر روی کاغذهای سنتی

شهرک صنعتی "پارچی" در شهرستان ختن با مساحت ۲۴ هزار متر مربع در شش کارگاه با مساحت ۶ هزار متر مربع و دفاتری در حدود ۱۵۴ متر مربع احداث شده است. برای بهبود روال کار در این شهرک ۹۰۰ متر انبار، دو خوابگاه برای کارگران، یک مهد کودک، یک کلینیک، یک فروشگاه، دو سرویس بهداشتی، یک منبع آتش نشانی و منابع آب و برق با سرمایه گذاریی در حدود ۱۸ میلیون یوآن ایجاد شده و میزبان دو شرکت کارآفرین است.

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها

از سال ۱۹۶۰ میلادی در "باغچی" واقع در ۱۲ کیلومتری ختن برای تغییر شرایط سخت زیست محیطی راهرویی از درختان انگور به عنوان کمربندی برای شکست باد ساخته شده است و اکنون به عنوان مسیری برای پیوند تمامی روستاها استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۲ این مسیر به طول ۵۵۰ کیلومتر رکوردار گینس به عنوان طولانی‌ترین راهروی ساخته شده با درختان انگور (کوریدور انگور) ثبت شد. احداث این راهرو به عنوان "معجزه" و سنگ بنای اقداماتی نظیر پروژه سبز بوده است.

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها "کوریدور انگور"

دیگر اقدام احداث کارخانه تولید ابریشم در آوریل سال ۱۹۸۴ میلادی است. این کارخانه مجمتع تولید کننده پارچه‌های ابریشمی با تکنیک‌های سنتی و بومی با ابریشم بسیار مرغوب است. این کارخانه دارای آموزشگاه‌هایی برای تنیدن ابریشم، آماده سازی مواد رنگرزی، بافتن، تولید پارچه و فروش است. این کارخانه شرایط را برای پرورش کارشناسانی در این زمینه در شرایط پیشرفته مهیا کرده و مرتبا محصولاتی جدیدی عرضه می‌کند؛ در نتیجه به مرکزی برای گسترش خلاقیت و توسعه تبدیل شده و همین امر باعث جذب تعداد بالای گردشگر و درآمدزایی شده است.

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها

این کارخانه دارای ۸۰ تکنسین و متخصص و ۱۶۰ کارمند است و از آغاز تاکنون ۲۸۰ کودک از خانواده‌های فقیر را آموزش داده است. همه کارکنان این کارخانه از اهالی روستا و اویغور می‌باشند و یکی از مزایای کار وجود مهد کودک رایگان در این مکان است.

در زیر تصاویر دیگری از مناطق ذکر شده در بالا آمده است:

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها محل آغاز پروژه بیابان‌زدایی در سین‌کیانگ
اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها مرکز پرورش گل و گیاه
اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها میوه‌های ارگانیک تولید شده
اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها محل‌های تولید نشاء گیاهان
اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها محل‌های پرورش گل و گیاه

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها کوریدور انگور
اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها یکی از باغ‌های گردشگری
اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها مهدکودک کارمندان
اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها کارگاه تولید پارچه ابریشمی

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها

اقدامات دولت چین برای پیشرفت اقتصادی در سرزمین اویغورها از اساتید بافت پارچه‌های ابریشمی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن