پیامِ کاج‌ها


پیامِ کاج‌ها

دایره‌ای از دانه‌های زرد کاج، تنیده در هم، دورِ تنه تنومند این درخت، به زبانِ هنرِ محیطی می‌گویند: گرمایش زمین را جدی بگیرید.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، فولادشهر، شهر کاج‌ها و البته ساختمان‌های بلند است. گوشه‌ای از این شهر، صبح امروز، کنار یک درختِ کاج، تعدادی از هنرمندان و هنرجویان، دورهم جمع شدند تا پیام دانه‌های کاج را به عموم مردم برسانند.
پریچهر نظامی، نقاش و مدرس آموزشگاه که این هنر محیطی را به‌عنوان موضوع پایان‌نامه خود انتخاب کرده، به خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان گفت: نیمه دوم سده بیستم، هنرمندان به دو دسته تقسیم شدند؛ عده‌ای که دست به تولید و فروش آثاری مثل نفس هنرمند و ... زدند و عده‌ای دیگر، که هنرشان را از نظام موزه و گالری خارج کردند و به پابلیک آرت یا هنر عمومی روی آوردند. آن‌ها معتقد بودند که با این شیوه، یک فرد عادی و عامی به‌اندازه یک رئیس‌جمهور از اثر هنری بهره می‌برد و عرضه آن محصول هنری در گرو استفاده از فضاهای سرمایه‌داری و در خدمت موزه و گالری نیست و خریدوفروش نمی‌شود. چون معمولاً در گالری‌ها آثار به شکل سفارشی خلق می‌شوند، سرمایه‌دار آن را می‌خرد و بعد هم با قیمت بیشتری به فروش می‌رساند و به این شکل هنر از بین می‌رود.
وی ادامه داد: پابلیک آرت یا هنر عمومی بعدها به زیرشاخه‌هایی مثل لند آرت، پرفورمنس آرت و ... تقسیم شد و کاری که امروز من به همراه سیما فلاحی، سهیل پناهپوری، دلارام یزدان پرست، مهدیه خردمند، دنیا ملکی، محمد ناصری، کیانا شریفی، یزدان احمدی، فائزه صبوری، رضا خلیلی، آرین فلاحی، فادیا شیرازی، زهرا جوکار، نسترن رشادی، محمد حسین توکلی، آیدا سوادکوهی، راحله کریمی و دینا جابری در فولادشهر انجام دادیم، یک لند آرت یا هنر محیطی بود.
نظامی تصریح کرد: ما دانه‌های کاج را به رنگ زرد آغشته کردیم، چون زرد، یکی از گرم‌ترین رنگ‌هاست و برای انتقال پیام هشدار از آن استفاده می‌شود. سپس این دانه‌ها را دایره‌وار دور یک درخت کاج چیدیم. دایره، به این دلیل که بازگشتی به دوران ماقبل مدرن داشته باشیم چون در دوران معاصر و پسامدرن، مربع جای دایره را گرفته اما تا قبل از آن، این دایره بود که در هنر گرامی داشته می‌شد.
وی افزود: در واقع با این حرکت، هم هنر همگانی را به مردم معرفی کردیم و هم نسبت به گرم شدن زمین، هشدار دادیم. ممکن است تا یک ساعت بعد اثری از این هنر باقی نمانده باشد اما مهم این است که ما پیام کاج‌ها را به مردم رساندیم.

کد خبرنگار:13038
انتهای پیام انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش