جزایر پرنس کجاست؟


جزایر پرنس در استانبول ترکیه قرار دارند. این جزایر شامل 9 جزیره هستند. دریای مرمره این جزایر را احاطه کرده است. جالب است بدانید گردشگران فقط می توانند از 4 جزیره به نام های laquo;بیوک آدا، هیبلی آدا، بورگازآدا و کینالی آدا raquo; بازدید کنند. جزیره بیوک آدا بزرگترین و پرطرفدارترین جزایر پرنس است. زیبایی این جزایر در فصل های مختلف سال جذابیت خاص...

جزایر پرنس در استانبول ترکیه قرار دارند. این جزایر شامل 9 جزیره هستند. دریای مرمره این جزایر را احاطه کرده است. جالب است بدانید گردشگران فقط می‌توانند از 4 جزیره به نام‌های «بیوک آدا، هیبلی آدا، بورگازآدا و کینالی آدا» بازدید کنند. جزیره بیوک آدا بزرگترین و پرطرفدارترین جزایر پرنس است. زیبایی این جزایر در فصل‌های مختلف سال جذابیت خاص خود را دارد. اگر می‌خواهید جزایر پرنس را بهتر بشناسید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

جزایر پرنس

استانبول از بهترین شهر‌های ترکیه است. در سفر به ترکیه اگر قصد جزیره گردی دارید باید به استانبول بروید. استانبول مجموعه جزایری دارد که به آن‌ها جزایر پرنس گفته می‌شود. دلیل نام گرفتن پرنس برای مجموعه جزایر این است که اشراف، شاهزاده‌ها و حتی ملکه‌ها از دوره روم تا بعد از دوره بیزانس به جزایر تبعید شدند تعداد این جزایر 9 تاست. 5 تا از جزیره‌ها به نام‌های «صدف آدا، سیوری آدا، یاسی آدا، تاوشان آداسی، وُردونوس آداسی» غیر قابل بازدید هستند. 4 تا از آن‌ها به نام‌های «بیوک آدا، بورگاز آدا، هیبلی آدا، و کینالی آدا» امکان گردشگری را دارند. این جزایر کم جمعیت هستند. جمعیت جزایر در بعضی فصل‌ها بیشتر و در فصل‌های دیگر کم‌تر است. معمولا در فصل سرد سال جمعیت جزایر کم‌تر است.

جزایر قابل گردشگری پرنس

1.جزیره بیوک آدا

جزیره بیوک آدا بزرگترین جزیره از جزایر پرنس است. این جزیره 2 کیلومتر مربع وسعت دارد. جمعیت بیوک آدا 40.000 نفر است. در بیوک آدا دو تپه بلند وجود دارد. یوجه تپه بلندترین نقطه در جزیره بیوک‌آداست. ساختمان‌ها و عمارت‌های زیبا بیوک‌آدا در قسمت شمالی جزیره هستند. قسمت جنوبی جزیره بیوک آدا جنگل‌های کاج است. بناهای تاریخی بیوک آدا عبارتند از: کلیسای اَیایورگی، کلیسا آیروس، مسجد حمیدیه، خانه تاریخی رِشات گول تِکین و بنای چوبی یتیم خانه یونانی‌ها. این بناها از بهترین جاذبه‌های جزیره بیوک آدا هستند. امکان بازدید از این بناهای ارزشمند جزیره بیوک آدا برای گردشگران وجود دارد.

جزایر پرنس کجاست؟

2.هیبلی آدا

هیبلی آدا دومین جزیره از جزایر پرنس است. این جزیره 2.35 وسعت دارد. میانگین جمعیت آن در سال 5500 نفر است. این تعداد در تابستان به 30000 نفر می‌رسد. یونانی‌ها به این جزیره «هالکی» می‌گویند. هالکی به معنای مس است. در گذشته معادن مس در این جزیره وجود داشته است. در این جزیره تپه‌هایی وجود دارند. ترک‌ها به این تپه‌ها «هابیلی» می‌گویند. Değirmen Tepesi بلندترین تپه این جزیره 136 متر ارتفاع دارد. این تپه در قسمت شمالی جزیره واقع شده است. Köy Tepesi دومین تپه با ارتفاع 128 متر و بالتاکائوژلو تپه دیگر هیبلی آداست که ارتفاع آن 98 متر است. Ümit Tepesi کم ‌ارتفاع‌ترین تپه جزیره است. ارتفاع این تپه 85 متر است. خانه‌های ساکنان هیبلی آدا بین این دره‌ها قرار دارند.

جزایر پرنس کجاست؟

3.ز

بورگازآدا سومین جزیره بزرگ از مجموعه جزایر پرنس است. این جزیره 1.5 کیلومتر مربع وسعت دارد. جمعیت آن 1500 نفر است. در ماه تابستان جمعیت این جزیره به 15000 نفر می‌رسد. در گذشته این جزیره را پَنورموس می‌گفتند. بورگازآدا در دوران بیزانس آنتیگون نام داشته است. هنوز هم برخی از یونانی‌ها به آن آنتیگون می‌گویند. در مرکز جزیره تپه‌ای به نام «عیسی تپه» وجود دارد. ارتفاع این تپه 170متر است.

جزایر پرنس کجاست؟

4.کینالی آدا

این جزیره 1356 کیلومتر وسعت دارد. کوچکترین جزیره از بین 4 جزیره پرنس که به روی گردشگران باز است. یونانی‌ها به این جزیره پِروتی proti می‌گویند. در جزیره کینالی سه تپه وجود دارد. بلندترین آن تپه چنار به ارتفاع 115 متر است. جمعیت آن در زمستان و تابستان تفاوت چشمگیری دارد. در زمستان 300 نفر و در تابستان 15000 نفر در کینالی‌آدا زندگی می‌کنند.

جزایر پرنس کجاست؟

جزایر غیرقابل گردشگری پرنس

1.جزیره صدف آدا

کوچترین جزیره از جزایر پرنس است. وسعت آن 1100*1300 متر است. این جزیره هم در دوره بیزانس محلی برای تبعید بوده است. «داماد فرید پاشا» از وزیران دوره عثمانی از مشهور‌ترین افرادی بود که به این جزیره تبعید شد. او در زمان امپراتوری «مراد سوم» دوازدهمین سلطان امپراتوری عثمانی بود. فرید پاشا در زمان تبعیدش در این جزیره درختان زیتون زیادی کاشت. اما در جنگ جهانی اول بیشتر این درختان قطع شد. بعدها نوه‌های داماد فرید پاشا سعی کردند جزیره صدف آدا را به شهرکی تبدیل کنند. هدف آن‌ها از ساختن این شهرک محلی برای زندگی افراد نخبه بود. آن‌ها تعاونی مسکن تاسیس کردند و ویلاهایی در این جزیره ساختند. کاشت درختان زیاد از دیگر اقدامات آن‌ها در صدف آدا بود.

جزایر پرنس کجاست؟

2.جزیره سیوری آدا

سیوری‌آدا جزیره‌ای کوچک از جزایر پرنس است. این جزیره نیز در گذشته محل تبعید بوده است. در گذشته راهبان هم در این جزیره کوچک حضور داشته‌اند. بقایای صومعه قدیمی سیوری‌آدا را هنوز در این جزیره می‌توان دید.

از سال 1911 سگ‌های ولگرد را از استانبول به این جزیره خالی از سکنه می‌آوردند. گفته می‌شود در آن زمان صدای پارس سگ‌های این جزیره در استانبول به گوش می‌رسید. مردم خیلی از این کار مسئولین استانبول ناراضی و ناراحت بودند.

جزایر پرنس کجاست؟

3.جزیره یاسی آدا

جزیره کوچک جزایر پرنس است. در شمال این جزیره یک بندر کوچک وجود دارد. در گذشته این جزیره نیز به عنوان تبعیدگاه بوده است. در سال 1859سفیر انگلیس در استانبول این جزیره را خریداری کرد. او کشاورزی را در یاسی آدا گسترش داد. قلعه و بنا‌های دیگر را در این جزیره ساخت. بعدها این جزیره به اسماعیل پاشای مصری فروخته شد. اسماعیل پاشا به آبادانی در این جزیره علاقه‌مند نبود. در سال 1974 یاسی آدا را نیروی دریایی خریداری کرد. نیروی دریایی یک «مرکز آموزش دریایی مدرن» در این جزیره تاسیس کرد.

جزایر پرنس کجاست؟

4.جزیره تاوشان آداسی

جنوبی‌ترین جزیره از جزایر کوچک پرنس است. این جزیره دورترین جزیره به استانبول هم محسوب می‌شود. فاصله جزیره تا استانبول 13.5 مایل دریایی است. این جزیره صخره‌ای است. پوشش درخت در این جزیره دیده نمی‌شود. یک تپه 40 متری در این جزیره وجود دارد. دلیل نامگذاری این جزیره وجود خرگوش‌‌های زیاد بوده‌است. در زبان ترکی به خرگوش تاوشان (TAVŞAN) می‌گویند. جزیره تاوشان مسکونی نیست.

جزایر پرنس کجاست؟

5.جزیره وُردونوس آداسی

وُردونوس آداسی یک جزیره کوچک صخره‌ای از جزایر پرنس است. در این جزیره بقایای صومعه دوران بیزانس قرار دارد. فانوس دریایی دیگر بنای تاریخی این جزیره است.



1398/05/19 | کد مطلب: 4585
برچسب‌ها: استانبول
جزایر پرنس کجاست؟
جزایر پرنس کجاست؟ مریم نیساری
جزایر پرنس کجاست؟

کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری علاقمند به پژوهش در حوزه مباحث شهر، میراث فرهنگی و گردشگری


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه های گردشگری جهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟