تحریر مشق ایرانی با بِرند خارجی/ حمایت از نوشت‌افزار داخلی، زمینه‌ساز رونق تولید ملی است


تحریر مشق ایرانی با بِرند خارجی/ حمایت از نوشت‌افزار داخلی، زمینه‌ساز رونق تولید ملی است

متاسفانه حجم بالایی از بازار نوشت افزار ایران در اختیار کالای بیگانه قرار دارد و یا اینکه حجم قابل توجهی از کالای تولید داخل نیز به لحاظ محتوایی، مروج فرهنگ بیگانه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص، نوشت افزارها و لوازم التحریر عضو لاینفک مدارس و در واقع خانواده‌هاست؛ چراکه علاوه بر دانش آموزان، دانشجویان و حتی مهدهای کودک هم برای آموزش و یادگیری به این ابزار نیاز دارند.

متاسفانه حجم بالایی از بازار نوشت افزار ایران در اختیار کالای بیگانه قرار دارد و یا اینکه حجم قابل توجهی از کالای تولید داخل نیز به لحاظ محتوایی، مروج فرهنگ بیگانه است.

خوشبختانه چند سالی است موجی از ترویج و محبوبیت نوشت افزار ایرانی به همت جوانان مومن انقلابی در جامعه راه افتاده و نمایشگاه ایران نوشت در آستانه سال تحصیلی جدید برگزار می‌شود که خوشبختانه تا حد خوبی موجی از علاقه و تمایل مردم به خرید نوشت افزار ایرانی را ایجاد کرده است.

در همین راستا لازم است یکی از دغدغه‌های جدی در وزارت آموزش و پرورش این باشد که دانش آموزان را با فرهنگ، رسوم و تولیدات ایرانی آشنا سازد تا در عین حال بتوانیم از فعالان نوشت افزار ایرانی حمایت لازم را داشته باشیم.

به منظور کارشناسی این مسئله به پای صحبت‌های مسئول یکی از فروشگاه‌های ایرانی اسلامی نشستیم…

ابوالفضل حداد زادگان مسئول فروشگاه ایرانی_اسلامی سراج در قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد:رشد و گسترش اجناس ایرانی اسلامی رو به صعود بود که متاسفانه تغییرات ارزی باعث تعلل در این روند شد اما امیدوارم با همت و حمایت مردم از این مرحله هم عبور کنیم.

وی در خصوص نتایج مثبت لزوم استفاده از لوازم ایرانی با طرح‌های اسلامی گفت: با استقبال مردم از این طرح‌ها گردش مالی بالایی در عرصه لوازم تحریر رقم می‌خورد و با استفاده و توزیع کالاهای ایرانی می‌توانیم گردش مالی زیادی را در کشور داشته باشیم.

حدادزادگان ادامه داد: با حمایت از نوشت افزارهای داخلی بدون شک کارآفرینی، رونق تولید چاپخانه‌ها و کارخانه‌های تولید کاغذ، شرکت‌های توزیع و پخش مداد رنگی را فراهم خواهیم کرد که موجب گردش مالی بالا در کشور و به کارگیری نیروی کار می‌شود.

تحریر مشق ایرانی با بِرند خارجی/ حمایت از نوشت‌افزار داخلی، زمینه‌ساز رونق تولید ملی است

مسئول فروشگاه ایرانی اسلامی سراج در قزوین در خصوص میزان استقبال مردم از طرح‌ها و اجناس ایرانی تشریح کرد: سال‌های اولی که این سیل جریان فرهنگ سازی در مورد لوازم تحریر راه افتاده بود این انتقاد مبنی برعدم تنوع و غیرقابل مقایسه بودن با طرح‌های خارجی بسیار وارد بود اما امروز کمرنگ‌تر شده و این محصولات از تنوع بالایی برخوردار است.

وی افزود: اوایل طراح‌های لوازم تحریر ایرانی اسلامی طوری بود که طرح‌ها بیشتر مورد پسند سنین بزرگسال قرار می‌گرفت و متناسب سن کودک و نوجوان نبود اما در سال‌های اخیر طرح‌های جذاب وزیبایی طراحی شده طوری که خود بچه‌ها از تولیدات ایرانی استقبال می‌کنند و این امیدوارکننده است.

حدادزادگان خاطرنشان کرد: حوزه‌ای که فرهنگ غرب در آن به صورت ویژه کار می‌کند این است که می‌بینیم این روزها تمام تمرکزش را روی قشر کودک و نوجوان گذاشته و خیلی از کارها به صورت چراغ خاموش انجام می‌شود.

وی افزود: با پررنگ کردن و برجسته کردن کارتن‌های تلویزیونی در نوشت افزارها بالطبع از این موضوعات برای جذب کودک و نوجوان استفاده ابزاری می‌کنند و ما به عنوان یک انقلابی و ایرانی حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که این مسیر را به روش‌های ممکن مسدود کنیم و یکی از راهکارها استفاده از نمادهای ایرانی اسلامی خواهد بود.

به منظور ارزیابی میزان استقبال مردم از کالاهای ایرانی و اسلامی سری به فروشگاه‌های لوازم التحریرهای سطح شهر قزوین زدیم تا گپ و گفتی با خریداران این ابزار داشته باشیم؛ هرچند بیش از ۴۵ روز تا آغاز سال تحصیلی باقی مانده است اما گاهی خرید این گونه ابزار مختص به آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نیست و از ابزار لازم در منزل به شمار می‌رود.

وارد فروشگاه لوازم و التحریر تربیت واقع در خیابان سعدی شدم؛ با خانمی که برای خرید دفتر خیاطی و برخی لوازم دیگر از قبیل خودکار، چسب و ابزار دیگر مراجعه کرده بود، هم کلام شدم و نظرش را در خصوص لوازم تحریر ایرانی جویا شدم؛

وی اظهار کرد: این روزها کالاهای ایرانی قابل رقابت با کالاهای خارجی هستند؛ اما تنها مشکل افزایش قیمت برخی اقلام است.

این شهروند افزود: باید این فرهنگ سازی صورت گیرد تا شهروندان ایرانی از این کالاها استقبال کنند تا به موجبات آن گردش مالی در کشور خودمان افزایش یابد.

این خانم جوان گفت: ترجیح می‌دهم برای خرید لوازم‌التحریر فرزندم از لوازم ایرانی استفاده کنم تا از این طریق موجب ایجاد اشتغال و رونق تولید در کشورم باشم.

وی تصریح کرد: متاسفانه تنها انتقادی که وجود دارد عدم تنوع طرح‌های اجناس ایرانی برای سنین پایین‌تر است که این موضوع باید تقویت شود.

به فروشگاه کانون رشد و پرورش و فکری جوانان و نوجوانان مراجعه کردم؛ جایی که تمام اقلامش تولیدات ایران بود.

فروشنده کانون پرورش و فکری جوانان و نوجوانان اظهار کرد: ۹۰ درصد اجناس ما ایرانی است و باتوجه به کشش درآمدی این منطقه از کالاهای ایرانی استقبال خوبی می‌شود.

وی در خصوص کیفیت و قیمت اجناس ایرانی افزود: اجناس ایراین نسبت به اجناس چینی و خارجی از قیمت کمتر و کیفیت بالاتری برخوردار هستند؛ تنها مشکل این کالاها ظاهر و بسته‌بندی آن‌هاست که خیلی مورد توجه تولیدکنندگان قرار نگرفته است.

این فروشنده در خصوص استقبال متقاضیاناز اجناس خارجی گفت:برخی مشتریان ترجیح می‌دهند از اجناس و لوازم خارجی و مارک استفاده کنندکه در هر صورت تقاضای آن‌ها با هرگونه کیفیت و قیمتی قابل برگشت نیست.

وی افزود: تمام اجناس ما متعلق به مرکز کانون و پرورش فکری و ساخت ایران بوده؛ این اقلام از کیفیت و قیمت مناسب برخودار است.

به لوازم تحریر دیگری در همان حوالی مراجعه کردم و خانمی که در حال خرید لوازم برای فرزند خردسالش بود، گفت: تنوع کالاهای ایرانی باید افزایش یابد و از طرفی این فرهنگ سازی از سوی متولیان فرهنگی انجام شود تا مردم به استفاده از این کالاها ترغیب شوند.

وی افزود: باتوجه به تحریم‌ها و بیکاری‌هایی که مرتبط با شرکت‌های تولیدی است؛ مردم از خرید کالاهای ایرانی استقبال می‌کنند اما متاسفانه کالای قاچاق وضعیت را آشفته می‌کند.

این شهروند خاطرنشان کرد: اگر مسئولین بتوانند قاچاق کالا را کنترل کنند، می‌تواند امر موثری در رونق تولید و در نتیجه به چرخش درآوردن چرخه اقتصادی کشور باشند.

پدر و مادر جوانی با فرزند شش ساله خود برای خرید به فروشگاه مراجعه کرده بودند که با ابراز نگرانی از هجوم فرهنگ غربی در نوشت افزارها عنوان کردند: ما دوست داریم فرزندمان طبق فرهنگ ایرانی اسلامی رشد کند و از سنین نوزادی تا کنون هم این موضوع را رعایت کردیم اما مشکل از جایی شروع شده که فرزندمان وارد محیط مهد کودک شده است و با مشاهده لوازم تحریرها و حتی پوشش سایر دوستانش اصرار دارد که از محصولات خارجی خریداری کنیم.

این شهروندان قزوینی عنوان کردند: امروز شاهد هستیم که کشور ما در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت‌های خوبی دارد که بسیار دشوارتر از تولید نوشت افزارها است پس بنابراین تولید این محصولات با وجود نیروهای توانمند داخلی و منابع موجود در کشور کار دشواری نیست و نباید اجازه داد محصولات خارجی و به دنبال آن فرهنگ متفاوت غربی وارد کشور شود.

در همین ارتباط به پای صحبت‌های معاون فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین نشستیم تا با تاثیرات محصولات خارجی بر تربیت و شکل گیری شخصیت نسل کودک و نوجوان آشنا شویم؛

تحریر مشق ایرانی با بِرند خارجی/ حمایت از نوشت‌افزار داخلی، زمینه‌ساز رونق تولید ملی است

حجت السلام علی انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، درباره شکل گیری هویت کودک و نوجوان اظهارکرد: در مقاطع ابتدایی شکل‌گیری هویت ایرانی اسلامی صورت می‌گیرد و متولیان تعلیم و تربیت، اولیا، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و همه کسانی که در شکل‌گیری هویت کودکان و نوجوانان جامعه دخیل هستند باید با برنامه‌ریزی مناسب و یکپارچه برای تقویت این موضوع گام بردارند.

وی افزود: در پویانمایی‌ها، فیلم کوتاه، تیزرها، برنامه‌های آموزش و پرورش با استفاده از استحکام و کیفیت ملزومات و به کارگیری از طراح‌های زیبا در نوشت افزارهای ایرانی می‌توان هویت دانش آموزان جامعه را شکل داد.

انصاری ابراز کرد: روحیه زیبا شناختی در وجود همه انسان‌ها به صورت فطری قرار گرفته است و کودکان و نوجوانان به طور ناخودآگاه به سمت نوشت افزارهایی سوق پیدا می‌کنند که تصاویر زیباو شکیل‌تری دارند.

معاون فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین تشریح کرد: غربی‌ها با برنامه‌ریزی و تشکیل اتاق فکر، شخصیت‌ها و الگوهایی را درقالب کارتن معرفی کرده و سپس از تفسیر این تصاویر در لباس‌ها و نوشت افزارها استفاده می‌‌کنند.

این مسئول اضافه کرد: باید برای طی مسیر و حرکت مثبت در تربیت دانش آموزان و آینده سازان نظام جمهوری اسلامی؛ همه ارگان‌ها تلاش کنند تا ملزوماتی از جمله پوشاک و نوشت افزارها ایرانی با قیمت کم و تنوع بالا عرضه شوند.

انصاری گفت: گرانی، عدم تنوع و زیبایی برخی از کالاهای داخلی از مهم ترین مسائل عدم استقبال از لوازم التحریرهای داخلی است که به خوبی بین کودکان فراگیر نشده است اما بدون شک با وجود نیروی انسانی خلاق و نوآور اگر مسئولین از این نیروها حمایت کنند قطعا با اقبال بیشتری مواجه خواهیم بود.

معاون فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه رونق و فروش کالای ایرانی بیکاری را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: اگر خرید کالای ایرانی فرهنگ سازی شود همه افراد در مراحل بعدی زندگی استقبال بالایی برای خرید خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: امروز دیگر جنگ نظامی از سوی دشمنان به دلیل پرهزینه بودن صورت نمی‌گیرد بلکه قصد دارند از طریق جبهه فرهنگی نفوذ کنند و یکی از راه‌های نفوذ نیز دنیای متنوع نوشت افزارها است که مخاطب اصلی آن دانش آموزان و نسل جوان هستند.

تحریر مشق ایرانی با بِرند خارجی/ حمایت از نوشت‌افزار داخلی، زمینه‌ساز رونق تولید ملی است

انصاری با بیان اینکه متاسفانه دغدغه فرهنگی در جامعه کاهش یافته است، اذعان داشت: برای خرید کالای ایرانی باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا فروش این تولیدات رونق پیدا کند.

این مسئول در پایان با بیان راه حل‌های پیشنهادی برای استقبال از نوشت افزارهای ایرانی، تاکید کرد: با برنامه‌ریزی و هماهنگی می‌توانیم نیازهای اقشار جامعه را در مسائل مختلف بررسی کنیم تا در این موضوعات تولیدات ایرانی با کیفیت بالا، قیمت مناسب و با تنوع فراوان داشته باشیم.

امید است که مسئولین با حمایت ویژه از تولیدکنندگان ایرانی و جلوگیری از ورود کالای قاچاق گام مثبتی در جهت گسترش بیشتر تولیدات داخل بردارند تا از این وابستگی اقتصادی سربلند بیرون آییم و با اقتصاد مقاومتی به دنیا نشان دهیم که کشور ایران اسلامی از هیچ جهت وابسته بیگانه نخواهد بود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش