روش نگهداری از جوجه اردک در آپارتمان


روش نگهداری از جوجه اردک در آپارتمان

اردک‌ها پرندگانی مقاوم هستند و کمتر دچار بیماری می‌شوند. در نگهداری از جوجه اردک در منزل، نکته مهم نگهداری از چند جوجه اردک به طور همزمان است، چون این پرندگان زندگی اجتماعی را ترجیح می‌دهند.

روش نگهداری از جوجه اردک در آپارتمان

ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - نگهداری از جوجه اردک در آپارتمان یکی از بهترین و ساده‌ترین انتخاب‌ها برای داشتن یک حیوان خانگی کوچک برای کودکتان است. در این مقاله نحوه نگهداری از جوجه اردک در آپارتمان، غذای جوجه اردک و سایر نکات ضروری برای نگهداری از این پرنده‌های دوست داشتنی و زیبا را شرح می‌دهیم.در این مطلب می‌خوانید:
شرایط نگهداری از جوجه اردک نحوه تشخیص جنسیت جوجه اردک تعیین سن جوجه اردک بیماری‌های اردک

شرایط نگهداری از جوجه اردک

انتخاب جوجه اردک

برای خرید جوجه اردک بهترین راه خرید این پرندگان از مزارع است، ولی اگر دسترسی نداشتید، می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر حیوانات خانگی نیز خریداری کنید. برای انتخاب جوجه از سالم بودن آن مطمئن شوید.
جوجه سالم باید کاملا سرحال، پر جنب و جوش، دارای چشمانی براق، پف کرده، تمیز و دارای توانایی زیادی در فرار کردن و دویدن باشد.
نکته ۱: اردک‌ها حیواناتی اجتماعی هستند، بنابراین هنگام خرید به جای یک جوجه چند عدد جوجه خریداری کنید. با این کار اولین گام برای داشتن جوجه‌هایی سالم و سرحال را رعایت کرده‌اید.

تهیه لانه برای جوجه اردک

انتخاب لانه مناسب برای جوجه اردک‌ها در آپارتمان، اولین نکته‌ای است که والدین با آن درگیر هستند. برای تهیه لانه می‌توانید از قفس مرغ استفاده کنید یا اینکه از یک کارتون مقوایی محکم یا جعبه چوبی برای ساخت لانه استفاده کنید. اندازه مناسب لانه جوجه اردک ۳۵ در ۳۵ سانتیمتر با ارتفاع بلند است. البته به طور قطع هر چه لانه بزرگتر انتخاب شود، جوجه‌ها فضای بیشتری برای حرکت و بازی خواهند داشت. از جعبه‌های دارای سوراخ زیاد استفاده نکنید تا بتوانید به راحتی گرمای لازم برای نگهداری از جوجه اردک را تامین کنید.
لانه را به خوبی عایق‌بندی کنید و کف آن را با خرده‌های چوب، کاغذ سفید، خز نرم یا علوفه خشک بپوشانید. از روزنامه و کاغذ‌هایی که دارای جوهر چاپ است، در لانه استفاده نکنید، زیرا با نوک زدن جوجه اردک به آن‌ها، مواد سمی وارد بدن او می‌شود.

نکته ۲: اردک‌ها حیواناتی بازیگوش هستند و اگر ارتفاع جعبه کوتاه باشد، جوجه‌ها بدون اینکه متوجه شوید از آن خارج شده و در نقاط مختلف منزل مشغول بازی می‌شوند. حتی ممکن است بدون اینکه متوجه شوید و زمانی که حواستان نیست، زیر دست و پایتان له شوند، پس حتما از جعبه‌ای با ارتفاع بلند برای نگهداری استفاده کنید.

تغذیه جوجه اردک

اردک‌ها پرندگانی همه‌چیز‌خوارند، با این وجود غذاهای مناسب برای جوجه اردک عبارتند از:
پس‌مانده غذای خودتان مانند خرده نان یا خرده برنج هویج رنده شده خیار رنده شده پودر ذرت پوره تخم مرغ یا تخم اردک میوه‌هایی مثل انگور قرمز، پرتقال، گوجه و کدو برای تنوع غذایی جوجه اردک توصیه می‌شود. استفاده از تکه‌های کوچک ماهی نیز یک غذای دوست داشتنی برای جوجه‌ اردکهای شما خواهد بود.
روش نگهداری از جوجه اردک در آپارتمان
نکته ۳: اردک‌ها علاقه زیادی به آب دارند و حتی دوست دارند غذای خودشان را داخل آب بخورند، پس پیشنهاد می‌کنیم غذای آن‌ها را خیس کرده و در داخل لانه بگذارید.
نکته ۴: از دادن هسته میوه‌ها، بذر گیاهان، باقی مانده غذا‌های چرب و نمک‌دار و تنقلاتی مانند بیسکوییت، چیپس، پفک، شکلات و ... به جوجه اردک پرهیز کنید.

آب دادن به جوجه اردک

همواره ظرف تمیزی را برای قرار دادن آب در لانه آماده داشته باشید و در طول روز آب را تعویض کنید.

آماده کردن ظرف شنا برای جوجه اردک

اردک‌ها عاشق آب، شنا کردن و بازی کردن در آب هستند. تشت پلاستیکی تمیزی را برای شنا کردن جوجه‌ها در نظر بگیرید. مراقب باشید تا زمانی که جوجه‌ها خیلی کوچک هستند امکان غرق شدن آن‌ها در آب وجود دارد، پس عمق تشت را کم در نظر بگیرید یا کف آن را با سنگریزه پر کنید.

نکته ۵: از تنها گذاشتن جوجه اردک‌ها در هنگام شنا خودداری کنید، زیرا آن‌ها از خطرات احتمالی آگاه نیستند و امکان غرق شدن و خفگی وجود دارد.

روش نگهداری از جوجه اردک در آپارتمان

دمای مناسب برای نگهداری از جوجه اردک

بهترین دما برای پرورش جوجه اردک دمای ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است. زمانی که جوجه‌های اردک بزرگتر شوند دامنه تحمل دمایی آن‌ها بیشتر شده و دمای صفر تا ۳۰ درجه را نیز تحمل می‌کنند.

نحوه تشخیص جنسیت جوجه اردک

یکی از سوالات مهم نحوه تشخیص جنسیت جوجه اردک است. اگرچه این کار نیاز به تخصص کافی دارد، ولی ما چند ترفند برای تشخیص جنسیت این پرنده را آموزش می‌دهیم که می‌تواند به شما کمک کند:

۱- رنگ جوجه اردک: وجود رنگ‌های درخشان در ناحیه سر یا بال‌ها نشان دهنده اردک نر و رنگ‌های ساده و مات معمولا نشانه ماده بودن جوجه اردک است.

۲- شکل دم: دم جوجه اردک ماده صاف و کشیده است؛ در حالی که دم جوجه اردک نر، حالت تاب خورده دارد.

۳- صدای جوجه اردک: بعد از یک ماهگی با شنیدن صدای جوجه اردک می‌توانید ماده یا نر بودن آن را تشخیص دهید. صدای جوجه اردک نر، ضعیف و آرام و صدای جوجه اردک ماده بلند و رساست.

۴- تشخیص جنسیت جوجه اردک به روش کلوآک: در این روش جوجه اردک را به صورت سر و ته با یک دست بگیرید و با دست دیگر دو انگشت شست و اشاره را در میان پا‌های جوجه اردک بگذاردید، سپس کلوآک (محل یا محفظه‌ای که مجاری ادراری، تناسلی و گوارشی پرنده به آن ختم می‌شود) را با انگشت شست و اشاره فشار دهید تا مدفوع از داخل آن خارج شود. بعد انگشت اشاره را داخل کلوآک کنید و آن را بچرخانید؛ اگر در داخل کلوآک زائیده‌ای به اندازه ۳-۲ میلیمتر تشخیص دادید، جوجه نر است و اگر جوجه فاقد این زائده بود، ماده است.
یک روش دیگر تشخیص جنسیت جوجه اردک روش نای است که نیاز به تخصص و مهارت دارد و انجام آن توسط افراد مبتدی باعث آسیب به پرنده خواهد شد.

تعیین سن جوجه اردک

برای نگهداری از جوجه اردک تشخیص سن ضروری است. طول عمر این پرنده بین ۲ تا ۲۰ سال متغیر است و به عوامل مختلفی از جمله محل پرورش آن بستگی دارد. در شرایط مناسب، یک اردک وحشی می‌تواند تا ۲۰ سال زندگی کند، ولی اردک‌های پرورشی و در محیط آپارتمان حداکثر ۱۰ سال زندگی خواهند کرد. اردک‌هایی که در محیط بسته زندگی می‌کنند، طول عمری بین ۲ تا ۱۲ سال خواهند داشت.
اردک‌ها تا سن دو ماهگی قادر به شنا کردن نیستند و بعد از آن می‌توانند شنا کنند. آن‌ها در پنج ماهگی قادر به پرواز خواهند بود.

روش نگهداری از جوجه اردک در آپارتمان

بیماری‌های اردک

اردک‌ها پرندگان قوی و مقاومی هستند و در صورت نگهداری صحیح، کمتر از سایر پرندگان دچار بیماری می‌شوند.
استفاده از واکسن نیوکاسل در هفته اول و ۱۵ روزگی و تکرار آن در یک ماهگی به سالم ماندن پرنده کمک می‌کند. همچنین برای پیشگیری از سرماخوردگی اردک‌ها، در دو ماه اول بعد از شنا و آب بازی کردن جوجه، پر‌ها را با حوله تمیز خشک کنید.
برای پیشگیری از مبتلا شدن پرنده به وبای پرندگان، همواره بستر پرنده را خشک و تمیز نگه دارید و جوجه اردک‌ها را دور از دیگر پرندگان و حیوانات خانگی مانند گربه نگهداری کنید.

نکته ۶: یه نکته جالب درباره نگهداری از جوجه اردک در منزل که به تمیزی محل نگهداری این پرنده کمک می‌کند، استفاده از پوشک مخصوص اردک است. به تازگی پوشک‌هایی برای ماکیان طراحی شده است و افرادی که تمایل به نگهداری از این پرنده‌ها در منزل دارند، می‌توانند از این پوشک استفاده کنند تا منزلشان کثیف نشود.

سخن پایانی

علاقه به نگهداری از حیوانات خانگی و داشتن اطلاعات کافی و درست در مورد نحوه مراقبت از این جانوران ضروری است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید هر نوع حیوان خانگی و پرنده اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید. اگر شما نیز تا کنون تجربه نگهداری از جوجه اردک در آپارتمان را داشته‌اید، لطفا تجربیات و نظرات خود را با مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید. در صورت تمایل می‌توانید اصول پرورش و نگهداری از جوجه فنچ و جوجه طوطی و روش نگهداری از آن را نیز در ستاره بیاموزید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات خانگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو اولین اجرای معین در ایران !