کودتا علیه دولت مستعفی یمن/ چه کسانی به منصور هادی خیانت کردند؟


کودتا علیه دولت مستعفی یمن/ چه کسانی به منصور هادی خیانت کردند؟

خبرگزاری آریا- عربستان خواستار آتش‌بس فوری در عدن شد.

کودتا علیه دولت مستعفی یمن/ چه کسانی به منصور هادی خیانت کردند؟
خبرگزاری آریا- عربستان خواستار آتش‌بس فوری در عدن شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ائتلاف سعودی-اماراتی ساعاتی پس از تسلط شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) بر کاخ ریاست جمهوری در عدن، خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این منطقه شد.
ائتلاف سعودی و وزارت خارجه عربستان ضمن درخواست برقراری آتش‌بس در عدن، همه طرف‌ها را به حضور در یک نشست اضطراری در ریاض دعوت کرد.
وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی،‌ خواستار عقب نشینی نیروهای موسوم به کمربند امنیتی وابسته به امارات از شهر عدن در جنوب یمن شد.
الجبیر از نیروهای وابسته به امارات دعوت کرد تا از مناطقی که در کنترل آنها را در عدن در دست گرفتند، عقب نشینی کنند.
وی بر موضع پایدار عربستان در حمایت از منصور هادی (رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن) و حمایت از عدن به عنوان پایتخت موقت یمن تاکید کرد.
عادل الجبیر همچنین از طرف های درگیر در عدن خواست به دعوت عربستان برای تشکیل جلسه فوری در جده پاسخ مثبت بدهند.
اگرچه درگیری‌های مسلحانه تقریبا متوقف شده و تبادل آتش با تسلط شورای انتقالی جنوب بر کل استان عدن از جمله کاخ ریاست جمهوری المعاشیق خاتمه یافته است، اما ائتلاف سعودی با صدور بیانیه‌ای گفت طرفین باید درگیری‌ها را متوقف کنند زیرا در غیر این صورت ائتلاف به استفاده از زور متوسل خواهد شد.
عربستان سعودی شنبه شب در پی افزایش درگیری ها بین عناصر وابسته به امارات و عربستان اعلام کرد که باید آتش بس فوری در شهر عدن مرکز جنوب یمن برقرار شود.
عربستان در حالی آتش بس را خواستار شده که کنترل شهر عدن پس از چهار روز درگیری به دست نیروهای وابسته به امارات افتاده و کاخ معاشیق اکنون در دست شورای انتقالی جنوب یمن (تحت حمایت امارات) است.
خبرگزاری رویترز دیروز شنبه گزارش داد که کاخ «معاشیق» مقر دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی در چهارمین روز درگیری‌های عدن (جنوب یمن) سقوط کرد.
رویترز به نقل از منابع محلی در عدن نوشت، کاخ ریاست جمهوری «معاشیق» به تصرف «شورای انتقالی جنوب یمن» (تحت حمایت امارات) درآمده است.

موافقت شورای انتقالی جنوب با عقب نشینی از پادگان های تحت سیطره در عدن
شورای انتقالی جنوب با عقب نشینی از پادگان های تحت سیطره در عدن موافقت کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، شورای انتقالی جنوب یمن با عقب کشیدن نیروهای خود از پادگان هایی که در عدن بر آن سیطره یافته و تسلیم این پادگان ها به ائتلاف متجاوز سعودی موافقت کرده است.

کودتا علیه دولت مستعفی یمن در عدن
وزارت خارجه دولت منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن تاکید کرد که شورای انتقالی جنوب در عدن دست به کودتا زده است.
شبه نظامیان تحت حمایت امارات از کنترل کاخ المعاشیق و شماری از اردوگاه های شبه نظامیان وابسته به منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن در عدن خبر دادند.
منابع محلی یمنی نیز تاکید کردند که زره پوش های سعودی منطقه المعاشیق نزدیک قصر ریاستی در کریتر در عدن را ترک کردند.
در همین حال وزارت امور خارجه دولت مستعفی و فراری منصور هادی در یمن مدعی است حملات امروز به عدن و نهادهای دولتی آن کودتا علیه مشروعیت توسط شورای انتقالی جنوب است که مورد حمایت امارات عربی متحده قرار دارد.
وزارت خارجه دولت منصور هادی افزود، این حملات به طور واضح و روشن با هدف اصلی که ائتلاف به خاطر آن تشکیل شد یعنی دفاع از مشروعیت آنها، مغایرت دارد.
وبگاه الخبر الیمنی گزارش داد، محمد الحضرمی معاون وزیر خارجه دولت منصور هادی، شورای انتقالی و دولت امارات عربی متحده را مسئول تبعات کودتا علیه مشروعیت در عدن خواند.
وی از دولت امارات خواست کمک مالی و نظامی خود را از این گروه‌هایی که آنها را شورشیان کودتاگر علیه دولت خواند کاملا و فورا متوقف کند.

واکنش امارات به درگیری ها در عدن
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین؛ عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات اعلام کرد: امارات به عنوان یک شریک فعال در ائتلاف عربی (سعودی - اماراتی)، تمام تلاشش را برای بازگشت آرامش به استان عدن یمن, به کار می گیرد.
وی از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست برای بازگشت آرامش به عدن تلاش کند.

چه کسانی به منصور هادی خیانت کردند؟
رسانه‌های داخلی یمن شامگاه شنبه گزارش دادند که تعدادی از فرماندهان و نظامیان تحت امر «منصور هادی»، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن از وی جدا شده‌اند.
منابع یمنی در عدن علت سقوط شهر عدن را خیانت برخی از نیروهای منصور هادی دانسته و گفتند که امارات فرماندهان این گروه را خریده بود.
«فرماندهی منطقه نظامی چهارم» یمن طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از دولت منصور هادی جدا شده و به نیروهای مسلح مورد حمایت امارات موسوم به نیروهای «شورای انتقالی جنوب» ملحق شده‌اند.
وبگاه خبری «الأمنا نت» نوشت که فرماندهی مذکور در بیانیه‌ خود، دلیل جدایی از دولت منصور هادی را تلاش برای «جلوگیری از ریخته‌ شدن خون یمنی‌ها» و «اطاعت از خواسته‌ها و گزینه‌های مردم» اعلام کرد.
یمن بر اساس تقسیمات نیروهای مسلح، هفت منطقه نظامی دارد که منطقه چهار شامل استان‌های عدن، أبین، الضالع، لحج و تعز می‌شود. مقر فرماندهی این منطقه در شهر عدن است که از چهار روز پیش شاهد درگیری‌های مسلح بین نظامیان دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب است و این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.
علاوه بر فرماندهی منطقه چهارم نظامی، تعدادی از فرماندهان نیز از دولت منصور هادی جدا شده‌اند. وب‌سایت خبری «اسلام‌نیوز» نوشت که سرتیپ «فضل باعش»، فرمانده نیروهای ویژه و «صبری طاهر»، فرمانده پلیس نظامی استان لحج نیز از این دولت جدا شده و به شورای انتقالی جنوب پیوستند.
شورای انتقالی جنوب یمن عصر شنبه اعلام کرد که نیروهای تحت امر این شورا کاخ ریاست جمهوری دولت منصور هادی را در شهر عدن به کنترل خود درآورند و نیروهای این دولت را از منطقه فراری داده‌اند.
شبکه الجزیره قطر به نقل از یکی از فرماندهان این شورا گزارش داد که شورای انتقالی جنوب یمن به رهبری «عیدروس الزبیدی»، بر همه مناطق شهر عدن سیطره پیدا کرده‌اند.
«معمر الریانی»، وزیر اطلاع‌رسانی دولت هادی در واکنش به سقوط کاخ معاشیق و شهر عدن در توییتر نوشت که حوادث اخیر این شهر «کودتا علیه دولت قانونی» (دولت هادی) است و امنیت و ثبات یمن را تهدید می‌کند.
او نوشت که دولت هادی در این مرحله سخت، روی ائتلاف عربستان سعودی حساب باز کرده است. الریانی از شورای امنیت و سازمان ملل متحد خواست برای توقف درگیری‌ها در عدن و اشغال این شهر از سوی شورای انتقالی ورود کند.
وبگاه خبری «المحیط‌ پرس» به نقل از یک منبع بلند پایه در بین نیروهای دولت منصور هادی علت سقوط شهر عدن را به خیانت برخی از فرماندهان ارتباط داد و گفت که امارات با نقشه خود توانست هم بر دولت منصور هادی و هم بر عربستان سعودی در عدن پیروز شود و این شهر را دو دستی در اختیار شورای انتقالی قرار داد.
این منبع، از افشای نام فرماندهان و افسرانی که به دولت منصرو هادی خیانت کرده‌اند، خودداری کرد و گفت که امارات طی این مدت در ظاهر به دنبال توافق‌آتش‌بس بود ولی در پشت پرده، فرماندهان گارد ریاست جمهوری را با دلارهای خود خرید.
وب‌گاه خبری «المشهد الیمنی» نیز به نقل از افسران گارد ریاست جمهوری در عدن گزارش داد که آن‌ها (افسران) از بالا دستورهای شدید اللحنی دریافته کرده‌اند مبنی بر اینکه بدون شلیک حتی یک گلوله، مقرهای خود را به نیروهای جدایی طلب شورای انتقالی تحویل دهند.
شبکه الجزیره با استناد به منابع محلی در جنوب یمن گزارش داد که در درگیری‌های روز چهارم عدن، 23 نفر کشته شده که 11 تن از آن‌ها غیرنظامی هستند.
شورای انتقالی جنوب یمن بعد از حوادث امروز عدن بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که کاخ معاشیق و شهر عدن در قبضه این شورا قرار دارد. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از کاخ مذکور صحت ادعای شورای انتقالی را نشان می‌دهد.
این شورا در این بیانیه گفت که دولت منصور هادی باید از عدن بیرون می‌رود، با این حال، در بخشی از بیانیه نیز مدعی شد که از «مشروعیت منصور هادی» حمایت می‌کند.
شورای انتقالی دلیل درگیری‌ها در عدن را به عناصر گروهک القاعده و داعش ربط داد و گفت که برای بیرون کردن آن‌ها دست به پاکسازی در این شهر زده است.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن؛ حوادث عدن درستی مواضع ما را ثابت می کند
مهدی المشاط گفت: از سازمان ملل می خواهیم که به طرف دیگر برای انجام تعهداتش، بازگشایی فرودگاه صنعا و توقف جنگ اقتصادی علیه ملت ما فشار بیاورد
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد: آنچه در عدن می گذرد ثابت می کند که ما از لحظه نخست گزینه صحیح را اتخاذ کردیم. امروز توانمندی ما برای هدف قرار دادن دشمن بیش از گذشته است.
وی افزود: حوادث عدن حاکی از نیاز ما به آشتی و مذاکره به دور از قیمومیت بیگانگان است.
مهدی المشاط گفت: بر آمادگی خود برای دستیابی به صلحی عادلانه و آبرومند تاکید می کنیم. از سازمان ملل متحد می خواهیم که به طرف دیگر برای انجام تعهداتش، بازگشایی فرودگاه صنعا و توقف جنگ اقتصادی علیه ملت ما فشار بیاورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی