نماز عید سعید قربان در مسکو و شهرهای مختلف روسیه برگزار شد


نماز عید سعید قربان در مسکو و شهرهای مختلف روسیه برگزار شد

مسکو - ایرنا - نماز عید سعید قربان در مسجد جامع مسکو روز یکشنبه با حضور سفرای کشورهای اسلامی به امامت شیخ راویل عین الدین رئیس شورای مفتیان روسیه برگزار شد.

شیخ عید الدین در خطبه های پیش از نماز با اشاره به پخش مستقیم این نماز در شبکه تلویزیونی روسیه۱ گفت: از این فرصت استفاده می کنم و این عید سعید را به شهروندان روسیه و کشورهای جامعه همسود و کسانی که به ما تبریک گفته اند، صمیمانه تبریک می گویم.
رئیس شورای مفتیای روسیه سپس پیام تبریک ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه به مسلمانان روسیه را قرائت کرد.
پوتین در پیام خود خاطرنشان کرد: عید سعید قربان را به مسلمانان روسیه تبریک می گویم. این عید یکی از اعیاد اصلی پیروان دین اسلام است که با پایان زیارت اماکن مقدس همراه است و به وحدت انسانها و تحکیم ارزش هایی همچون عشق، محبت و عطوفت کمک می کند.
وی افزود: جای خوشحالی است که مسلمانان روسیه با دقت میراث های فرهنگی و روحانی غنی پدران و اجداد خود را حفظ می کنند و احترام به تاریخ، سنت ها و عادات پدران را به نسل در حال رشد تعلیم می دهند.
دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه نیز در پیام خود به مسلمانان روسیه خاطرنشان کرد که امروز عید قربان میلیون ها نفر را متحد می کند و با پایان حج و زیارت اماکن مقدسه برای مسلمانان همراه است.
وی ادامه داد: عید قربان نیکی، عطوفت و محبت را برای مردم ترویج می کند و برای مومنان زمان پربرکت فرا می رسد و دعا می خوانند و به مواقبت از بستگان و نزدیکان خود می پردازند.
عین الدین در بخش دیگری از خطبه ها گفت: عید سعید قربان ۲ میلیارد مسلمان جهان را متحد می کند و مسلمانان از این عید برای تحکیم و یکپارچه کردن صفوف خود باید استفاده کنند.
وی با بیان اینکه خدا در قرآن کریم بارها دعوت به وحدت کرده است، افزود: اما غالبا شاهد هستیم که برخی با گروه دیگری به مقابله برمی خیزند. گاهی اوقات مجادله ها و اختلافات در مسائل مذهبی منجر به تفرقه در بین امت اسلامی می شود.
در نماز عید قربان مسکو در صحن مسجد جامع نزدیک به ۱۰ هزار نفر و در محوطه و خیابان های اطراف نیز حدود ۷۰ هزار نفر شرکت کرده بودند و ماموران پلیس حفظ نظم و امنیت نماز عید قربان را برعهده داشتند.
بیش از ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ۱۴۵میلیونی روسیه مسلمان و متشکل از مذاهب مختلف هستند که براساس آمارها نزدیک به سه میلیون نفر آنان در مسکو زندگی می کنند و ویژگی اصلی جامعه اسلامی این کشور وحدت و یکپارچگی است.
اکنون بیش از هفت هزار مسجد در روسیه وجود دارد و تعداد مساجد در این کشور با توجه به رشد سریع جمعیت مسلمانان درحال افزایش است و جامعه اسلامی مسکو افزایش دو برابری تعداد مساجد را در دستور کار خود قرار داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در