به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، آیدین رحمانی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در جمع خبرنگاران گفت: هم‌اکنون سرانه فضای آموزشی در استان عدد نازل ۴.۰۵ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است درحالیکه میانگین کشوری عدد ۵.۱۸ و سرانه استاندارد ۸.۳۴مترمربع برای هر دانش‌آموز است.
رحمانی افزود: برای جبران عقب ماندگی نوسازی مدارس و آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در این خصوص برنامه بلندمدت رسیدن به سرانه استاندارد و هدف میان‌مدت رسیدن به میانگین کشوری است.

وی اظهار کرد: اعتبار نوسازی و تجهیز مدارس استان در ۳ فاز بوده که در فاز اعتبار ملی ۱۱۹میلیارد تومان بوده که تقریبا ۱۰۰درصد آن تخصیص یافته، ۱۴۶میلیارد تومان در فاز اعتبار استانی و ۸۷ میلیارد تومان نیز اعتبار خیرین بوده است.

وی ادامه داد: مهرماه امسال، ۷۳ پروژه در قالب ۴۷۳ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش خواهدشد ضمن اینکه تا پایان شهریورماه امسال ۵ مدرسه خشتی و گلی با ۱۱ کلاس درس در استان استانداردسازی و بازسازی شده و از مهرماه هیچ مدرسه خشتی و گلی نخواهیم داشت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی افزود:هم‌اکنون ۲۶۰ مدرسه در قالب ۴۷۷ کلاس درس بصورت کانکسی در استان وجود دارد که برای جمع‌آوری چنین مدارسی با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار ملی ۳۰۰ کلاس درسی کانکسی جمع‌آوری و بقیه کلاس‌ها با اعتبارات استانی جمع‌آوری خواهدشد.

رحمانی گفت: یکی از مشکلات استان وجود بیش از ۶ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی و ۵۶۵۶ کلاس درس نیز نیازمند تخریب و بازسازی است که برای مقاوم‌سازی، تخریب و نوسازی آن‌ها رقمی بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، با این وجود ۳۲ پروژه در قالب ۱۹۲ کلاس درس در دست مقاوم‌سازی و ۳۷ مدرسه در قالب ۲۲۲ کلاس درس نیز در حال بازسازی است.

وی تعداد مدارس دارای بخاری نفتی در استان را ۵۶۸۵ کلاس درسی عنوان کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه، تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی با اشاره به تعهد ۸۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی خیرین در جشنواره ۲۱ خیرین مدرسه ساز در استان گفت: خیرین ۹۰‌پروژه مدرسه‌سازی در قالب ۳۴۷ کلاس درس با اعتبار ۷۸ میلیارد تومان متعهد شدند که از این تعداد، ۳۷ پروژه در قالب ۱۹۷ کلاس به صورت مشارکتی و ۵۲ پروژه به صورت ۱۰۰ درصد خیرساز خواهد بود.

وی در خصوص احداث مدرسه سبز نیز اظهار کرد: اولین مدرسه سبز خیرساز استان در مهاباد در دست ساخت است ضمن اینکه بناداریم برای تسریع در احداث و نوسازی مدارس و همچنین کاهش هزینه‌ها از ظرفیت ساختمان‌های صنعتی‌ بهره ببریم و در این خصوص آذربایجان‌غربی یکی از ۳ استان پایلوت کشور انتخاب شده است.

وی ادامه داد: قدیمی ترین پروژه‌های نوسازی مدارس استان مربوط به ۱۱ مدرسه شبانه روزی سال ۹۲ و ۹۳ بوده که عملیات اجرایی و احداث آنها از اواخر سال ۹۷ دوباره فعال شده است.

رحمانی در پایان گفت: خبر خوبی است که نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی هیچ بدهی به پیمانکاران ندارد.