نایسر در میانه روستا و شهر


نایسر در میانه روستا و شهر

لیلا علی‌بیگی  - سنندج- خبرنگار: اصطلاح متصل به شهر و منفصل از خدمات مصداق بارز ناحیه منفصل شهری نایسر است که به تلنبار شدن حجم گسترده‌ای از معضلات شهری در آن منجر شده و چاره‌ای جز استقلال از سنندج برای آن نیست.  

طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش میزان مهاجرت به حواشی روستاها و شهرها، نواحی منفصل شهری نیز در تقسیم‌بندی شهرها جا باز کرده‌اند. کردستان دارای بیشترین نواحی منفصل شهری در کشور است و سنندج به دلیل مرکزیت و محل تمرکز فعالیت‌های عمده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بودن، در زمینه تعداد نواحی منفصل شهری نسبت به سایر شهرهای استان آمار بالاتری دارد. سرعت مهاجرت روستاییان به سنندج نسبت به سایر شهرهای استان بیشتر بوده و در نواحی منفصل شهری یعنی ننله، نایسر، گریزه و حسن‌آباد با شدت بیشتری بوده است. چون این مهاجرت‌ها به امید بهبود وضعیت زندگی و دستیابی به امکانات بهتر رخ می‌دهد، اغلب افراد کم‌درآمد را شامل می‌شود.

تنها راه برون‌رفت از معضلات‌

یک کارشناس توسعه عمران شهری می‌گوید: نواحی منفصل شهری به عنوان یک منطقه از نواحی اصلی شهر و جزو مناطق تحت نظر شهرداری محسوب می‌شوند اما همچنان از خدمات و امکانات شهری بی‌بهره‌اند. در این میان نایسر با جمعیتی بالغ‌بر ۸۰ هزار نفر بزرگ‌ترین منطقه منفصل شهری در سنندج به شمار می‌رود که حدودا معادل ۲۰ درصد جمعیت کل شهر است.

«علی پوریایی» ادامه می‌دهد: از سوی دیگر مهاجرت بی‌رویه افراد از روستاهای اطراف و حتی از استان‌های دیگر که اغلب هم استطاعت مالی ندارند، بر ساخت‌وسازهای بدون مجوز و غیراستاندارد دامن زده‌اند. در بسیاری از نقاط این منطقه هنوز عملیات ابتدایی شبکه فاضلاب‌ انجام نشده و برای سازمان‌های متولی مشکلات زیرساختی جدی به وجود آورده است. رشد قارچ‌گونه جمعیت مهاجر و ساخت خانه‌ مسکونی در حریم برق و روی تپه‌ها چنان کلکسیونی از معضلات شهری و روستایی به وجود آورده که گاه مسئولان به مزاح می‌گویند که اختصاص بودجه‌های کلان نفتی نیز توان درمان درد این منطقه را ندارد. وی اضافه می‌کند: حال بعد از سال‌ها دست‌وپنجه نرم کردن نایسر با مشکلات، مسئولان و برخی کارشناسان شهری به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه برون‌رفت از حجم وسیع معضلات تبدیل شدن آن به شهر است.

شهر شدن با اعتبارات و امکانات بیشتر

مدیر شهرداری ناحیه منفصل شهری نایسر نیز با بیان ‌این‌که مشکلات بسیار زیادی در نایسر وجود دارد، اضافه می‌کند: در حال حاضر تنها راه برون‌رفت نایسر از مشکلاتش تبدیل شدن به شهر است که در این صورت اعتبارات و امکانات شهری بیشتری به آن تعلق خواهد گرفت. «مرتضی سنندجی» با اشاره به پیگیری‌های شهرداری برای تبدیل شدن نایسر به شهر می‌گوید: اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده و امیدواریم که در آینده با سفر ریاست‌جمهوری به استان این مهم نهایی و عملی شود. وی ادامه می‌دهد: ناگفته نماند که در تیرماه سال جاری مطلبی در خصوص ارتقای این ناحیه منفصل شهری به شهر در کانال تلگرامی «سید مهدی فرشادان» نماینده ‌ شهرهای سنندج، دیواندره و کامیاران منتشر شد که نور امید را در دل ساکنان این منطقه انداخت. به همین منظور خبرنگار همشهری جزئیات این خبر را پیگیری کرد.

نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران ارتقای ناحیه منفصل شهری نایسر به شهر را یکی از ثمربخش‌ترین امور زیرساختی در جهت رفاه ساکنان این منطقه می‌داند و می‌گوید: در صورت مبدل شدن نایسر به ناحیه شهری، نگاه منفصل شهری به آن برداشته شده و قطعا امکانات شهری بیشتری برای توسعه و آبادانی آن تخصیص خواهد یافت. «سید مهدی فرشادان» تصریح می‌کند: ناحیه منفصل شهری نایسر دارای جمعیت بسیار زیادی بوده و به همین دلیل استانداردهای لازم را برای ارتقا یافتن به شهر دارد.

وی با بیان این‌که ارتقای نایسر به شهر تقاضای مردم این ناحیه و مسئولان شهری و استانی نیز بوده، اظهار می‌کند: برای ارتقای نایسر به شهر با وزیر کشور رایزنی کردیم که در نهایت موافقت وزارت کشور را جلب کرد و طرح مورد نظر به بخش تقسیمات کشوری ارجاع داده شد. نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران با اشاره به این‌که انجام این مهم نیازمند حمایت و پیگیری تمام ارگان‌های مسئول است، عنوان می‌کند: نظر مثبت همگانی برای ارتقای ناحیه منفصل شهری نایسر به شهر وجود دارد و نیمی از کارهای اجرایی آن پیش رفته است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به سرانجام برسد.

فرشادان ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که مسئولان شهرداری و شورای شهر سنندج در چند سال اخیر به ناتوانی در مدیریت ناحیه منفصل شهری نایسر به دلیل مشکلات مالی که گریبانگیر شهرداری و دولت است، اذعان کرده‌اند، به نظر می‌رسد حل و فصل مشکلات نایسر در توان و عهده شهرداری نیست و مدیریت صحیح این منطقه، انفصال کامل آن از شهر سنندج و اختصاص یک مدیریت واحد شهری و مستقل را می‌طلبد که این جز با ارتقای آن به شهر امکان‌پذیر نخواهد بود.

کد خبر 451151

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران