دکتر رضا بافتی: مساله ازدواج و فرزندآوری برنامه‌ریزی کلان می‌خواهد/ به‌کارگیری ربات‌ها به جای انسان‌ها در بسیاری مشاغل طی دهه‌های آینده


دکتر رضا بافتی: مساله ازدواج و فرزندآوری برنامه‌ریزی کلان می‌خواهد/ به‌کارگیری ربات‌ها به جای انسان‌ها در بسیاری مشاغل طی دهه‌های آینده

شفقنا زندگی- دکتر رضا بافتی، جامعه شناس معتقد است: باید بگوییم مگر خانواده های ایرانی با حقوق یک تا سه میلیون تومان می توانند بچه بیاورند؟! ابتدا باید این مساله را حل کنیم. این سوال بعد از اعطای حقوق ده میلیونی به خانواده های ایرانی باید کنکاش شود. دکتر بافتی، استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در خصوص […]

دکتر رضا بافتی: مساله ازدواج و فرزندآوری برنامه‌ریزی کلان می‌خواهد/ به‌کارگیری ربات‌ها به جای انسان‌ها در بسیاری مشاغل طی دهه‌های آینده

شفقنا زندگی- دکتر رضا بافتی، جامعه شناس معتقد است: باید بگوییم مگر خانواده های ایرانی با حقوق یک تا سه میلیون تومان می توانند بچه بیاورند؟! ابتدا باید این مساله را حل کنیم. این سوال بعد از اعطای حقوق ده میلیونی به خانواده های ایرانی باید کنکاش شود.

دکتر بافتی، استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در خصوص وضعیت جمعیت ایران طی سال های آینده گفت: من دو بحث دارم یکی اینکه باید به وضعیت ایران توجه کرد. باید دید چه درصدی زیر خط فقر زندگی می کنند. باید آماری وجود داشته باشد من رقم ۲۰% زیر خط فقر را قبول ندارم چون جمعیت کارمند و کارگر کشورما زیر دو میلیون تومان حقوق می گیرد. باید دید در ایران چه درصدی کارمند و کارگر هستند. باید تعداد این افراد را در خانوار های آنها ضرب کنیم و با تعداد بیکاران و خانواده های آنها جمع کنیم این عدد رقم بزرگی است. ما دچار سندرم آماری شده ایم ولی تصور من درصد بسیار بالاست. به نظر من جمعیتی بالای ۸۰ درصد فقیرند. طبقه متوسط عمدتا ضعیف شده اند و درصدی از آنها به اغنیا پیوسته اند. زمانی در گل آقا مطلبی خواندم که برای من بسیار جالب بود. اینکه فاصله فقیر و غنی ۷۰۰ برابر شده است این مطلب به سال ۶۳ و یا ۶۴ بر می گردد و این فاصله هر روز با سرعتی بالا پیش می رود. در یکی دو سال گذشته که تورم بسیار زیاد شد و قیمت مسکن و ماشین بالا رفت زلزله ای ۸ ریشتری بر اقتصاد افتاد و اگر فاصله ای بین فقیر و غنی بود و طبقه ای متوسط در این بین بود اما اکنون زیر و رو شده و فاصله ها بهم ریخته است. امروز به چه کسی می توان گفت طبقه متوسط؟! کسی که آپارتمانی صد متری در پونک داشت و امروز ارزش ملک او میلیاردی است دیگر در طبقه متوسط نخواهد بود. از طرفی کسی که می توانست خانه ای صد متری در پونک اجاره کند جزو طبقه متوسط بود اما او امروز نمی تواند در آن منطقه زندگی کند و باید به حاشیه تهران برود.

مگر خانواده های ایرانی با حقوق یک تا سه میلیون تومان می توانند بچه بیاورند؟! ابتدا باید این مساله را حل کنیم

وی تصریح کرد: چند روز پیش در مطلبی خواندم که حقوق کارگران یک و دویست و حقوق کارمندان دو میلیون تومان است. ولی من این ارقام را نمی فهمم. من حتی مراجعینی داشتم که ماهی ۸۰۰ هزار تومان حقوق می گیرند. روی کاغذ هرجور حساب کنید نمی توان با این پولها زندگی کرد و این برای من سوال است که این قشر چطور زندگی می کنند. چنین خانواده ای چطور می تواند چندین فرزند داشته باشد. این خانواده ها حتی از پس یک فرزند بر نمی آیند. ما در این سطح یک مشکل اساسی داریم. شاید این وضعیت در دنیا مد باشد ولی در ایران مد نیست حتی زمانی که تک فرزندی مد بود خانواده های ثروتمند از آن مد تبعیت کردند و خانواده هایی که وضعیت مالی خوبی نداشتند شش تا شش تا بچه می آوردند. اگر مردم ما بتوانند بچه بیاورند مد ایران چند فرزندی است. مرکز بحث ما این است باید بگوییم مگر خانواده های ایرانی با حقوق یک تا سه میلیون تومان می توانند بچه بیاورند؟! ابتدا باید این مساله را حل کنیم. این سوال بعد از اعطای حقوق ده میلیونی به خانواده های ایرانی باید کنکاش شود.

چرا خانواده های مرفه تمایلی به فرزندآوری ندارند؟

دکتر بافتی در خصوص اینکه چرا خانواده های مرفه تمایلی به فرزند آوری ندارند؟! گفت: این حرف درست است. ولی زمانی مسائلی مد می شود و دلیلی منطقی ندارد. ما در ایران چشم و هم چشمی بالایی داریم و این داستان در ایران مد شده است. وقتی کاری می کنیم حتی اگر ندانیم چرا این کار را انجام داده ایم باز از مکانیزم دفاعی توضیح دادن استفاده می کنیم. اگر از ما در مورد هر کار عجیب و غریبی که انجام داده ایم سوال شود فکر می کنیم باید دلایلی برای توجیه آن بیاوریم. حتی بسیاری از روانشناسان تربیتی خود جرات نمی کنند بچه دار شوند ژان ژاک روسو که پدر روانشناسی تربیتی دنیا است پنج فرزند خود را به پرورشگاه فرستاد البته پرورشگاه برای ما واژه ای خوب نیست ولی در آنجا واقعا به معنای محلی برای پرورش است و مربیان خوبی دارد. او گفت من نمی توانم آنها را تربیت کنم و حتما باید مربیان تربیتی این کار را عهده دار شوند. ما بعدها مطالعه می کنیم و با دلایلی بیشتر و قدرتمندتر می گوییم چرا فرزند کمتر بهتر است. به نظر من دلیل این است که این خانواده ها می خواهند زندگی و لذت بردن از زندگی و کارها و برنامه هایی را که دارند انجام دهند. به نظر من بیشتر به دلیل راحت طلبی این اتفاق افتاده است. دویست و خورده ای سال پیش وارد جهان صنعتی شده ایم و از شروع قرن ۲۱ سرعت این جهان صنعتی چند برابر شده است و هر چه جلو می رویم این سرعت بیشتر و بیشتر می شود و این جهان صنعتی و سرعت رشد این جهان و اینکه مردم می خواهند فیلم ببینند و سرشان درون گوشی هایشان باشد و هزاران کار دیگر تماما می گوید برخی مردم وقت کمتری برای بچه دار شدن و بچه بزرگ کردن دارند. گزارش ها می گوید به عقیده برخی مردم اعصاب بچه بزرگ کردن ندارند. محیط آنچنان شلوغ شده است که مردم حوصله بچه داری ندارند. سابقا مساله بچه درمانی بود حتی وقتی خانواده ها مشکلی داشتند به آنها توصیه می شد بچه بیاورند.

امروز همه زندگی ها پر از انرژی های منفی است

مساله ازدواج و فرزند برنامه ریزی کلان می خواهد و به تمام زیرساختهای جامعه وابسته است

این روانشناس افزود: امروز تمام زندگی به صحنه حوادث تبدیل شده است و مردم در هجوم مسائل آزار دهنده قرار دارند. قبلا صفحه حوادث در روزنامه ها چند ورق بیشتر نبود و اگر دوست نداشتید نمی خواندید اما امروز همه زندگی ها پر از انرژی های منفی است و مردم توان بچه داری ندارند. کسانی که دستشان به دهنشان می رسد دلایلی این فرمی دارند و کسانی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند دلایلی دیگر دارند من عقیده دارم ایران با تمام دنیا متفاوت است. به عنوان یک جامعه شناس نمی توان ایران را با کشورهای دیگر و حتی با همسایه های دور و بر این کشور مقایسه کرد. وقتی گفته می شود ایرانی ها در استرس و افسردگی رتبه اول تا سوم را دارند و یا در پارانوئید که ۷۰% از ایرانی ها پارانوئید تشخیص داده می شوند. اتفاقاتی که در ایران رخ داده است در هیچ یک از کشورهای همسایه ما رخ نداده است. ما باید ایران را با خودش و با ده یا پنجاه سال پیش خودش مقایسه کنیم. در برنامه ای از شبکه دو سوال شد چطور می توان سن ازدواج را پایین آورد پاسخ دادم صد سال فکر نکنید که می توانید سن ازدواج را پایین بیاورید وقتی این سن ازدواج به سی سال رسیده است یعنی همه چیز دست به دست هم داده و شما برای پایین آوردن این سن باید همه موارد را به وضعیت سی سال پیش برسانید. در مورد جمعیت نیز به همین صورت است. و از امروز باید برای ده سال بعد پیش بینی هایی داشته باشید تا در آن زمان نگوییم سن ازدواج به چهل سال رسیده است و حالا باید چه کرد؟! هر کاری در این زمینه ها باید با کل فضای سیاسی و اقتصادی ایران بررسی شود. برنامه هایی که ساخته می شود و مصاحبه ها و گفتگو ها اثری ندارد مردم با حرف، از طلاق منصرف نمی شوند. باید بودجه ای اختصاص داده شود و مدیریتی و اتاق فکری در کار باشد و این برنامه ریزی کلان می خواهد و به تمام زیرساختهای جامعه وابسته است. مهم نتیجه است اگر بعد از ده سال حرف زدن نتیجه ای ندیدید بدانید ده ساعت وقت خود را هدر داده اید. مقاله ای که نتیجه ای پشت آن نباشد کاملا بی ارزش است.

ژاپن و چین نمی توانند فرزند آوری بیشتری داشته باشند لذا آنها به فکر ربات افتاده اند

تا دهه های آینده خدمتکاران و رانندگان در کشورهای صنعتی از نسل ربات‌ها خواهند بود

وی ادامه داد: حال از منظری دیگر که کاملا با این مقوله متفاوت است باید گفت امروز دنیا جهانی صنعتی است. ژاپن از ماشین پرنده رونمایی کرده بود و ما هنوز بحث پراید را داریم. آنها با چه سرعتی پیش می روند و ما با چه سرعتی عقب رفته ایم؟! اطلاعات هر روز به گوش فرزندان ما می رسد و آنها دوست دارند پیرو مد غرب باشند و در آن شکل زندگی کنند به همین دلیل آمار بیکاری و عجول بودن در ثروتمند شدن و… وجود دارد. جمعیت ژاپن نسبت به وسعت این کشور بسیار زیاد است ژاپن بالای دویست میلیون جمعیت دارد و مساحتش به اندازه استان خراسان در ایران است. همین که با این میزان جمعیت در چنان فضایی زندگی می کنند و ترافیک در این کشور کمتر از ایران است نشان دهنده نبوغ این کشور است. ژاپن اگر بخواهد نیز نمی تواند فرزند آوری بالایی داشته باشد چون وسعت این کشور بسیار کم است. ژاپن و چین نمی توانند فرزند آوری بیشتری داشته باشند لذا آنها به فکر ربات افتاده اند و کم بودن جمعیت جوان خود را با تکنولوژی جبران کرده اند. آنها حتی به وارد کردن کارگر از کشورهای دیگر نیاز ندارند تا دهه های آینده خدمتکاران و رانندگان در کشورهای صنعتی از نسل ربات ها خواهند بود. تاکسی ها در امارات هوشمند است و رانندگان و کارگران رفته رفته حذف می شوند آنها حتی به جای کارگران میوه چینی ربات هایی را تعریف کرده اند. تا یک دهه دیگر بیست درصد از کارگران و کارمندان و رانندگان در این ممالک حذف خواهند شد.

تا دو دهه آینده تقریبا تمام کارهای آدمها توسط ربات ها انجام خواهد شد

ایران هم می تواند در آینده خدمتکاران درجه پنج چینی وارد کند!

دکتر بافتی گفت: تا دو دهه آینده و تا سال ۲۰۵۰ تقریبا تمام کارهای آدمها توسط ربات ها انجام خواهد شد. آنها به این صورت کنترل جمعیت را متعادل کرده اند در کشورهایی مثل کانادا مشکل با مهاجر پذیری حل می شود. امروز تمرکز دنیا روی بچه دار شدن آدمها نیست. آنها حتی روی رشد جنین در آزمایشگاه کار می کنند تا خانمها بدون سختی نه ماهه بچه دار شوند. خواسته یا ناخواسته جهان به این سمت می رود و دنیای سرمایه داری با تمام خطرات راه خود را در این مسیر ادامه می دهد و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید خودمان را به این فضا نزدیک کنیم. ایران هم می تواند خدمتکاران درجه پنج چینی را وارد کند ولی در بحث فرزند آوری مدل اول مدل ایران است که با همه دنیا فرق دارد مدل دوم مدل جهان است که با ایران فرق دارد این دو مورد در رقم پایین فرزند آوری در کشور ما تاثیر مستقیم و غیر مستقیم دارد.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه