زعفران برای زنان، چه فوایدی دارد؟


زعفران برای زنان، چه فوایدی دارد؟

زعفران، ادویه ای است که از گیاه کروکوس ساتیووس گرفته شده است.

زعفران، ادویه ای است که از گیاه کروکوس ساتیووس گرفته شده است. با توجه به رنگ زرد و قیمت بالا، اغلب به زعفران ادویه طلایی می گویند. بیش از 4 هزار سال است که زعفران را به عنوان چاشنی غذا و رنگ دهنده استفاده می کنند. امروزه، بیش از 90٪ از زعفران جهان توسط ایران تامین می شود.
زعفران، اغلب به عنوان "ادویه طلایی" نامگذاری شده است و سالهاست به عنوان عامل چاشنی و رنگ آمیزی در غذا استفاده می شود. پژوهش های مدرن نشان می دهد که زعفران می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان مورد استفاده قرار گیرد تا سیستم ایمنی را بهبود بخشد و سطح انرژی را افزایش دهد.

ترکیبات شیمیایی زعفران
بیش از 150 ترکیبات در زعفران وجود دارد. مهم ترین ترکیب برای مکانیسم عمل، طعم و بوی زعفران عبارتند از کروسین، پیکروکروسین و سافرانال.
کاروتنوئیدها: گروهی از ترکیبات موجود در گیاهانی که مسئول تولید رنگ در برگ و گلبرگ هستند.
کروستین و کروسین زعفران را به رنگ زرد- قرمز در می آورد.
سایر کاروتنوئیدهای مهم عبارتند از لیکوپن، زاکسنتین و بتا کاروتن.
روغن های فرار: روغن های معطر استخراج شده از گیاهان، اغلب به عنوان روغن های ضروری شناخته می شوند
پیکروکروسین مسئول طعم تلخ زعفران است.
سافرانال بو و عطر زعفران را تولید می کند.
زعفران یک منبع عالی از کامپرلو، یک مولکول فلاونوئید با خواص آنتی اکسیدان و ضد میکروبی و ضد سرطانی است. همچنین ممکن است در درمان مشکلات زیر موثر باشد:
دیابت نوع 2
اختلالات قلبی
زیبایی (به تاخیر انداختن اثرات پیری در بدن)

مقدار مصرف زعفران
مکمل های زعفران باید دو بار در روز، در دوزهای بین 30 تا 50 میلی گرم در هر وعده مصرف شود. حداکثر دوز روزانه زعفران 1500 میلی گرم است. این مقدار ممکن است در زنان باردار یا بیماران مبتلا به تغییرات ژنتیکی که اثرات زعفران در آن ها بیشتر است، پایین تر باشد. دوز بالای 5000 میلی گرم سمی و بالقوه کشنده است. زنان باردار در معرض سقط های خود به خودی در دوزهای بالاتر از 5000 میلی گرم هستند.

خواص زعفران برای سلامتی
زعفران دارای خواص زیادی است که اکثر آنها توسط فعالیت های آنتی اکسیدانی در اندام های مختلف بدن خودنمایی می کنند.
1-زعفران یک آنتی اکسیدان است
در مطالعه ای بر روی 20 نفر (10 نفر سالم، 10 نفر مبتلا به بیماری عروق کرونر)، مصرف روزانه زعفران به مدت 6 هفته به طور قابل توجهی بدن را از استرس اکسیداتیو محافظت کرد. زعفران اثرات آنتی اکسیدانی خود را با کاهش التهاب، حذف رادیکال های آزاد، کاهش سنتز پروتئین و افزایش مقدار پروتئین های آنتی اکسیدانی در بدن نشان می دهد.
اثرات آنتی اکسیدانی زعفران ممکن است تأثیرات پیری را به تاخیر بیندازد و پوست را از آسیب نور خورشید که به طور بالقوه منجر به سرطان می شود، محافظت کند. به عنوان یک نتیجه، زعفران اغلب به عنوان یک عنصر در کرم های ضد آفتاب و لوسیون یافت می شود.
به طور مشابه، مکمل زعفران بدن را در برابر اثرات سمی داروهای شیمیایی خاص مانند شیمی درمانی، آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن محافظت می کند.
2- زعفران می تواند عملکرد ایمنی را بهبود بخشد
در گروهی از افراد 45 ساله سالم (DB-RCT) عصاره زعفران به مدت 3 ماه به طور معنی داری باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون (IgG و مونوسیت ها) نسبت به قرص های دارونما شد. زعفران همچنین باعث افزایش تعداد گلبولهای سفید بدون تاثیر بر سطح سایر سلول های خونی شد. این بدان معنی است که می تواند به طور انتخابی ایمنی را بدون افزایش خطر دیگر عوارض مرتبط با خون افزایش دهد.
مکمل زعفران همچنین می تواند تکرار ویروسی و ورود به سلول ها را مهار کند، که توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت های ویروسی بهبود می بخشد.
3- زعفران می تواند سطح انرژی را افزایش دهد
مواد شیمیایی فعال در زعفران متعلق به گروهی از مولکول ها به نام کاروتنوئیدها متعلق است. این مولکولها انرژی و قدرت ما را بهبود می بخشد (اثرات ارگونومیک). در یک مطالعه (DB-RCT) بر روی 28 مرد سالم، مکمل زعفران به مدت 10 روز باعث افزایش قدرت عضلات و زمان واکنش شد. این احتمالا به دلیل بهبود عملکرد میتوکندری در سلول (فعالیت آنتی اکسیدانی) و عملکرد منطقه مغز مسئول واکنش به محرک بصری و شنوایی (قشر حرکتی) است.
زعفران موجب بهبود جریان خون و تحویل اکسیژن به عضلات در طی ورزش می شود.
4- زعفران می تواند علائم PMS را کاهش دهد.
یکی از قدیمی ترین کاربردهای زعفران برای درمان سندرم قبل از قاعدگی یا PMS است. علائم PMS عبارتند از نوسانات خلقی، گرفتگی، نفخ و آکنه. در گروهی از 35 خانم، قرار گرفتن در معرض بوی زعفران به مدت 20 دقیقه به طور چشمگیری علائم PMS را کاهش داد و پریودی های نامنظم را بهبود بخشید. این اثر از طریق کاهش هورمون استرس، کورتیزول رخ داد.
علاوه بر این، در 50 خانم، مصرف روزانه مکمل زعفران به مدت 6 ماه باعث کاهش علائم PMS شد.
5- زعفران می تواند عملکرد قلب را بهبود بخشد
زعفران با افزایش ظرفیت پمپاژ بطن های قلب، عملکرد قلب را بهبود می بخشد. این امر ممکن است به علت وجود کامپرلو، مولکولی که بروز حملات قلبی و بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد، باشد. در مطالعه ای بر روی20 نفر که 10 مورد بیماری قلبی داشتند، زعفران باعث بهبود سلامتی شد اما بیشترین بهبودی در بیماران مبتلا به بیماری قلبی دیده شد.
این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که کروکین تشکیل دهنده زعفران، پس از تبدیل شدن به سروزتین، می تواند سطح کلسترول و سخت شدن عروق خونی (آترواسکلروز) را کاهش دهد. در موش هایی که از حملات قلبی رنج می برند، زعفران قلب را از مسمومیت ناشی از مصرف داروهای خاص محافظت می کند. این محافظت ممکن است با اثرات آنتی اکسیدانی بر روی بافت قلب، که در از بین بردن آسیب های ناشی از سموم کمک می کند، رخ دهد.
6- زعفران می تواند عملکرد جنسی را بهبود بخشد
مطالعه 20 بیمار مبتلا به اختلال نعوظ نشان داد مصرف روزانه مکمل زعفران به مدت 10 روز باعث افزایش تعداد دفعات و طول مدت نعوظ می شود. مطالعه دیگری (DB-RCT) بر روی 25 مرد دیابتی با اختلال نعوظ (نشانه ای رایج در دیابت) نشان داد ژل زعفران به طور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد جنسی و افزایش نعوظ می شود.
بعضی از داروها می توانند باعث کاهش میل جنسی و درد در هنگام رابطه جنسی شوند، مانند داروهای ضد افسردگی. در یک مطالعه (DB-RCT) بر روی 38 خانم، مصرف مکمل زعفران برای 4 هفته باعث بهبود میل جنسی و کاهش درد مرتبط با رابطه جنسی شد. زعفران همچنین روانکاری را افزایش داد که به کاهش درد در هنگام رابطه جنسی کمک کرد.
زعفران همچنین فعالیت جنسی در موش های صحرایی را بهبود می بخشد. این اثر توسط کروکین شیمیایی فعال، اما با سافرانال مشاهده نشد.
7- زعفران می تواند اختلالات خلقی را بهبود بخشد
عصاره زعفران می تواند افسردگی و اضطراب را با افزایش سطح دوپامین و نوراپی نفرین کاهش دهد. در یک متاآنالیز (RCTs 5 از 30 تا 42 انسان)، زعفران به طور قابل توجهی باعث بهبود خلق و خو شد. در مطالعه دیگری (DB-RCT) بر روی 40 زن با افسردگی بعد از زایمان، مصرف مکمل زعفران به مدت 6 هفته برای افسردگی خفیف تا متوسط موثرتر از داروهای ضد افسردگی معمول Prozac بود. علاوه بر این، مکمل زعفران علائم بدخلقی و اضطراب را در مطالعه ای بر روی 60 بیمار مبتلا به اضطراب پس از 12 هفته بهبود بخشید.
زعفران همچنین می تواند اضطراب را در موش ها کاهش دهد. یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد عصاره زعفران موجب کاهش رفتارهای اضطرابی و افزایش زمان خواب شد. این مطالعه نشان می دهد که زعفران در درمان بیخوابی و سایر اختلالات مرتبط با خواب موثر است.
بهبودی مشابه در علائم افسردگی در 61 بیمار (DB-RCT) با اسکیزوفرنی با عصاره زعفران به مدت 12 هفته دیده شد. زعفران کاملا ایمن است اما برای تعیین اینکه آیا زعفران به عنوان درمان های جاری در درمان اسکیزوفرنی موثر است یا خیر، تحقیقات بیشتری لازم است.
8- زعفران می تواند فشار خون را کاهش دهد
یک مطالعه (DB-RCT) بر روی 230 مرد نابارور نشان داد مصرف مکمل زعفران به مدت 26 هفته به طور معنی داری باعث کاهش فشار خون نسبت به قرص های دارونما شد. به طور مشابه، در یک مطالعه دیگر، مصرف قرص های زعفران به وسیله30 بیمار به مدت یک هفته کاهش فشار خون را در دوزهای بالاتر (400 میلی گرم) نشان داد.
مطالعات در موش صحرایی نشان می دهد که زعفران در کاهش فشار خون و همچنین جلوگیری از افزایش فشار خون موثر است. مصرف عصاره زعفران در موش هایی که فشارخون بالا دارند به طور قابل توجهی باعث کاهش فشار خون می شود که این کاهش به احتمال زیاد با بهبود ساختار عروق خونی همراه است.
زعفران ممکن است برای افراد مبتلا به فشارخون بالا مفید باشد، اما این ادعا هنوز در افرادی که از این وضعیت رنج می برند، باید ارزیابی شود.
9-زعفران می تواند با سرطان مبارزه کند
عصاره زعفران دارای اثرات ضد سرطان در هر دو مدل سلولی و حیوانی ریه، کبد، سینه، لوزالمعده، کولورکتال، پوست، پروستات، تخمدان و سرطان دهانه رحم می باشد. اثرات ضد سرطان زعفران به وسیله کروکین شیمیایی اصلی، که در بدن به کروستین تبدیل می شود، ایجاد می شود.
کروستین می تواند سلول های سرطانی را هدف قرار دهد و آنها را بکشد. این کار با مهار تولید پروتئین های سرطانی و افزایش مرگ سلول (آپوپتوز) انجام می شود. در یک مدل سرطان در موش، مواد تشکیل دهنده زعفران کروستین و سافرانال به طور موثر سلول های سرطانی را هدف قرار دادند و سلول های سالم پیرامون را تحت تاثیر قرار ندادند. این نتایج هنوز در انسان تأیید نشده است.
10-زعفران برای آلزایمر مفید است
مطالعه ای بر روی 46 بیمار آلزایمری نشان داد مصرف مکمل عصاره زعفران برای 16 هفته باعث بهبود عملکرد شناختی و کاهش علایم زوال عقل شد. کروکین، ماده فعال زعفران، می تواند مانع از رسوب پروتئین های آمیلوئید- بتا، نشانه مشخصه بیماری آلزایمر، شود.
به طور مشابه، تزریق کروکین به موشها توانایی شناختی و حافظه را بهبود بخشید. زعفران، با مهار آنزیمی که باعث تجزیه استیل کولین (استیل کولین استراز) می شود، باعث بهبود زوال عقل می شود. این آنزیم یک هدف فعلی دونپزیل است. دونپزیل یکی از تنها داروهای تایید شده مورد استفاده برای درمان بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط است.
مطالعات نشان داد در 54 بیمار مبتلا به آلزایمر (DB-RCT)، مصرف زعفران دوبار در روز به مدت 22 هفته اثری مشابه مصرف دونپزیل برای درمان آلزایمر داشت.
11- زعفران ممکن است باعث کاهش وزن شود
زعفران می تواند به روش های زیر به کاهش وزن کمک کند:
کاهش جذب چربی
کاهش هضم
کاهش مصرف کالری با کاهش اشتها
بهبود مصرف گلوکز و چربی برای انرژی
مصرف دوزهای بالای (5/176 میلی گرم دو بار در روز) زعفران به مدت 6 ماه باعث شد گرسنگی شبانه در خانم هایی که اضافه وزن بیش از 60 کیلو دارند، کاهش یابد. زعفران می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد، که خطر بیماری قلبی، چاقی و دیابت را کاهش می دهد.
در موش صحرایی، کروکین شیمیایی فعال به طور قابل توجهی میزان چربی خون را کاهش داده است. همچنین میزان چربی استخراج شده از بدن افزایش می یابد که ممکن است برای کاهش وزن سودمند باشد.
12- زعفران و بارداری
در یک مطالعه (DB-RCT) بر روی 50 زن باردار، مکمل زعفران، آمادگی دهانه رحم را بهبود بخشید. آمادگی دهانه رحم برای القای درد زایمان ضروری است. هنگامی که عصاره زعفران به تخمک های موش (نطفه) داده شد باعث رشد سریع تر رشد شد و میزان موفقیت لقاح آزمایشگاهی افزایش یافت.
با این حال، اگر چه زعفران برای خانم های باردار خواص زیادی دارد، افزایش سقط جنین نیز با مصرف زعفران در 40 خانم باردار دیده شد. این مسئله ممکن است با سمیت زعفران در هنگام مواجهه مزمن مرتبط باشد.
زعفران همچنین ممکن است خطر خونریزی خودبه خودی رحم را افزایش دهد. بنابراین، زعفران معمولا در دوران بارداری توصیه نمی شود. در مورد استفاده از زعفران در زنان باردار نتایج مختلفی وجود دارد. اگر قصد دارید مکمل زعفران بخورید و ممکن است باردار باشید، با پزشک خود مشورت کنید.
13- زعفران ضد التهاب است
مکمل عصاره زعفران، سطوح مولکول های التهابی (TNF-alpha، اینترلوکین 1 بتا) که در پاسخ به استرس سلولی منتشر می شود را کاهش می دهد. همچنین می تواند مولکول ها (از طریق افزایش هیستون دیازتیلاز) را کاهش دهد که موجب آسیب و استرس به بخش های داخلی سلول می شود.
کروسین، ماده فعال زعفران، اثرات سمی و التهابی مولکول های خاص (syncytin-1 و اکسید نیتریک) را بر سلول های مغزی مختلف مهار می کند. عصاره زعفران در سلول های انسانی مانع از تولید مولکول های التهابی (TNF-alpha و اینترلوکین -6) می شود.
14- زعفران از مغز محافظت می کند
زعفران اثر مهمی بر روی مغز دارد. سلول های چندگانه و مطالعات حیوانی نشان می دهد که زعفران می تواند سلامت مغز را از طریق مکانیسم های زیر بهبود دهد:
کاهش التهاب در مغز
تنظیم سطوح انتقال دهنده های عصبی
فعالیت آنتی اکسیدانی که موجب آسیب به مغز می شود
حفاظت از مغز از آسیب
جلوگیری از مرگ سلولی در مغز (آپوپتوز)
15- زعفران می تواند زخم ها را بهبود بخشد
کرم عصاره زعفران در موش صحرایی قادر به درمان زخم های سوختگی ناشی از آب داغ است. این به طور بالقوه نتیجه خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. هنگامی که این کرم در سلولها آزمایش شد، عصاره زعفران توانست سطوح مولکول هایی را که باعث رشد و بازسازی پوست (VEGF) می شود، افزایش دهد. به طور مشابه، زعفران باعث کاهش مولکولهای التهابی شد که به نوبه خود باعث بهبودی زخم شد. این اثر ممکن است در بهبود زخم و در صنعت لوازم آرایشی سودمند باشد.
16- زعفران می تواند سلامت استخوان را بهبود بخشد
پس از یائسگی، بسیاری از زنان از مسائل مربوط به سلامت استخوان رنج می برند که در نتیجه بیماری هایی مانند آرتریت و پوکی استخوان ایجاد می شود. این به دلیل تغییرات در میزان هورمون (استروژن) است که مسئول حفظ سلامت استخوان است.
در یک مدل موش با پوکی استخوان، عصاره زعفران به مدت 16 هفته به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کرد. احتمالا این امر به واسطه افزایش سطح استروژن و رشد سلول های سالم استخوان رخ داده است.
17- زعفران خواص زیادی برای آسم دارد
از لحاظ تاریخی زعفران در پزشکی سنتی برای درمان اسپاسم در ریه ها و حملات آسم استفاده شده است. در مدل موشهای مبتلا به التهاب هوایی، عصاره زعفران با کاهش التهاب در ریه ها، آسم را کاهش داد.
زعفران می تواند این عوارض را با آرام کردن ماهیچه های صاف ریه ها، همانطور که در موش دیده می شود، اعمال کند. با این حال هدف دقیق زعفران در ریه ها ناشناخته است و برای اثبات اثربخشی آن در انسان، آزمایش های بالینی ضروری است.
18- زعفران مزایای زیادی برای هضم دارد
در موش صحرایی، زعفران موجب کاهش آسیب به پوشش معده در اثر اسید بیش از حد می شود. این امر بوسیله تولید پروتئین های آنتی اکسیدان و مهار استرس اکسیداتیو انجام می شود. در موش صحرایی، مصرف روزانه زعفران باعث جلوگیری از زخم های ناشی از هیستامین یا استرس می شود. به طور مشابه، در سلول ها، زعفران قادر به مبارزه با زخم های ناشی از عفونت های باکتریایی بود.
19- زعفران یک مسکن است
زعفران به طور معمول با مواد تسکین دهنده و سایر داروهای مسکن در طب سنتی ترکیب شده است. برخی از انواع درد را نمی توان با استفاده از مسکن های معمولی بهبود داد، مانند درد نوروپاتیک. درد نوروپاتیک در داخل اعصاب اتفاق می افتد و نشانه ای از بیماری های خاص مانند فیبرومیالژیا و دیابت می باشد و می تواند از آسیب های ناشی از آن ایجاد شود.
در موش صحرایی با اعصاب آسیب دیده، درمان با عصاره زعفران به مدت 40 روز باعث کاهش درد ناشی از آسیب شد. به طور مشابه، در موشهایی که مورفین را ترک کرده بودند، زعفران باعث به بهبود علائم درد شامل حساسیت به درد شد. این مطالعات نشان می دهد زعفران در میانجیگری انواع خاصی از درد نقش دارد اما این مطلب هنوز در انسان تأیید نشده است.
20- زعفران می تواند سلامت کبد را بهبود بخشد
در موش هایی با آسیب کبدی، زعفران سطوح پروتئین های بسیار سمی و ذخایر چربی در کبد را کاهش می دهد. در موش صحرایی، عصاره زعفران در برابر آسیب کبدی ناشی از دارو به محافظت می پردازد.
این اثر با سه راه صورت می گیرد:
مهار برخی از آنزیم هایی که تولیدات سمی ایجاد می کنند
حفاظت در مقابل استرس اکسیداتیو
تنظیم ساختار سلولی کبد (غشای کبدی)
21- زعفران می تواند مانع از تشنج شود
زعفران در پزشکی سنتی برای توانایی خود برای جلوگیری از تشنج (خواص ضد انعقادی) برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. هنگامی که زعفران برای موش و موش صحرایی مورد آزمایش قرار گرفت مشخص شد استفاده از زعفران قادر به سرکوب تشنج در دوزهای بالاتر از mg / kg 400 می باشد.
با این حال، برای دیدن این مزایا، دوز بسیار بالای زعفران مورد نیاز است. چنین دوزهای بالا باعث خطر سمیت و اثرات جانبی می شود. در موشهای صرعی، سافرانال ماده فعال زعفران قادر به تشخیص تشنج بود. این به دلیل اتصال به گیرنده GABA A است که شبیه به روشهایی که داروهای بنزودیازپین (Xanax، Valium) در پیشگیری از انواع تشنج ها (تشنج های غیروابسته) عمل می کنند، می باشد.
22- زعفران مزایایی برای دیابت دارد
در سلول های عضلانی زعفران باعث افزایش مصرف گلوکز و جذب گلوکز از جریان خون می شود. مصرف زعفران همراه با انسولین، فعالیت های انسولین و پاسخ سلول به انسولین را افزایش می دهد. در یک مدل موش دیابتی، مکمل زعفران قادر به افزایش جذب گلوکز در سلول ها در هنگام ورزش بود.
23- زعفران می تواند بینایی را بهبود بخشد
مکمل عصاره زعفران قادر به بهبود جریان خون به چشم می باشد و بنابراین باعث بهبود بینایی در حیوانات با کاهش بصری مرتبط با سن می شود. این اثر توسط کروسین ایجاد می شود، که باعث انقباض عروق انتقال خون به چشم می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی