واعظی: آئیننامههای دولت باید با اقتصاد دیجیتال هماهنگ شود
دولت و بسیاری از سازمانهای زیرمجموعه باید آئیننامههای خود را تغییر دهند تا فضا برای اقتصاد دیجیتال آماده شود.به گزارش پیوست رئیس دفتر رئیسجمهور با بیان این مطلب در اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانههای دیجیتال افزود:« از اقتصاد دیجیتال میتوان به عنوان میانبری برای بهسازی اقتصاد بیمار کنونی بهره بریم.»محمود واعظی گفت:«محرمانه اعلام کردن دیتا و...
واعظی به آمارهای جدیدی که نتیجه اقدامات وزارت ارتباطات در سال جدید برای دسترسی به اینترنت و نفوذ پهنای باند در کشور است، اشاره کرد و افزود: «امرور ۱۰.۵ میلیون خانوار به پهن باند ثابت متصل اند و و ۸۲ میلیون مشترک ۴G و ۳G دارد. همچنین هزار شهر و ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل هستند، همچنین ۸۷ درصد مدارس شهری و تمامی دانشگاههای کشور به اینترنت دسترسی دارند.»او با اشاره به اینکه تماشای تلوزیون اینترنتی ۱۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است ازطراحی و تولید بیش از ۲۵۰ هزار اپلیکیشن بومی خبر داد.
همچنین رئیس شورای عالی فضای مجازی،ابوالحسن فیروزآبادی، به عنوان مهمان دیگر این مراسم گفت: «اجتماعی بودن فضای مجازی از خصایص بارز آن است که باعث شده در میان ملت حرف اول را بزند و نمیتوان جلوی آن را گرفت.» او با اشاره به اینکه ارتش ما امروز در ارزش آفرینی در فضای نرم و در فضای مجازی فعال است اضافه کرد که غفلت در آن ممکن است به عقب ماندگی غیر قابل جبرانی تبدیل شود.فیروزآبادی تاکید کرد که به دلیل پیچیدگی فضای مجازی این فضا به مقررات گذاری نوین برای خلق ارزش اقتصادی نیاز دارد.
او همچنین به اولین مصوبه شورای عالی فضای مجازی در سالجاری اشاره کرد و گفت: «سند تحول فرهنگی در همه سازمانها به دلیل ارزش فرهنگی به تصویب رسید.» رئیس شواری عالی فضای مجازی همچنین خبر داد که امروز محتوای ۸۰ درصد فضای مجاز به ویدیو تعلق دارد.
در ادامه این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به اقدام مرکز فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «بر اساس آن برنامه سه ساله تحول دیجیتال در ۷۱ برنامه اقدام در دست اجراست.»به گفته وی در سال ۹۸، ۲۰ اقدام در ۵ کارگروه دنبال میشود که از جمله آنها طراحی پلتفرم مشارکت یکسان فعالان فضای مجازی برای تصمیمگیریها و نظارت، اجرای دولت الکترونیکی،ارتقای محتوا در فضای مجازی، توسعه کسبوکارهای فرهنگی بر بستر اقتصاد دیجیتال و اطلاع رسانی و تبلیغات است.