هشت کاوش باستان‌شناسی در اردبیل انجام شد


هشت کاوش باستان‌شناسی در اردبیل انجام شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از انجام هشت کاوش باستان‌شناسی از سال گذشته تاکنون در این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در سال ۹۷ پنج کاوش باستان‌شناسی شامل کاوش‌‎های نجات بخشی در یئل سویی و قلعه آلاجوق گرمی، کاوش گورستان شال شهرستان خلخال، کاوش تپه تاریخی آتشگاه و غارهای دستکند روستای کنزق شهرستان سرعین انجام شد.

او اظهار داشت: امسال نیز سه کاوش باستان‌شناسی شامل کاوش‌های کولتپه (آناهیتا) در سرعین، کاوش باستان‌شناسی در جمعه مسجد اردبیل و کاوش در گورستان فخرآباد مشگین‌شهر انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اینکه در سال جاری سه مجوز کاوش دیگر نیز اخذ شده، گفت: این مجوزها شامل کاوش باستان‌شناسی بوبی تپه سی ایردی‌موسی شهرستان سرعین، کاوش نارین قلعه اردبیل و کاوش فصل دوم کهنه گنزق در شهرستان سرعین است.

به گفته فلاحی ، اخذ مجوز سه کاوش دیگر شامل کاوش باستان‌شناسی کهنه قلعه مشگین‌شهر، کاوش باستان‌شناسی احدبیگلو تپه‌سی گرمی و کاوش باستان‌شناسی قلعه فیروزآباد کوثر در دست انجام است.

او تصریح کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی فرصتی برای مطالعه تاریخ مناطق و میراث فرهنگی موجود فراهم می‌کند که در ۲ سال اخیر برای احیای هویت تاریخی مناطق مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: مجموع کاوش‌ها گویای غنای تاریخی شهرهای مختلف استان و وجود آثار میراثی متعددی است که برای صیانت از آنها نیز لازم است تمامی نهادها و تک تک شهروندان مشارکت داشته باشند.

استان اردبیل دارای سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی ارزشمندی از جمله محوطه باستانی شهریری، گیلوان، بوینی یوغون و اولتان است که با قدمت هزاران ساله، نشان از اهمیت تاریخی و علمی این استان دارد.
هزار اثر تاریخی ، فرهنگی در این استان شناسایی شده که تعداد زیادی از آنها قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی ایران را دارند.

۶۰۱۸/۶۰۱۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت