نبض فیلم‌های قرآنی در دست نهادهای انقلابی/ آثار با کیفیت پژوهشگر می‌خواهد


نبض فیلم‌های قرآنی در دست نهادهای انقلابی/ آثار با کیفیت پژوهشگر می‌خواهد

گروه هنر ــ یک تهیه‌کننده سینما گفت: حمایت از فیلم قرآنی از الزامات آثار با کیفیت قرآنی است، چون تولیدات دینی با حمایت نهاد‌های انقلابی می‌تواند در شرایط فعلی به حیات خود ادامه دهد. برای مثال حوزه هنری، سازمانی است که می‌تواند حامی تولید دینی و انقلابی باشد.

نبض فیلم‌های قرآنی در دست نهادهای انقلابی/ آثار با کیفیت پژوهشگر می‌خواهد

محسن جاهد، مدیر فیلم‌برداری، تهیه‌کننده و نویسنده سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه شرایط برای تولید فیلم‌های قرآنی هیچ‌گاه در سینما مهیا نبوده، اظهار کرد: متأسفانه این موضوع به زمان حال مختص نمی‌شود، بلکه در دهه‌های پیش نیز این وضعیت وجود داشت. برای مثال زمانی که می‌خواستم «ناسپاس» را تهیه کنم، دقیقاً با چنین آسیبی روبه‌رو بودیم.

وی افزود: البته شرایط نامطلوب تنها برای تولید فیلم‌های قرآنی نیست، بلکه در اکران هم مشکلات عدیده‌ای را شاهد هستیم. برای مثال، فیلم‌هایی با محوریت موضوع‌های قرآنی عموماً با اکران نامناسبی روبه‌رو می‌شود. دلیل به وجود آمدن چنین وضعیتی هم به سلیقه‌سازی مخاطبان مربوط می‌شود، چون متأسفانه شرایط اکران به‌گونه‌ای شده که دیگر کمتر مخاطبی تمایل به دیدن فیلم قرآنی دارد!
کارگردان فیلم قرآنی «ناسپاس» تأکید کرد: وقتی من «ناسپاس» را تهیه می‌کردم، می‌دانستم این فیلم جزء پرفروش‌های سال نخواهد بود. اما در اکران باید انصاف مد نظر قرار گیرد، چون وقتی فیلمی طنز با ۱۰۰ سینما روی پرده می‌رود، اما فیلمی قرآنی با ۱۵ سینما، دیگر انتظار فروش از چنین آثاری(قرآنی) بی‌انصافی است.
وی در پاسخ به این سؤال که پژوهش تا چه حد در رونق آثار قرآنی می‌تواند، نقش داشته باشد، تصریح کرد: اتفاقاً اصلی‌ترین عامل پایین آمدن کیفیت فیلم‌های قرآنی بحث پژوهش است؛ پژوهش نه به معنای روایت یک قصه، بلکه منظور موشکافی پیرامون آنچه در قصه رخ می‌دهد، است که عمدتاً هم از سوی کارگردان رخ نمی‌دهد، بلکه گاهی گروهی خبره می‌تواند نقش پژوهشگر را ایفا کند.
نکته دیگری که باعث می‌شود کیفیت در کار قرآنی پایین بیاید، باور نداشتن سازنده به مفهوم مورد نظر کارش است؛ این مسئله هر اندازه که کم باشد، باز هم باعث آسیب دیدن کار می‌شود
تهیه کننده فیلم «در مدت معلوم» تأکید کرد: پژوهش وقتی به شکلی صحیح در یک اثر قرآنی لحاظ شود، خواهد توانست فیلم مربوط را از شعار و سطحی‌نگری دور کند؛ اتفاقی که در سینمای قرآنی به شدت رایج شده است. نکته دیگری که باعث می‌شود کیفیت در کار قرآنی پایین بیاید، باور نداشتن سازنده به مفهوم مورد نظر کارش است؛ این مسئله هر اندازه که کم باشد، باز هم باعث آسیب دیدن کار می‌شود.
وی با بیان اینکه در ساخت فیلم قرآنی باید حتماً به تفسیر آیات توجه شود، گفت: ساده‌ترین شکل پرداختن به موضوعات قرآنی آن است که تنها با آوردن یک آیه بخواهیم اثری را قرآنی کنیم، اما اگر بتوان در کنار بیان آیه‌، تفسیر را هم مد نظر قرار داد، اتفاقات خوبی را در حوزه فیلم‌های قرآنی شاهد خواهیم بود.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا فیلم قرآنی نیز باید از اهرم‌های جذابیت بهره ببرد، تأکید کرد: اتفاقاً توجه به جذابیت از ضروریات سینمای قرآنی است، چون اگر بتوانیم از این ابزار، به‌درستی بهره بریم، اتفاق خوبی در این ژانر رقم خواهد خورد. برای مثال در فیلم «ناسپاس» از وجود بازیگران مطرح بهره بردیم یا در فیلم «ملک سلیمان» جلوه‌های ویژه به‌صورت جذابی مد نظر قرار گرفت.
جاهد در پایان بیان کرد: بحث حمایت از فیلم قرآنی هم یکی دیگر از الزامات آثار قرآنی است، چون تولیدات دینی با حمایت نهاد‌های انقلابی می‌تواند در شرایط فعلی به حیات خود ادامه دهد. برای مثال حوزه هنری، سازمانی است که می‌تواند حامی تولید دینی و انقلابی باشد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند