مسوولان مصمم در پاکسازی حریم رودخانه های البرز


مسوولان مصمم در پاکسازی حریم رودخانه های البرز

کرج - ایرنا - استان البرز دارای تعداد زیادی رودخانه فصلی و دائمی است که طی سال های گذشته تاکنون بخشی از حریم این رودخانه ها، مورد هجوم ساخت و سازهای بی رویه و غیر مجاز قرار گرفته است.

بارندگی های فراوان بهار امسال موجب شد تا آب رودخانه های دائمی و فصلی این استان به مرز تهدید برسد که با مدیریت به موقع دستگاه هایی اجرایی مانند شرکت آب منطقه ای و استانداری البرز از بروز حوادث خطرناک و طغیان رودخانه ها جلوگیری شد.
با این حال امسال ورود ناآگاهانه گردشگران به حریم رودخانه ها و کانال های پرآب استان البرز مرگ ۲۴ نفر را رقم زد.
این در حالی بود که دستگاه های اجرایی به مردم هشدارهای لازم را دادند، ضمن آنکه بحث کنترل ساخت و سازها در اولویت کاری مسئولان قرار گرفت.
داود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت که دستگاه قضایی استان البرز ستاد صیانت از آب را فعال کرده و در این بخش ورود جدی دارد.
سیلاب های امسال موجب شد تا دستگاه قضایی و متولیان امور برای بازگرداندن حریم رودخانه های البرز به وضعیت سابق مصمم و متحد شوند.
در سال های گذشته برای تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز با مقاومت متخلفان روبرو بودیم و این امر مشکلاتی برای شرکت آب منطقه ای البرز به وجود آورده بود.
اکنون جاهایی که احساس می کنیم آزاد سازی رودخانه سخت است اداره کل بازرسی استان به ما کمک می کند و به جد پیگیر است.
چاه های غیر مجاز آفت سفره های زیر زمینی

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز ، ۱۱ هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که تنها ۱۰ درصد آنها حدود ۹۰ درصد آب منابع زیر زمینی را تخلیه می کنند.
وی تاکید کرد که به دنبال آن هستیم تا تمام انرژی خود را بر روی انسداد ۱۰ درصد پر مصرف بگذاریم که در شهرستان های و نظرآباد طرح انسداد این چا ها از حدود یک ماه پیش کلید خورده و امسال ۱۲ چاه عمیق را رفع اثر کردیم.
طبق برنامه ریزی از این پس تنها مجوز حفر چاه آب مطابق با ظرفیت دشت ها و منابع آبی زیر زمینی صادر می شود.

نجفیان تاکید کرد که باید مصارف آب کشاورزی را مدیریت کنیم چرا که بیشترین حجم آب در این بخش مصرف می شود.

وی گفت: در بخش آب شرب حدود ۳۰ درصد قیمت تمام شده را از مشترک دریافت می کنیم و در بخش کشاورزی ۶ درصد است که نمی توان زیر ساخت ها را اصلاح کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار داشت : حدود ۹۰۰ حلقه چاه داریم که بیش از ۲۵ میلیون متر مکعب تخلیه آب دارند و یک سوم مصرف بخش کشاورزی استان از محل چاه های غیر مجاز است

وی بر این باور است که اگر منابع آب زیر زمینی را به خوبی مدیریت شود، این منابع در چند سال آینده احیاء خواهد شد.

۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در شرایط کنونی با توجه به وخامت آبخوان های استان بیشتر از آب قابل برنامه ریزی مصرف می کنیم که بخش عمده آن از چاه های غیر مجاز است.

در طرح تعادل بخشی انسداد چاه های غیر مجاز در اولویت استان البرز قرار گرفته، ضمن آنکه تعدیل پروانه ها و مجوز ها در دستور کار است.
نجفیان ادامه داد : به همکاری بیشتر سازمان جهاد کشاورزی استان برای مدیریت آب ها نیاز داریم هر چند که اکنون طرح توسعه کشت گلخانه ای برای رونق تولید و مدیریت آب در دستور کار استان قرار گرفته است.

شرکت آب منطقه ای استان البرز در جریان بارش های سیل آسای نوروز امسال همگام با سایر دستگاه های اجرایی طرح ضربتی انتقال سیلاب رودخانه خروشان کردان به شن چاله ها را اجرا کرد.

اجرای موفق این طرح موجب شد تا حدود چهار میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی شود و از بروز خطرات سیل جلوگیری به عمل آید.

۷۴۱۰/ ۶۱۵۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عجیب ترین جاده جهان را تماشا کنید!