کاهش 60 درصدی پوشش گیاهی در اثر خشکی هوا   


کاهش 60 درصدی پوشش گیاهی در اثر خشکی هوا   

تهران- ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان داد کمبود فشار بخار آب موجود در جو طی دو دهه گذشته به کاهش 59 درصدی مساحت مناطق سبز جهان منجر شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی «نیوساینتیست»، ونپینگ یوان و همکارانش از دانشگاه سان یات سن چین با مطالعه چهار پایگاه داده از اقلیم جهان دریافتند که کاهش در مساحت مناطق سبز جهان با کمبود فشار بخار در جو که از اواخر دهه ۹۰ میلادی تاکنون در بیش از ۵۳ درصد از این مناطق تشدید شده است، ارتباط دارد.

کمبود فشار بخار (VPD) به تفاوت موجود میان فشار واقعی بخار آب و فشاری که در زمان اشباع هوا از بخار،وارد می کند گفته می شود. با افزایش میزان این کمبود، روزنه های موجود بر روی برگ‌ها که کار تبادل گاز را تسهیل می‌کنند، بسته شده و بدین ترتیب نرخ فتوسنتز کاهش می‌یابد.

پژوهشگران با بررسی تصاویر ماهواره‌ای کاهشی متناظر را در پوشش گیاهی جهان مشاهده کرده و با بررسی پهنای حلقه‌های درخت که معمولا به عنوان معیاری برای اندازه گیری رشد در نظر گرفته می شوند، دریافتند که از سال ۱۹۹۸ به بعد، میانگین پهنای این حلقه‌ها در بیش از ۱۰۰ نقطه از ۱۷۱ نقطه در جهان کاهش یافته است.

آن طور که یوان می‌گوید، ممکن است دینامیک‌های پیچیده تغییرات اقلیمی مسئول روی دادن چنین وضعی باشند. با کاهش سرعت وزش باد در اقیانوس‌ها، فشار بخار آب در مناطق سبز کاهش یافته است. گرم شدن کره زمین هم در این فرآیند نقش دارد.

جو، در یک دمای معین، تنها قادر به جذب مقدار معینی از بخار آب است. با افزایش دما، محدودیت بخار آبی که جو می‌تواند جذب کند افزایش یافته و پیرو آن کمبود فشار بخار نیز تشدید می‌شود.

با استناد به نتایج مطالعات این تیم تحقیقاتی، کمبود فشار بخار در دهه‌های پیشرو افزایش خواهد یافت و «این خشکسالی جوی تا پایان سده جاری ادامه می‌یابد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403