ظرفیت جوانان در تشکل های مردم نهاد مغفول ماند


ظرفیت جوانان در تشکل های مردم نهاد مغفول ماند

اصفهان - ایرنا- مشاور امور اجتماعی استاندار اصفهان گفت: بهره گیری از ظرفیت جوانان در تشکل های مردم نهاد و فعالیت های اجتماعی این استان مغفول مانده است.

محمود ابراهیمی روز پنجشنبه در نشست با سازمان های مردم نهاد شهرستان تیران و کرون افزود: بیشترین تشکل مردم نهاد استان در حوزه های خیریه و اجتماعی فعالیت می کنند و کمتر افراد در موضوعات جوانان، محیط زیست، میراث فرهنگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: جمعیت جوانان و انگیزه ها و توانایی های این قشر باید برای فعالیت های اجتماعی و مشارکت مدنی استفاده شود و افراد سالخورده تجربه های خود را به این دسته از افراد موثر جامعه انتقال داده و زمینه فعالیت آن ها را بیش از پیش فراهم کنند.

مشاور امور اجتماعی استاندار اصفهان با اشاره به ضرورت جوان گرایی، تصریح کرد: جوانان انگیزه و توانایی های خاص و متناسب با نیازهای جامعه را دارند و اگر از آن ها در فعالیت های مدنی بهره گرفته شود نتایج خوبی را در جامعه ایجاد می کنند.

وی به روند رو به رشد تشکیل سازمان های مردم نهاد جوانان در استان اصفهان و کشور اشاره و اضافه کرد : باید شرایط برای ارائه مجوز به تشکل های مدنی ایجاد و زمینه سازی برای مشارکت بیشتر فراهم شود.

ابراهیمی بیان کرد: در زمان حاضر ارائه مجوز فعالیت سازمان های مردم نهاد در استان اصفهان به سه ماه رسیده و مانع تراشی نباید از سوی نهادهای اداری برای فعالیت های آن ها ایجاد شود.

وی تهیه بانک اطلاعاتی از سازمان های مردم نهاد و رصد فعالیت های آن ها را در توسعه کیفی فعالیت این نهادها مهم اعلام کرد و یادآورشد: تهیه این داده ها برنامه ریزی را آسان و بهره گیری از ظرفیت های مردم نهاد متناسب با نیازهای آن ها تسهیل می کند.

سازمان مردم نهاد(NGO) یا به اختصار سمن، به سازمان های غیرانتفاعی گفته می شود که بودجه آنها اغلب از طریق کمک های مردمی، سازمان های دولتی یا ترکیبی از هر دو تأمین شود.

دامنه فعالیت این سازمان ها بسیار گسترده است؛ برخی سمن ها به عنوان نهادهای خیریه فعالیت می کنند و دسته دیگر، اهداف اجتماعی، مذهبی یا سیاسی را دنبال می کنند.

بر مبنای تعریف سازمان ملل، هر نوع سازمان خصوصی که مستقل از دولت فعالیت می کند، می تواند یک سازمان مردم نهاد (NGO) نامیده شود، بشرط آنکه با هدف کسب سود ایجاد نشده باشد.

فرماندار شهرستان تیران و کرون گفت: مانع تراشی برای ارائه مجوز و فعالیت تشکل های مردم نهاد مغایر با سیاست های کلی نظام در خصوص مشارکت عمومی است.

مجید حججی افزود: جمهوریت نظام بر مبنای مشارکت مردم برای فعالیت های جامعه است و نباید این مشارکت و فعالیت عمومی که در قالب سازمان های مردم نهاد هدایت و جریان می یابد، با مانع تراشی و رفتارهای سلیقه ای برخی از نهادها متوقف شود.

وی بیان کرد: سخت گیری و ایجاد مانع پیش روی افراد علاقه مند به تشکیل سازمان مردم نهاد مخالفت با سیاست های نظام جمهوری اسلامی است و نباید نهادهای اداری اینگونه رفتار کنند.

فرماندار تیران و کرون با بیان اینکه شرایط ارائه مجوز در کمسیون نظارت این شهرستان تسهیل شده، خاطرنشان کرد: فرآیند سخت اداری برای ارائه مجوز انگیزه های عمومی را برای فعالیت های عمومی و فعالیت در نهادهای مدنی را از بین می برد.

وی ادامه داد: تشکل های مردم نهاد این منطقه باید نقش خود را در توسعه گردشگری، حفظ و حراست محیط زیست و میراث فرهنگی ایفا کنند و سازمان های مربوطه نیز پشیتبان طرح ها و برنامه های آن ها باشند و استقلال عملکردی آن ها نیز مورد توجه قرار دهند.

حججی مطالبه گری سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف بر اساس ماموریت و مجوزشان را لازم بیان کرد و گفت: اعضای سازمان های مردم نهاد بر اساس ماموریت سازمان خود نیازهای منطقه را پیگیری و برای رسیدن به آن تلاش کنند.

وی اضافه کرد: افزایش مشارکت اجتماعی و مطالبه گری منطقی به توسعه و آبادانی هر منطقه منجر خواهد شد و این موضوع تاکنون برای توسعه گردشگری در تیران و کرون موفقیت هایی را به همراه داشته است.

10 سازمان مردم نهاد جوانان و 10 سازمان مردم نهاد دارای مجوز وزارت کشور و بیش از 50 کانون فرهنگی، هنری بعنوان سازمان های مردم نهاد، در شهرستان تیران و کَرون فعالیت می کنند.

بیش از ۲ هزار تشکل مردم نهاد در استان اصفهان در حوزه های فرهنگی، دینی، میراث فرهنگی، محیط زیست، جوانان و خیریه در استان اصفهان فعالیت می کنند.

۷۱۳۱/۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟