درصد موفقیت آی وی اف، چقدر است؟


درصد موفقیت آی وی اف، چقدر است؟

هر چه مادر جوانتر باشد احتمال بارداری و تولد نوزاد سالم در او بیشتر است. زنان بالای 41 سال شانس موفقیت کمتری در این رابطه دارند.

پزشک یک نمونه خون برای تشخیص اینکه باردار هستید حدود 10 روز تا دو هفته بعد از کاشت سلول تخم انجام میدهد.

اگر باردار باشید: پزشک شما را به یک متخصص زنان و زایمان برای مراقبتهای این دوران معرفی میکند.

اگر باردار نباشید: دریافت پروژسترون در شما قطع خواهد شد و شما بعد از یک هفته عادت ماهانه خواهید شد. اگر این اتفاق نیفتاد یا خونریزی غیرمعمول داشتید حتما باید با پزشک مشورت کنید. اگر علاقه مند باشید که یک دوره دیگر از چرخه لقاح خارج رحمی را شروع کنید پزشک اقداماتی را برای بهبود شانس بارداری انجام میدهد.

درصد موفقیت آی وی اف، چقدر است؟

احتمال به دنیا آمدن نوزاد سالم با استفاده از روش IVF به عوامل مختلفی بستگی دارد:
سن مادر: هر چه مادر جوانتر باشد احتمال بارداری و تولد نوزاد سالم در او بیشتر است. زنان بالای 41 سال شانس موفقیت کمتری در این رابطه دارند.

وضعیت جنین: انتقال سلول تخمی که خوب رشد کرده در مقایسه با تخمی که کمتر رشد داشته نرخ بارداری را بالاتر میبرد. با این حال تمام سلولهای تخم در روند رشد زنده نمی مانند.

تاریخ لقاح: زنانی که قبل بچه دار شده اند نسبت به آنهایی که به هیچ عنوان تجربه زایمان نداشته اند با احتمال بیشتری در روش ivf موفق به بارداری میشوند. از سوی دیگر شانس موفقیت در زنانی که چندین بار این روش را امتحان کرده اند و نتیجه نگرفته اند، کمتر است.

علت ناباروری: داشتن منبع طبیعی تولید سلول تخم شانس بارداری با استفاده از IVF را افزایش میدهد. زنانی که اندومتریوز دارند نسبت به زنانی که علل ناشناخته دیگری برای ناباروری دارند، با احتمال کمتری به کمک روش لقاح خارج رحمی موفق به بارداری میشوند.

سبک زندگی:
زنان سیگاری به طور معمول تخمکها کمتری برای استفاده در روش لقاح خارج رحمی دارند. استعمال دخانیات شانس موفقیت IVF را تا 50 درصد کاهش میدهد. چاقی نیز یکی از عواملی است که میتواند احتمال بارداری را کاهش دهد. استفاده از الکل، مواد مخدر، مصرف بیش از حد کافئین و برخی داروهای دیگر نیز میتواند در این روند مضر باشد. درباره همه مشکلاتی که در سبک زندگی دارید با پزشک صحبت کنید تا او شانس شما را برای استفاده از این روش به شما بگوید.

میزان موفقیت در انجماد سلول تخم
در هر چرخه IVF شانس موفقیت حدود 30 تا 40 درصد است. اما میزان موفقیت به عوامل دیگری مانند علل ناباروری، کفایت ذخیره تخمدان، تعداد، بلوغ و کیفیت تخمک انتقالی نیز بستگی دارد. اما نکته مهم اینجاست که منجمد کردن سلول تخم در زمینه لقاح خارج از رحمی تحول عظیمی ایجاد کرده و میزان موفقیت IVF را تحت تاثیر قرار داده است .از مزایای روش منجمد کردن سلول تخم این است که میتوان اووسیت های مورد نیاز را انتقال داد و مابقی را ذخیره کرد.
تعداد سلولهای تخمهای انتقالی به منظور کاهش وقوع حاملگی چند قلویی محدود میشود و بیماران می توانند این سلولهای منجمد را برای استفاده در آینده مورد استفاده قرار دهند. این موضوع شانس فزاینده ای را برای دستیابی به حاملگی بدون نیاز به انجام سیکل های اضافی در لقاح خارج از رحمی فراهم میکند.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
روش لقاح خارج رحمی بصورت مصنوعی تعداد تخمک های بالغِ آماده برای باروری را افزایش میدهد. روش درمانی شما تا حد زیادی به تشخیص ناباروری شما بستگی دارد، اما اکثر زن و شوهرهایی که این فرآیند را طی کرده اند، آن را بمانند زیر توصیف کرده اند:

مرحله ۱: تحریک تخمدان: ای وی اف
هورمونی که باعث رشد تخمک ها می شود (هورمون محرک فولیکول FSH) از طریق تزریق های زیرپوستی با دوزهای مشخص وارد بدن میشود (بصورت خودتزریقی) که این مسئله موجب یک سونامی هورمونی می شود و خیلی از تخمک ها شانسی برای سوار شدن بر این موج پیدا میکنند.
با استفاده از روش لقاح خارج رحمی، می توانیم بصورت ایمن و بدون خطر تعداد تخمک هایی که زن در دوره خود تولید میکند را افزایش دهیم بدون اینکه باعث افزایش ریسک تولد چندقلو شویم.
ما تخمک ها را از بدن خارج میکنیم که به آن فرآیند برداشت تخمک یا برداشت اووسیت (OPU) می گویند. باقی ماندن تخمک ها در بدن برای باروری موجب ریسک غیرقابل قبولی می شود که منتج به تولد دوقلوها، سه قلوها و بیشتر می شود.

مرحله ۲: برداشت تخمک (برداشت اووسیت): ای وی اف
زمانی که تخمک ها بالغ شدند (معمولا ۱۸ میلی متر) و سطح استروژن شما متناسب با تعداد تخمک های موردنظر ما بود، ما برای برداشت تخمک ها برنامه ریزی می کنیم.
یک تزریق ابتدایی و محرک زده می شود تا رشد تخمک ها را نهایی کند، و حدودا ۳۶ ساعت بعد، ما رویه جراحی را برای جمع کردن آنها شروع می کنیم، آماده می شویم که تخمک ها را با اسپری در روش لقاح خارج رحمی کنار هم قرار دهیم.
این رویه بیش از آن که شبیه به یک جراحی باز باشد، مانند یک آزمایش خون است و در بسیاری از موارد، در حالی انجام می شود که زن بیدار ست و به او مسکن درد داده شده است.
در برخی از موارد از یک آرام بخش ضعیف برای این منظور استفاده می شود، در حالیکه آنها یک سوزن و یک دوربین (فراصوت) را از طریق واژن داخل میکنند تا تخمک ها را برای لقاح خارج رحمی جمع آوری کند.

درصد موفقیت آی وی اف، چقدر است؟
مرحله ۳: لقاح خارج رحمی (IVF):ای وی اف
چند ساعت بعد، جنین شناس تمام تخمک های قابل مشاهده را می شوید و آنها را برای لقاح آماده می کند.
سپس این تخمک ها بهمراه هزاران اسپرم دیگر در یک ظرف قرار داده می شوند، اسپرم هایی که یا از قبل جمع آوری شده اند و بصورت یخ زده بوده اند یا اینکه همان روز از طرف مقابل گرفته شده است.
اگر از روش روش تزریق اسپرم درون سیتوپلاسم (ICSI) استفاده می کنید، جنین شناس مستقیما یک اسپرم را وارد سیتوپلاسم هر تخمک میکند.

مرحله ۴: کشت جنین: ای وی اف
روز بعد از IVF، جنین شناس یا پرستار با شما تماس می گیرند و به شما می گویند که چند تخمک بارور شده است.
در عرض چند روز بعدی، جنین های شما در یک ظرف با دمای بدن زندگی می کنند. پرستاران بر روند رشد آنها نظارت دارند و در نهایت بهترین را برای انتقال به رحم انتخاب میکنند.
روز پنجم یا ششم، جنین به دقت به رحم منتقل می شود. این فرآیند بمانند یک آزمایش پاپ اسمیر است. اگر در این مرحله، تعداد زیادی جنین سالم داشته باشید، می توانند برای استفاده در آینده، آنها را منجمد کنید.

حالا باید صبر کنید
حدود یک و نیم هفته یا دو هفته بعد از اینکه جنین منتقل شد، می توانیم بررسی کنیم که به رحم چسبیده است یا خیر. یک آزمایش خون ساده یا آزمایش بارداری در منزل، سطح گونادوتروپین کوریونی (HCG) را مشخص می کند که نشان می دهد زن باردار است یا خیر.
برای برخی از افراد، جواب این آزمایش منفی می شود. اگر جنین های منجمدشده ای داشته باشید، می توانید تجربه مجدد رویه جراحی، مجددا شانس خود را تکرار کنید.
در غیر این صورت، متخصصان سعی می کنند اطلاعات بیشتری در مورد تخمک ها، اسپرم و جنین کسب کنند تا طرح خود را برای دفعات بعد کارآمدتر کنند.

اثر سلامت بدنی زوج بر نتیجه IVF
نتیجه IVF به شدت تحت تاثیر شرایط بدنی زن و شوهر قرار دارد. به همین علت پزشک قبل از شروع پروسه IVF به انجام چکاپ کامل زن و شوهر می پردازد. این چکاپ ها شامل موارد زیر می باشد:

آمادگی رحم
حفره رحم باید توسط سونوگرافی، اشعه ایکس یا هیستروسکوپی مورد بررسی قرار گیرد تا مواردی نظیر وجود فیبروم، بافت اسکار یا پولیپ بررسی شوند. چراکه هر یک از این موارد می تواند به تنهایی از لانه گزینی جنین جلوگیری بعمل آورد.

آمادگی لوله ها
وجود مایع در داخل لوله های فالوپ، سبب کاهش ۵۰ درصدی احتمال موفقیت ivf می شود. در صورت وجود مایع در لوله ها باید قبل از شروع پروسه ivf لوله ها را بسته و یا آنها را خارج کنید.

کیفیت و کمیت تخمک
کلید اصلی موفقیت آی وی اف، وجود یک ذخیره تخمدان خوب است. پزشک برای تخمین تعداد تخمک ها از آزمایش خون و سونوگرافی استفاده می کند.
انجام آزمایش خون در دومین یا سومین روز پریود می تواند میزان هورمون های محرک فولیکول ها و سونوگرافی می تواند تعداد فعلی فولیکول ها را مشخص نماید. برای کسب اطلاعات در مورد راه های افزایش ذخیره تخمدان اینجا کلیک کنید.

کیفیت و کمیت اسپرم
توصیه می شود آزمایش اسپرم را در محلی که قصد انجام ivf دارید، انجام دهید. این امر می تواند امکان مقایسه میزان اسپرم همسر را با میزان اسپرم مورد نیاز برای موفقیت در آی وی اف فراهم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمیت و کیفیت اسپرم مورد نیاز برای IVf اینجا کلیک کنید.

درصد موفقیت آی وی اف، چقدر است؟
سبک زندگی
توصیه می شود در مورد مصرف سایر داروها، مکمل ها و داروهای گیاهی با پزشک خود صحبت کنید. چرا که برخی از داروها یا مکمل ها بر نتیجه ivf تاثیرگذار هستند. از جمله موارد مهم در نتیجه پروسه آی وی اف خواب کافی می باشد.
نتایج نشان می دهد، احتمال موفقیت زنانی که در طول شبانه روز ۷ تا ۸ ساعت می خوابند، بالاتر از سایر افراد می باشد.

استراحت مطلق پس از انتقال جنین
فرد پس از انتقال جنین نیاز به استراحت مطلق ندارد. نتایج مطالعات نشان می دهد که زنانی که پس از انتقال جنین به فعالیت عادی روزانه خود پرداخته اند به نسبت کسانی که استراحت مطلق داشته اند نتایج بهتری داشته اند.
پزشکان معتقدند پس از انتقال جنین نباید استراحت مطلق داشت چرا که سبب جلوگیری از نوسانات طبیعی قلب و خون خواهد شد.

تاثیر استرس بر نتیجه IVF
یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت IVF، استرس می باشد. بنابراین بهتر است برای حصول نتیجه مطلوب در پروسه IVF، استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید.

ارتباط طب سوزنی و نتیجه IVF
تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی در برخی از افراد سبب موفقیت در پروسه IVF شده و در برخی از افراد هیچ تاثیر نداشته است. بطور کلی طب سوزنی سبب افزایش جریان خون و در نتیجه افزایش شانس لانه گزینی جنین می شود.
لازم به ذکر است انجام طب سوزنی پس از انتقال جنین هیچ گونه عوارضی ندارد. پس می توان گفت انجام آن می تواند انرژی مثبتی در فرد ایجاد کند.

ارتباط نشاط و نتیجه IVF
اغلب افراد پس از انتقال جنین دچار ترس و اضطراب می شوند. مطالعه کتاب های کمدی یا دیدن فیلم های کمدی یا ایجاد فضای شاد در خانه می تواند تاثیر مثبتی بر نتیجه IVF داشته باشد.
محققان برای بررسی تاثیر خندیدن بر نتیجه IVF، شرایط ملاقات افراد را پس از انتقال جنین با یک دلقک فراهم کرده اند. نتایج نشان می دهد افرادی که پس از انتقال جنین با دلقک ملاقات کرده اند به نسبت افرادی که با دلقک ملاقات نکرده اند دو برابر شانس بارداری بیشتری داشته اند.

ارتباط داروهای گیاهی و IVF
تاکنون مشخص نشده است که مصرف همزمان داروهای گیاهی و داروهای کمک باروری چه عواقب و عوارضی دارد. اما از آنجایی که میزان جیوه موجود در این گیاهان مشخص نیست نمی توان مصرف این قبیل داروها را در زمان اقدام به بارداری توصیه کرد.

وجود رژیم های غذایی خاص برای موفقیت IVF
تاکنون رژیم غذایی خاصی برای افزایش شانس موفقیت IVF توصیه نشده است. اما متخصصین برای افزایش شانس بارداری و موفقیت IVF، استفاده از یک رژیم غذایی سالم را توصیه می کنند. از طرفی کنترل وزن و ثابت نگه داشتن آن می تواند در حصول نتیجه مطلوب در IVF بسیار تاثیر گذار باشد.

روش های بهتر غیر از IVF
احتمال موفقیت IVF در هر دوره تکرار متفاوت خواهد بود و ارتباط نزدیکی با شرایط جسمانی و سن فرد دارد. بطور کلی نرخ موفقیت IVF در حد ۳۵ تا ۴۰ درصد می باشد و فرد برای افزایش این رقم نمی تواند کاری انجام دهد.
تنها کاری که فرد می تواند قبل از شروع پروسه IVF انجام دهد این است که در انتخاب پزشک و مرکز درمانی دقت کافی داشته باشد و پس از انتقال جنین نیز استرس خود را کاهش داده و امیدوار باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان