انگلیس این بار فرب بولتون را نخورد!


انگلیس این بار فرب بولتون را نخورد!

انگلیس بالاخره نفتکش ایرانی گریس 1  را به رغم تلاش آمریکا برای ادامه توقیف غیر قانونی این کشتی آزاد کرد.

انگلیس این بار فرب بولتون را نخورد!

روز پنجشنبه مقامات مقامات جبل الطارق تحت کنترل انگلیس نفتکش ایرانی گریس 1 را که حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت بود پس از شش هفته توقیف غیر قانونی آزاد کردند. نظامیان انگلیسی شش هفته پیش به بهانه اینکه این نفتکش تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده است در آبهای تحت حاکمیت اسپانیا ربودند.
اقدام انگلیس در ربودن نفتکش گریس 1 به بهانه نقض تحریم های اتحادیه اروپا از ابتدا اشتباه بزرگی بود چرا که به هیچوجه تحریم های این اتحادیه برای دیگر کشورها الزام آور نیست ضمن اینکه از ابتدا هم مقصد این کشتی سوریه نبوده است.
گزارش ها حاکیست چند ساعت قبل از رفع توقیف غیر قانونی نفتکش ایرانی، آمریکا خواهان ادامه توقیف آن شده بود که این موضوع ثابت می کند دولت امریکا به ویژه جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا در تحریک انگلیس برای ربودن گریس 1 دست داشته است.
به نظر می رسد هدف دولت امریکا از تحریک انگلیس به این دزدی دریایی، این تصور بود که می تواند با ارعاب ایران این پیام را منتقل کند که جمهوری اسلامی دیگر نخواهد توانست به صادرات نفت ادامه دهد و تهران به ناچار تسلیم فشارها شده و پای میز مذاکره برای توافق جدیدی با امریکا شامل برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای خواهد نشست.
اما ایستادگی و مقاومت ایران و تاکید بر گفتمان اقتدار سبب شد تا تمامی تصورات امریکا از بین برود و انگلیس متوجه شود که مرتکب چه اشتباه بزرگی شده است. این اشتباه زمانی خودنمایی کرد که ایران این بار دیگر اقدامات خطر آفرین نفتکش های انگلیسی در خلیج فارس را نادیده نگرفت و نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو( Stena Impero) را در پیش چشمان ناوهای نظامی انگلیس توقیف کرد.
نکته ای که حائز اهمیت است اینکه از سه شنبه گذشته موضوع آزادی نفتکش ایرانی گریس 1 رسانه ای شده بود و این در حالی بود که در آن مقطع جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا به لندن رفته بود که به احتمال زیاد مانع آزادی این کشتی شود.
نکته دوم اینکه آزادی نفتکش ایرانی با وجود حضور بولتون در لندن حکایت از این دارد که این بارانگلیس از اشتباه قبلی درس گرفته و حاضر نشده است که اشتباه بزرگتری با ادامه ربودن این نفتکش مرتکب شود.
نکته سوم اینکه لندن با این تصمیم نشان داد که منافع انگلیس با منافع امریکا در مورد نوع تعامل با ایران همخوانی ندارد چنانچه علی رغم برخی تحلیل ها بوریس جانسون پس از اینکه به سمت نخست وزیری رسید همچنان بر حفظ برجام تاکید کرد.
نکته چهارم اینکه این انتظار است که انگلیس از ائتلاف دریایی مورد ادعای امریکا در خلیج فارس جدا شود و به دام دیگر امریکا نیفتد چرا که همانگونه که ترامپ گفته است امریکا هیچ منافعی در این منطقه ندارد که بخواهد به خاطر آن برای دیگران وارد درگیری شود. ترامپ نشان داده که قربانی کردن متحدان برای او مشروع است و اصولا آنچه برای او مهم است دوشیدن دیگران در قالب ایران هراسی است.
-------------------------------------------------
رضا محمدمراد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...