اشتباهات تربیتی والدین، چند جمله ممنوع


اشتباهات تربیتی والدین، چند جمله ممنوع

کودکان افراد حساسی هستند که با هر اشتباه کوچک ما رفتاری بد و زشت یاد می‌گیرند و این رفتار موقعی که بزرگ می‌شوند باعث آزار ما می‌شود. پس بیایید با حساسیت بیشتری کودکان خود را پرورش دهیم.

کودکان افراد حساسی هستند که با هر اشتباه کوچک ما رفتاری بد و زشت یاد می‌گیرند و این رفتار موقعی که بزرگ می‌شوند باعث آزار ما می‌شود. پس بیایید با حساسیت بیشتری کودکان خود را پرورش دهیم.

بگذار من خودم این کار را انجام می‌دهم
شما حس مادرانه‌ای دارید و دوست ندارید کودکتان کاری انجام دهد و دوست دارید این کارها را خودتان انجام دهید و کارهای شخصی کودکتان را بر عهده بگیرید ولی این کار اشتباه است و شما حس مسئولیت پذیری را از کودکتان می‌گیرید و به او می‌غهمانید که او هیچ‌گاه نمی‌تواند کارهای خودش را به تنهایی انجام دهد.

گریه نکن
این جمله نیز یکی از جملات مخرب برای کودک می‌باشد. کودکان در هر زمانی می‌توانند گریه کنند و یا شاد باشند شما نمی‌توانید در بیان احساسات‌شان به کودکان حرفی بزنید اجازه دهید کودکان در بیان احساساتشان آزاد باشند. وقتی شما به حالت دستوری به کودک‌تان می‌گویید که گریه نکند در واقع به او می‌گویید که گریه کردن کار اشتباهی است در حالی که این‌طور نیست و گریه کردن نوعی بیان احساس است.

چرا نمی‌توانی شبیه… باشی؟
شما حق قضاوت کردن فرزندتان را ندارید و نمی‌توانید اور ا با دیگران مقایسه کنید چون هر شخصی ویژگی‌های خود دارد و هیچ چیز برای کودک ناراحت‌کننده تر از این نیست که بشنود دیگران بهتر از او هستند. به جای به کار بردن این جمله نقاط مثبت و منحصر به فرد او را ببنید و آن‌ها را تقویت کنید.
هیچ چیز برای کودک دردناک‌تر از این نیست که بشنود برادر، خواهر یا دوستش بهتر از او است. به جای این کار، نقاط مثبت و منحصر به فرد او را تایید کنید.

آیا مطمئنی که می‌‌خواهی آن را بخوری
وقتی فرزندتان مواد غذایی را که شما دوست ندارید بخورد می‌خورد نگویید که آیا مطمئنی که می‌خواهی آن را بخوری؟ ابتدا اجازه دهید تا آن را بخورد و سپس در زمان مناسب با او بنشینید و درباره‌ی تغذیه مناسب او صحبت کنید.

صبر کن تا به خانه بیاید
از دیگر جملات مخرب برای کودک این جمله می‌باشد. درست است که شما فرزندتان را دوست دارید و به تنبیه کردن او راضی نیستید ولی برای این که فرزندی ایده‌آل داشته باشید باید بتوانید اورا در مواقعی تنبیه کنید چون پدر فرزندتان نیز اورا دوست دارد ولی در مواقعی نیاز است که اورا تنبیه کند. اگر کودک‌تان کار اشتباهی مرتکب شده او را تنبیه کنید با جمله‌ی صبر کن تا پدرت به خانه بیاید او را نترسانید چون این جمله دو اشتباه دارد اول این‌که کودک می‌تواند تا آمدن پدر به خانه به اشتباه خود ادامه دهدو دوم این‎‌که شما هیچ تسلطی بر فرزندتان نخواهید داشت.

اتفاقی نیافتاده، حال تو خوب است
موقعی که اتفاقی برای فرزندتان می‌افتد شما معمولا برای دل‌داری دادن به فرزندتان جمله‌ای مثل اتفاقی نیافتاده حال تو خوب است به کار می‌برید که این درست نیست. شاید حتی یک خراش کوچک باشد که اهمیتی ندارد ولی این را بدانید که این خراش از نظر شما اهمیت ندارد ولی برای فرزندتان یک خراش کوچک نیست پس سعی کنید در این مواقع به ناراحتی فرزندتان اهمیت دهید اما آن را بزرگ جلوه ندهید.

من قول می‌دهم
زمانی که فرزندتان چیزی از شما می‌خواهد و شما در آن لحظه نمی‌توانید به این کار عمل کنید کلمه‌ای به نام من قول می‌دهم را به کار می‌برید در حالی که می‌دانید احتمال دارد که در شرایط دیگر هم نتوانید خواسته‌ی او را عملی کنید. این کتار باعث می‌شود که اعتماد کودک‌تان را از خودتان صلب کنید و زیر قول‌تان بزنید. بنابراین اگر نمی‌توانید خواسته‌ی فرزندتان را عملی کنید قول ندهید و از کلمه‌ی سعی می‌کنم استفاده کنید.

او دیوانه است
اگر شما نمی‌خواهید فرزندی بی‌ادب به بار بیاورید و دوست دارید همیشه حتی در موقع عصبانیت آرامش خودش را حفظ کند بهتر است شما الگویی خوب برای فرزندتان باشید مثلا هیچ‌گاه درباره‌ی فردی نگویید فلانی دیوانه است چون بعد از مدتی فرزندتان این کلمه را در رابطه با خود شما و خواهر برادرش بیان خواهد کرد و این نام را براش ما خواهد گذاشت.

دلیلی برای ترس وجود ندارد
برخی کودکان در بعضی مسائل از چیزهایی می‌‌ترسند و شروع به گریه کردن و یا اعتراض می‌کنند که والدین نیز به جای آرام کردن کودک و پرسیدن دلیل ترسش به او جمله‌ای مانند دلیلی برای ترس وجود ندارد را به کار می‌برند که متاسفانه این جمله حقیقت ترس را برای کودکان تغییر نمی‌دهد و ترس او را کم نمی‌کند. پس بهتر است به جای به کار بردن چنین جملاتی با فرزند خود بنشینید و درباره‌ی ترسش صحبت کنید و راه‌حلی برای ترس او پیدا کنید تا دیگر دچار ترس نشود.

ازت متنفرم
شاید بتوان گفت مخرب‌ترین جمله از جملات مخرب برای کودک جمله ” ازت متنفرم” باشد. بعضی زمان‌ها وقتی کودکان از شما عصبانی می‌شوند ممکن است کلماتی مثل از شما متنفرم را به کار ببرند تا شما را اذیت کنند ولی شما بهتر است به جای این‌که مثل بچه رفتار کنید و حرف او را به خودش برگردانید به او بگویید که چه‌قدر دوستش دارید و سخت‌گیری‌هایتان به خاطر خود اوست تا او را آرام کنید.
جملات مخرب برای کودک را نیز مطالعه کردید. یادتان باشد در گفتن جملات به کودکتان دقت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)