امید به احیای جنگل‌های زاگرس


امید به احیای جنگل‌های زاگرس

گچساران - ایرنا - بوم سازگان زاگرس طرحی است که در آن برای تأمین رطوبت مورد نیاز جنگل‌ها و مراتع زاگرس از طریق تقویت پوشش گیاهی و اجرای طرح‌های آبخیزداری تلاش می‌شود و در صورت تحقق می‌تواند احیابخش جنگل‌های زاگرس باشد.

به گزارش ایرنا، طرح بوم سازگان زاگرس با مشارکت ۱۱ استان زاگرس نشین برای مقابله با خشکسالی‌ها،آفات و بیماری‌های حوزه زاگرس اجرا می‌شود.

برگزاری جلسات بررسی این طرح در فواصل زمانی منظم در یکی از استان های زاگرس نشین امید به جدی شدن این طرح را چند برابر کرده است.

پیش بینی اعتبار طرح بوم سازگان زاگرس از طریق صندوق توسعه ملی صورت گرفته و این طرح با استقبال مقام معظم رهبری،مجلس و دولت اجرا می شود.

طرح بوم سازگان با هدف پایش، احیا و توسعه‌ جنگل‌های زاگرس با کاشت نهال و بذر گونه‌های مقاوم به تغییر شرایط اقلیمی، مبارزه با آفت‌ها،بیماری‌ها و طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود.

اهمیت جنگل های زاگرس

براساس آمار مساحت جنگل های زاگرس ۶ میلیون هکتار است که۴۰ درصد از جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد.

هم اینک هفت رودخانه از ۹ رودخانه های بزرگ کشور در استان های زاگرس نشین جاری است.

بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است.

کارشناسان می‌گویند: ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده در جنگل‌های زاگرس زیست می‌کنند.

خطرهایی که جنگل های زاگرس را تهدید می کند

بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.
۷۰ درصد از گونه‌های جنگلی زاگرس شامل بلوط‌ها می‌شود که در ۱۲ استان کشور پراکنده شده است.
این جنگل‌ها بر اساس مطالعات پالینولوژی در حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار سال قبل با درختان پراکنده بلوط و بنه تشکیل شده و از پنج هزار سال پیش جنگل‌های متراکم و نیمه متراکم بلوط بطور کامل در این منطقه ایجاد شده است.

جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های حوزه زاگرس خطرهایی مانند آتش سوزی، بیابانی شدن ،بهره برداری های بی رویه و کمبود قرقبان برای نگهداری آن را تهدید می کند.
هم اکنون ۷۴ قرقبان کار صیانت از یک و میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان را به عهده دارد که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

به گفته مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد۱۵۰ هزار هکتار از مراتع این استان در شهرستان‌های گرمسیری گچساران و بهمئی در معرض بیابانی شدن است و ۴۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان‌های گچساران و بهمئی تبدیل به بیابان شده است.
فرسایش خاک و امکان ایجاد کانون‌های گرد و خاک از حداقل پیامدهای بیابان زایی است.
کارشناسان منابع طبیعی می‌گویند: کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.
آنان تاکید می کنند: بیش از ۴۰ گونه گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف از جمله بوته کنی و خشکسالی‌های پیاپی سال‌های گذشته در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
آنان می‌گویند: از بین رفتن ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی، فرسایش خاک و کاهش نفوذپذیری آب به درون زمین از جمله آثار زیانبار تخریب پوشش گیاهی در این خطه از زاگرس است.

طرح بوم سازگان زاگرس

معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در یازدهمین جلسه ستاد ملی برنامه مدیریت بوم سازگان زاگرس در یاسوج گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی چهار هزار و ۸۳۰میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری جهت حفاظت از آب، خاک، جنگل‌ها و مراتع زاگرس در ۱۱ استان کشور اختصاص یافته است.

خسرو شهبازی افزود: از این مبلغ۳۸۰ میلیارد ریال آن به کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یافته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح بوم سازگان زاگرس در استان در قالب طرح های آبخیزداری،اجرای جنگل های دست کاشت،توسعه گیاهان دارویی طرح کاداستر یا حدنگاری عرصه های طبیعی در دست اجراست.

گودرز باقری اظهار داشت:هم اکنون ۲ نهالستان در شهرستان های بویراحمد و دنا برای تامین نهال احیای جنگل ها و مراتع استان فعالیت می کنند.

وی همچنین از تامین ۲۰ تن بذر برای اجرای طرح احیای جنگل و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در پاییز امسال خبر داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاهی ویژه در حفظ، احیاء و توسعه جنگل‌ها و مراتع کشور دارد گفت: مجلس شورای اسلامی از همه ظرفیت های قانونی خود برای احیای جنگل ها و مراتع کشور به ویژه در حوزه زاگرس استفاده خواهد کرد.

غلامرضا تاجگردون اضافه کرد: استفاده از ظرفیت و مشارکت مردمی در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع با اجرای طرح‌های اقتصادی سودآور راهکار دیگری برای احیای جنگل ها و مراتع زاگرس است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:عملیات اجرایی ۱۷ طرح آبخیزداری در حوزه های آبریز مختلف استان با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار تابستان امسال شروع شده است.

خدابخش جنگلی اظهار داشت: این اعتبار از محل بودجه صندوق توسعه ملی برای این تعداد پروژه آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: ۱۷ طرح آبخیزداری با حجم ۳۰ هزار متر مکعب به صورت عملیات مکانیکی (سنگ ملاتی) انجام خواهد شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از در دست اجرا بودن هفت پروژه آبخیزداری در استان خبر داد.

جنگلی عنوان کرد: امسال ۱۵ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح ها اختصاص یافته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه حجم این هفت طرح چهار هزار متر مکعب است ادامه داد: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها به طور میانگین ۳۵درصد است.

جنگلی عنوان کرد: حجم عملیات مکانیکی طرح های آبخیزداری انجام شده در استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون شامل سازه های سنگ ملاتی، مکانیکی و خاکی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار متر مکعب است.

وی بیان کرد: حجم عملیات بیولوژیکی اجرا شده در کهگیلویه و بویراحمد در بیش از سه دهه اخیر نیز ۳۰۰ هزار هکتار برآورد می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هدف از اجرای این طرح‌هارا ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن مخازن عنوان کرد.

جنگلی ابراز داشت: دولت به منظور مقابله با خشکسالی و کنترل سیلاب ها در استان به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز توجه ویژه ای دارد.

وی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

جنگلی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح های آبخیزداری بیشتری را دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

۸۱۴۳/۶۱۱۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟