اجرای 35 پروژه آبخیزداری البرز از محل صندوق توسعه ملی


اجرای 35 پروژه آبخیزداری البرز از محل صندوق توسعه ملی

کرج - ایرنا - رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال دستور تخصیص 150 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی را صادر کرد که سهم البرز از محل این صندوق 366 میلیارد ریال بوده است.

به گزارش ایرنا، سال گذشته سهم پروژه های آبخیزداری کشور از محل صندوق توسعه ملی که به دستور مقام معظم رهبری اختصاص یافت، ۲۰۰ میلیارد دلار بود.

سهم البرز از این اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال تعیین شد که از محل این اعتبار در استان، پروژه های مختلف آبخیزدای اعم از مکانیکی و بیومکانیکی در ۳۸ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی انجام شد.

به گفته حامد فرضی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، این پروژه های آبخیزداری در حوزه های بحرانی از لحاظ سیل خیزی به صورت ۱۰۰ درصد انجام شد که اجرای این به جز با مشارکت مردم و جوامع محلی میسر نمی شد به طوریکه ۳۰ درصد این پروژه ها با همراهی مردم بوده است.

اولویت اجرای پروژه های آبخیزداری در سال گذشته در بالادست ۲ سد کرج و طالقان بوده که در سنوات گذشته با یک بارندگی کوچک با ایجاد سیل روبرو بودیم که همراه با آن مخاطرات زیادی را برای مردم پایین دست به همراه داشت.

فرضی به دستاوردهای اجرای این پروژه ها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بارزترین نتیجه آن را در فروردین ماه سال جاری شاهد بودیم به طوریکه علیرغم بارندگی های شدیدی که در البرز داشتیم کوچکترین خطری برای مردم روستاها در دل حوضه های آبخیز به وجود نیامد.

اختصاص ۳۶۶ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به کارهای آبخیزداری کشور اشاره کرد و افزود: از این میزان ۳۶۶ میلیارد ریال به البرز اختصاص یافته است.

بر اساس برنامه ریزی ها و پیش بینی های انجام شده اجرای ۳۵ پروژه آبخیزداری طرح ریزی شده که عملیات اجرایی تمام پروژه های مکانیک آغاز شده و پیشرفت خوبی داشته و پروژه های بیولوژیک، جنگل کاری و کاداستر هم عملیاتی می شود.

برگزاری جشن انفال البرز تا پایان سال آینده

فرضی به سند دار کردن اراضی ملی و تثبیت حاکمیت دولت بر این اراضی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: تا کنون ۱۵۳ هزار هکتار از عرصه های فاقد سند در سامانه ثبت بارگذاری شده که تا پایان شهریور ماه امسال سند تک برگی این اراضی صادر می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۹۹ بتوان تثبیت حاکمیت را بر اراضی ملی با صدور تمام اسناد داشت و جشن انفال را برگزار کرد.

البرز یکی از استان هایی است که عرصه های بیابانی زیادی دارد که بخشی از آن به عنوان کانون های بحرانی ریزگرد نیز به شمار می روند که تبعات آن نه تنها استان البرز بلکه استان های همجوار را درگیر می کند.

در البرز ۵۴ هزار هکتار عرصه های بیابانی وجود دارد که ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار آن عرصه کانون های ریزگرد هستند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در سال گذشته ۷۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی برای اجرای طرح های بیابانزدایی استان اختصاص یافت که امسال هم با پیگیری های انجام شده ۱۰۰ میلیارد ریال نیز از اعتبارات ملی اختصاص یافته که امیدواریم بتوانیم آن را به صورت کامل جذب کنیم.

از محل اعتبارات سال گذشته ۱۲ هزار هکتار طرح های بیابانزدایی با کاشت گونه های مناسب گیاهی اجرا شده است.

استان البرز به همراه استان های همجوار در کل ۱۵۰ هزار هکتار کانون های بیابانی دارد که اگرگسترش این کانون های بیابانی مهار نشود، این بیابان ها به عنوان معضلی جدی در کشور خواهد بود.

۵۳ فقره آتش سوزی در مراتع البرز

یکی از آثار بارندگی های خوب سال زراعی جاری پوشش غنی گیاهی در مراتع است که متاسفانه سهل انگاری و گاه تعمد برخی از افراد باعث آتش سوزی ها در عرصه های مرتعی استان شده است.

بر اساس ارزیابی های انجام شده بیش از ۹۰ درصد از علل آتش سوزی ها را عوامل انسانی تشکیل می دهد.

به گفته فرضی از اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون ۵۳ فقره حریق در مراتع استان اتفاق افتاده که بیشترین آن را علیرغم انتظاری که داشتیم در شهرستان اشتهارد شاهد بوده ایم.

۴۵۰ هکتار از مراتع اشتهارد در آتش سوزی های سالجاری در آتش سوخت.

یکی دیگر از برنامه های منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اجرای طرح کنترل دام و چرا در مراتع می باشد.

از سال ۹۴ تاکنون البرز به عنوان پایلوت در میان استان های همجوار انتخاب شده تا کنترل دام را در مراتع اجرا کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت که متاسفانه ورود دام به مراتع تا قبل از سال ۹۴ بین ۲ تا ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع بوده است که منجر به از دست رفتن پوشش گیاهی شده و شرایط را بروز سیل و فرسایش خاک هموار می کرد.

با اجرای طرح های کنترلی در چند سال اخیر همچون قرق مراتع اکنون ظرفیت مراتع با تعداد دام های ورودی برابر شده است.

صدور ۱۵۶ مجوز ورود دام به تعداد ۸۵ هزار واحد دامی از دستاوردهای این طرح می باشد.

برای کنترل دام و جلوگیری از ورود دام به مراتع ۱۰ ایستگاه ثابت ایجاد شده است.

آش فروشی های کندوان جمع آوری می شوند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی از معضلات اراضی ملی در جاده کرج - چالوس را استقرار آش فروشی ها در محدوده تونل کندوان عنوان کرد و گفت: پرونده این آش فروشی ها از سال ۸۵ تاکنون باز است.

فرضی بیان داشت که به صورت همزمان ۱۱ جرم برای این آش فروشی ها احصاء شده که اجرای حکم جمع آوری این واحدها ورود نیروی انتظامی و دستگاه قضا را می طلبد.

استان البرز ۴۵۰ هزار هکتار اراضی ملی و دولتی دارد که ۳۷۰ هزار هکتار آن را مراتع تشکیل می دهند.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟