شیرین‌آب اندیکا جلوه ای زیبا از تاریخ و طبیعت


شیرین‌آب اندیکا  جلوه ای زیبا از تاریخ و طبیعت

اهواز - ایرنا - منطقه خوش آب‌وهوا و تاریخی شیرین آب در شمال شهرستان اندیکا با داشتن آبشاری چهارفصل و آثار ثبت ملی ، قطعه‌ای از بهشت گمشده خوزستان است.

به گزارش ایرنا در امتداد کوه تاراز و فاصله حدود ۱۵ کیلومتری از جاده اندیکا –شهرکرد منطقه ای بکر با چشم اندازهای طبیعی و آثار تاریخی چشم هر گردشگری را به خود جذب می کند.

این منطقه خوش آب و هوا که تقریبا مرز بین استان خوزستان و چهار محال و بختیاری قرار گرفته به شیرین آب یا "شرینو" معروف است.

میهمان آبشار شدن، در گرمای تابستان یکی از لذت بخش ترین سفرها در این روز ها محسوب می شود چرا که دیدن تصویر آبشار هم آدمی را خنک می کند، چه برسد به آنکه کنارش قرار گیری!

تلاش برای ثبت ملی شیرین آب

رییس اداره محیط زیست شهرستان اندیکا در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این منطقه از مناطق نیمه ییلاقی و بکر شهرستان اندیکا محسوب می شود که از چشم اندازهای طبیعی منحصر به فردی برخوردار است.

مصطفی یوسفی افزود: شاخص ترین چشم انداز طبیعی این منطقه آبشار شیرین آب است که با ارتفاعی حدود ۲۰ متر به صورت پلکانی و چهار فصل جریان دارد.

وی ادامه داد: گونه های درختی این منطقه شامل بلوط، بن، کلخونگ، تنگس، ارژن ، کیکم هستند اما در پایین دست درختان مثمری همچون انجیر و انار نیز به چشم می خورد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان اندیکا گفت:آبشار شیرین آب از مجموعه آبشارهای هفت گانه منطقه تاراز محسوب می شود که پس از آبشار موری قرار دارد و جاده دسترسی آن تقریبا ناهموار است و تنها با خودروی کمک دار می توان از آن دیدن کرد.

وی افزود:در صدد هستیم تا این آبشار را به همراه دیگر آبشارهای منطقه تاراز به عنوان یک اثر طبیعی به ثبت ملی برسانیم.

ظرفیت های گردشگری در سند توسعه اندیکا

فرماندار اندیکا نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مجموعه آبشارهای منطقه تاراز از زیباترین جاذبه های گردشگری شهرستان اندیکا هستند و می توانند به یک قطب گردشگری در استان خوزستان تبدیل شوند.

علی خدری غریب وند افزود: ابتدا باید مطالعات لازم روی این مناطق انجام شود سپس با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت های گردشگری گام برداریم.

وی ادامه داد: اگر از ظرفیت منابع خدادادی به ویژه آبشارها، آثار تاریخی ثبت ملی و طبیعت بکر به نحو مطلوب استفاده شود می تواند زنگار محرومیت را از چهره این مناطق بزداید.

حفاری غیرمجاز بیخ گوش نقش برجسته ها شیرین آب

براساس شواهد عینی و بازدید میدانی خبرنگار ایرنا به تازگی در نزدیکی نقش برجسته های ثبت ملی شیرین آب حفاری هایی انجام شده که متاسفانه اداره میراث فرهنگی اندیکا به دلیل کمبود نیرو و امکانات تاکنون این موضوع را پیگیری نکرده است.

اداره میراث اندیکا از زمان تاسیس تاکنون مدیری به چشم خود ندیده و همیشه با سرپرست اداره شده البته گاهی هم بدون تصدی بوده است.

از قرار معلوم این اداره در شهرستان اندیکا روابط عمومی ندارد و سرپرست فعلی آن نیز ارایه هرگونه اطلاعات عادی پیرامون آثار ثبت ملی این منطقه را منوط به اجازه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان می داند.

اندیکا به تازگی به عنوان یکی از ۳۱ شهرستان محروم کشور و محروم ترین شهرستان خوزستان معرفی شده، و به گفته مسئولان رونق گردشگری می تواند باعث محرومیت زدایی در این شهرستان شود لذا انتظار می رود اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان نسبت به این شهرستان توجه بیشتری داشته باشد.

منطقه شیرین آب در بخش چلو شهرستان اندیکا دارای نقش برجسته ها و برد گوری هایی(سنگ گبری) از زمان الیمایی است که حفاری در اطراف آن می تواند زنگ خطری برای تخریب این اثر ارزشمند باشد.

شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان یکی از شهرهای تاریخی خوزستان است که دارای ۷۰۰ محوطه تاریخی از دوره های مختلف و بیش از ۵۰ اثر ثبت ملی است.
این شهرستان دارای سه بخش مرکزی، آبژدان و چلو است.

۷۱۵۹ / ۶۰۳۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...