معادلاتی که با سقوط پهپاد آمریکایی برهم خورد


معادلاتی که با سقوط پهپاد آمریکایی برهم خورد

تهران - ایرنا - در ماه های اخیر دو فروند از پهپادهای ارتش آمریکا با وجود تبلیغات گسترده در ارتباط با پیشرفته و مجهز بودن آنها به آخرین دستاوردها در این عرصه در منطقه غرب آسیا یکی در حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران از سوی پدافند هوایی و دیگری در کشور عراق ساقط شد.

پهپاد "گلوبال هاوک" (شاهین جهانی) آمریکا ۳۰ خرداد ماه در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد پس از برخاستن از یک پایگاه نیروهای آمریکایی در جنوب خلیج فارس و خاموش کردن همه تجهیزات خود بر خلاف قوانین هوانوردی و در نهایت پنهان‌ کاری با ورود به حریم هوایی ایران از سمت تنگه هرمز به چابهار و در ارتفاع ۲۰ کیلومتری آسمان مورد هدف پدافند هوایی کاملا ایرانی با نام "سوم خرداد" سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و ساقط شد.

این پهپاد یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای جاسوسی جهان محسوب می شود و بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارزش دارد.

به فاصله کمتر از ۵۰ روز از این شکست سنگین ارتش آمریکا ۱۷ مرداد ماه نیز یک فروند پهپاد پیشرفته ارتش این کشور در منطقه "رضوانیه" در شمال غرب بغداد پایتخت عراق ساقط شد که احتمالات زیادی از سوی مقام های نظامی در خصوص علت آن از جمله پارازیت الکترونیکی و نظایر آن مطرح شد.

سقوط دو فروند از پهپادهای فوق پیشرفته آمریکا در منطقه غرب آسیا با رعایت همه جوانب نظامی و امنیتی به پرواز در آوردن آن، کنترل و سقف پروازهای آنها برای جلوگیری از ساقط کردن این پرنده ها، ضربه اساسی به حیثیت و اعتبار ارتش آمریکا وارد کرد و تبعات و بازتاب های گسترده ای نیز در سطح منطقه و جهان برای واشنگتن داشت و در مقایسه با برخی فیلم های نظامی هالیوود حتی مورد تمسخر برخی طرف ها قرار گرفت.

اولین نتیجه چنین اقدامی از سوی سامانه پدافند هوایی ایران نشان دادن اوج قدرت و توانایی آن با وجود تحریم های چهل ساله در بخش های مختلف از جمله نظامی و تسلیحاتی است که موفق شد تا یک پهپاد متجاوز آمریکایی را با وجود قدرت نظامی و پیشرفته آن در ارتفاع بسیار بالا و با تجهیزات خاموش و در نهایت پنهانکاری مورد هدف قرار دهد و ساقط کند.

باید در نظر داشت که در طول این سال ها به خصوص در زمان تجاوز "صدام" به ایران همواره قدرت های بزرگ از ارایه تسلیحات مورد نیاز به جمهوری اسلامی ایران خودداری کرده و طرف مقابل را تقویت می کردند و در سال های اخیر نیز با وجود توافق های موجود در مسیر تحویل برخی تجهیزات اخلال ایجاد می کردند و در نهایت هم در صورت تحویل چند مرحله به نوعی با توجه به وضعیت پیچیده این سلاح ها، نبض آنها را با روش های مختلف در اختیار می گیرند و چندان قابل اطمینان و استفاده نیست.

در چنین وضعیتی و با استفاده از تجارت ارزشمند دوران هشت سال دفاع مقدس، جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر بر آن شد تا در زمینه های مختلف به خصوص تجهیزات و تسلیحاتی نظامی به خوداتکایی رسیده و تا حد ممکن نیازهای خود را در داخل تامین کند و از وابستگی به خارج بکاهد.

در سایه چنین راهبردی، اکنون نه تنها بخش های گسترده ای از سلاح ها و تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح در داخل تامین می شود، بلکه ایران آمادگی خود را برای صدور آنها به دیگر کشورها نیز اعلام کرده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محصولات و خدمات تولیدی از سوی سازمان های وابسته به این وزارتخانه ضمن تامین نیازمندی های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به بیش از ۴۳ کشور جهان در آسیا، اروپا و آفریقا صادر می شود.

اعلام تارنمای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حاکیست در پرتو این دستاوردهای بزرگ است که طیف وسیعی را در حوزه های زمینی، هوایی، هوافضا، دریایی، موشکی، الکترونیک و اپتیک و خدمات مهندسی و پدافند غیر عامل، خدمات جغرافیایی و نقشه برداری، انرژی های نو، خدمات رفاهی و... تشکیل می دهد و به جایگاه شایسته خود دست یافته و حتی در برخی زمینه های دانش و فن آوری تولید و به کارگیری محصولات پیشرفته دفاعی به ویژه در عرصه هوا فضا، مرزهای منطقه را پشت سرگذاشته و در جمع اندک کشورهای دارنده این فن آوری ها در جهان قرار گرفته است.

در چنین وضعیتی بود که آمریکا نه تنها به یکباره با شوک ساقط کردن پهپاد پیشرفته خود از سوی ایران مواجه شد، بلکه بسیاری از برنامه ها و نقشه های واشنگتن در ارتباط با هرگونه احتمال افزایش تنش با تهران را کنار زد.

از دیدگاه کارشناسان مهم ترین دکترین "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در مواجهه با کشورهای مختلف مخالف سیاست های خود شامل سه مرحله تشویق، تطمیع و تهدید همراه با تکرار هر یک از این مراحل است و اگر در هر مرحله های به هدف مورد نظر خود نرسید، مرحله بعدی را دنبال می کند.

در این ارتباط به نظر می رسد دو مرحله اول ترامپ در مقابل ایران شامل تشویق و تطمیع پایان یافته و پیش از ساقط کردن پهپاد، وی به مرحله تهدید ایران رسیده بود که با این اقدام سامانه پدافندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یکباره شوکی به آمریکا وارد شد که اصلا انتظار آن را نداشت و منجر به برهم خوردن همه گزینه های روی میز واشنگتن شد.

در کنار این موضوع نیز توقیف نفت کش انگلیسی در مرحله بعدی موجب شد تا هر دو این کشورها در برابر اقدام ایران کیش و مات شده و اکنون برخی کارشناسان از اقدامات اخیر ایران به عنوان موازنه قدرت بین تهران و غرب یاد می کنند.

روزنامه "القدس العربی" که در لندن منتشر می شود، در این ارتباط نوشت، این مسئله (قدرت منطقه ای ایران) پس از موفقیت اخیر ایران در سرنگونی یک پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکا و اصرار تهران در مقابله با هر تهدیدی در منطقه خلیج فارس ‌از جمله توقیف یک کشتی انگلیسی، بیشتر جلوه گر شد.

اکنون آمریکا دریافته است که بعد از ۴۰ سال تحریم های ایران در زمینه های مختلف در ناحیه خلیج فارس یک تغییر عمده در موازنه قدرت روی داده و ایران به یک قدرت بلامنازعه در آن تبدیل شده و تهدید نیز مانند دیگر کشورهای جهان نمی تواند کاری برای واشنگتن از پیش ببرد.

علاوه بر این یکی دیگر از مشکلات آمریکا در ارتباط با ایران عدم آشنایی با روش های مقابله با تهدیدهای آن مانند قایق های تندرو و، وارد کردن راهبرد استفاده از آن در کلاس های نظامی جهان و عدم شناخت کافی از تجهیزات و امکانات آن است که موجب شده تا نتواند با آنالیز آنها روش های مقابله با مواجهه خود را مشخص کند و چون همه این سلاح ها بومی و برخی از آنها حتی رونمایی نشده، روی همین اصل در بی اطلاعی از توانایی ایران و راه های مقابله با تهدیدات بسر می برد.

روزنامه صهیونیستی "هآرتص" چاپ سرزمینهای اشغالی نیز در گزارشی در همین ارتباط با اذعان به مقاومت ایران در قبال فشارهای حداکثری آمریکا نوشت، اقدامات ضد ایرانی آمریکا در منطقه به طور سلسله‌ وار به نتایجی ختم می ‌شود که به نفع اسرائیل و عربستان نیست و تحولات اخیر صهیونیست‌ها را ناامید کرده است.

این روزنامه تصریح کرد که امتناع ترامپ از پاسخ به اقدام ایران موجب شد تا کشورهای عربی خلیج فارس در خصوص سیاست‌های خود در قبال تهران بازنگری کنند که از بین آنها می‌توان به امضای توافق میان گارد ساحلی امارات و ایران در خلال سفر هیأت اماراتی به تهران یا تصمیم ابوظبی برای کاهش نیروهای خود در یمن اشاره کرد.

علاوه بر تحولات در عرصه سیاسی در منطقه غرب آسیا در سایر نقاط دیگر جهان نیز ساقط کردن پهپاد آمریکایی با واکنش هایی مواجه شد که می توان در این راستا از لغو قرارداد خرید پهپادهای مزبور از آمریکا توسط هند را ذکر کرد.

روزنامه «هندوستان تایمز» با اعلام خبر انصراف هند از خرید بهترین مُدل پهپاد آمریکایی به خاطر ساقط شدن آن از سوی ایران نوشت، پس از سرنگونی این پهپاد توسط ایران، نیروی هوایی هند درباره توانایی های این پهپاد با توجه به قیمت بالای آن ابراز تردید کرده و بخش‌های سه‌ گانه ارتش این کشور در طرح خود مبنی بر خرید پهپادهای آمریکایی بازنگری می‌ کنند.

پیش از این قرار بود هند ۲۰ فروند از پهپادهای مدل گلوبال هاوک را برای نیروی هوایی و ارتش خود از آمریکا خریداری کند.

در همین حال علاوه بر بازتاب های منطقه ای و بین المللی اقدام ایران علیه پهپاد متجاوز آمریکایی در داخل کشور نیز حرکت مزبور موجب ایجاد موجی از خوشحالی و توانایی مردم به دستاوردهای بخش نظامی برای مقابله با تجاوزات و تهدیدهای دشمنان علیه کشور شد، چرا که توانایی نظامی ایران بعد از ۴۰ سال تحریم های مختلف موجب شد تا به اکنون از آن به عنوان اولین شکارچی شاهین جهانی آمریکا نام برده شود.

سخن آخر این که به زیر کشیدن پهپاد آمریکایی از سوی ایران اکنون ابعاد مختلفی از اثرات این اقدام را هر روز آشکار می کند و دوستان ایران از این اقدام امیدوارتر و بدخواهان و دشمنان مایوس تر شده و به همین خاطر مجبور هستند تا سیاست ها و راهبردهای خود را در برابر تهران تغییر دهند و اختلافات در اردوگاه آمریکا و دوستان این کشور را نیز دامن زده است.

القدس العربی در همین ارتباط "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی با وجود همکاری با کارشناسان غربی در پیش بینی تحولات اوضاع، شکست خورد و برداشت درستی از واقعیت اطلاعات و داده ها نداشت و جنگ علیه ایران را به بهانه جلوگیری از گسترش آن آغاز کرد، اما تحولات اوضاع اساسا متفاوت با برداشت های وی پیش رفت به گونه که ریاض خود را در شرایط بی سابقه ای می بیند.

این روزنامه افزود که عربستان به تسلیحاتی پیشرفته خود به عنوان یکی از پنج کشور جهان و حمله نظامی آمریکا به ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ باور داشت اما ظهور ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای یک واقعیت ژئوپلیتیک در منطقه در شرایط فعلی است و اتخاذ هر تصمیم راهبردی در خارمیانه بدون در نظر گرفتن ایران برای ریاض امری دشوار به نظر می رسد.

از دیگر سو نیز پایگاه خبری "دیلی بیست" نوشت، سیگنال های متفاوت و متناقضی که دولت ترامپ برای مذاکره با ایران صادر می ‌کند، همه را کلافه و سردرگم کرده‌ است. این بی ‌نظمی در سیاست ترامپ در قبال ایران هم تلاش‌های متحدان سنتی آمریکا برای کاهش از تنش میان ایران و آمریکا را تحت‌ تاثیر قرار داده و هم سیاستگذاران در داخل آمریکا را دچار سرگیجه کرده‌ است.

این پایگاه تصریح کرد، گزارش های بسیاری درباره وجود اختلاف میان ترامپ و اعضای کابینه وی بخصوص "جان بولتون" مشاور امنیت ملی وجود دارد و ترامپ پس از هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی توسط ایران از اعضای تیم خود خواسته فضای جنگی باتهران ایجاد نکنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی