«چشمه جاوید»؛ کتاب نانوشته ای که در خواب دیدم/ جوانان از ادبیات ثقیل خسته شده اند


«چشمه جاوید»؛ کتاب نانوشته ای که در خواب دیدم/ جوانان از ادبیات ثقیل خسته شده اند

حجت الاسلام خدامیان آرانی با بیان اینکه کتاب الاحتجاج مرحوم طبرسی را بهترین متن خطبه غدیر می دانم، گفت: در «چشمه جاوید» پیام های خطبه غدیر را به زبان سلیس و روان برای جوانان بازگو کردم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: غدیر یکی از مهم ترین وقایع تاریخ اسلام است که در 18 ذی الحجه سال دهم قمری رخ داد و پیامبر اکرم(ص)، امام علی (ع) را به عنوان ولی و جانشین خود معرفی کردند. در مورد این رویداد کتابهای زیادی برای گروه های سنی مختلف نوشته شده است که یکی از آنها کتاب «چشمه جاوید» نوشته «حجت الاسلام مهدی خدامیان آرانی» است. به منظور آشنایی بیشتر با این کتاب گفتگویی با نویسنده آن ترتیب دادیم که قسمت نخست آن بدین شرح است:

کتاب «چشمه جاوید» از چه منظری به واقعه غدیر پرداخته است؟

کتاب چشمه جاوید در مورد شرح خطبه پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر است. غدیر خم مهم ترین روز ما مسلمانان و به خصوص شیعیان است. در چنین روزی دین کامل شد. کامل ترین ، جامع ترین و آخرین سخنرانی سیاسی پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر خم بود و ایشان به بحث ولایت تاکید کردند. این خطبه به زبان عربی است که ترجمه های مختلفی از آن وجود دارد.

پیام های واقعه غدیر نیز در «چشمه جاوید» بیان شده است؟

بله. نسل جوان نمی تواند با متن های سنگین و ترجمه های به اصطلاح آخوندی ارتباط برقرار کند. در کتاب چشمه جاوید سعی کردم که پیام های خطبه پیامبر اکرم (ص) را به زبان سلیس و روان بازگو کنم تا برای خواننده قابل درک باشد. همچنین متن عربی خطبه را نیز در کتاب آوردم.

متن عربی خطبه غدیر را از کدام منبع گرفتید؟

از کتاب الاحتجاج مرحوم شیخ طبری و تصرفی در این متن نداشتم. امانت را رعایت کردم. کتاب الاحتجاج را بهترین متن خطبه غدیر می دانم. ترجمه و شرحی برای خطبه نوشتم که مخاطب خسته نشود. یک اختلاف متن در منابع وجود دارد. بنده کتاب الاحتجاج مرحوم طبرسی را به عنوان منبع انتخاب کردم. برخی از متن ها را دیدم که از چندین منبع استفاده کردند و یک متن از خودشان ساخته اند. به نظرم این خلاف امانت است و کار درستی نیست. ما حق انتخاب داریم . متن های مختلف پیش رو داریم و باید یکی را از بین آنها انتخاب کنیم.

کتاب «چشمه جاوید» تاکنون چند مرتبه تجدید چاپ شده است؟

نمی دانم. چون هر کسی می تواند این کتاب را چاپ کند. کتاب چشمه جاوید نذر است.

ماجرای نذر این کتاب چیست؟

شبی خواب حضرت زهرا(س) را دیدم که ایشان خطاب به بنده فرمودند: همه کتابهای تو را می پسندم و چشمه جاوید را بیشتر از همه می پسندم. از خواب بیدار شدم و متعجب بودم زیرا من کتابی با عنوان چشمه جاوید نداشتم. از آن تاریخ هر موضوعی را برای کتاب جدید انتخاب می کردم، 5، 6 صفحه می نوشتم و قلمم انگار قفل می شد و نمی توانستم ادامه دهم. تا اینکه به دلم رسید که برای غدیر کتابی بنویسم . قلم بدست گرفتم و سه هفته ای نوشتن تمام شد. اسم کتاب را چشمه جاوید گذاشتم و وقتی چاپ شد و آنرا دیدم ، متوجه شدم همان کتابی است که در خواب دیدم.

مخاطب کتاب «چشمه جاوید» چه گروه سنی است؟

مخاطبان این کتاب نسل جوان هستند. نسل جوان از ادبیات ثقیل خسته شده است. گلستان ، شاهکار ادبیات فارسی است اما امروزه بعضی جوانان آنرا نمی فهمند. هر زبانی در طول تاریخ رشد می کند و فضای جدید و واژگان جدید ایجاد می شود.نسل جدید با کتاب های قدیمی و ترجمه های سنگین نمی توانند ارتباط برقرار کنند. نسل جوان از ادبیات ثقیل ترجمه ها خسته است.

در قسمتی از کتاب چشمه جاوید می خوانیم: غدیر به معنای برکه آب است، برکه ای که آب تمیز دارد، برکه ای زلال. وعده خدا فرا می رسد، در اینجا برایم سخن می گویی! این سخنرانی تو ، مرا به ادامه راه فرا می خواند. دیگر هیچ کس راه آسمان را گم نخواهد کرد. خطبه غدیر یک چشمه جاویدی است ، چشمه ای که همواره می جوشد و تشنگان حقیقت را سیراب می کند. تو در اینجا خطبه می خوانی و سخنرانی می کنی تا برای همه تاریخ، روشنگری کنی و حق را آشکار نمایی. به راستی راز عید غدیر در چیست؟ اگر عید غدیر بزرگترین عید مسلمانان است به خاطر این خطبه توست.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار