آزادی آدریان دریا پیروزی دیپلماتیک ایران مقابل انگلیس است


آزادی آدریان دریا پیروزی دیپلماتیک ایران مقابل انگلیس است

مسکو - ایرنا - رئیس کرسی تئوری منطقه شناسی دانشگاه دولتی زبان شناسی مسکو معتقد است که آزادی نفتکش آدریان دریا(گریس یک) در جبل الطارق پیروزی دیپلماتیک ایران بر انگلیس به حساب می آید و بار دیگر مهارت دستگاه دیپلماسی ایران را به جهانیان نشان داد.

وادیم ماکارنکو روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو اظهار داشت: مجموعه ای از عوامل در رقم خوردن این پیروزی دیپلماتیک نقش داشت که مهم ترین آن تلاش های دیپلماتیک ایران از جمله در سازمان ملل بود.
وی افزود: دولت انگلیس امیدوار بود با همراهی کردن از سیاست های آمریکا علیه ایران، بتواند امتیازاتی به دست بیاورد که مهم ترین آن حمایت در برابر اتحادیه اروپا در مساله بریگزیت و هنگام خروج از این اتحادیه است که به احتمال زیاد در ماه اکتبر رخ می دهد.
این صاحبنظر روس توضیح داد: انگلیس نمی خواهد مبلغ حدود 60 میلیارد دلار را در جدایی از اتحادیه اروپا بپردازد و انگلیسی ها اعلام کرده اند که می توانند تا 20 میلیارد دلار پرداخت کنند.
ماکارنکو گفت: ایران با اقدامات خود نشان داد که حاضر نیست به خاطر دیگران منافع خود را قربانی کند و تمام تلاش های ممکن را برای کسب حقوق خود در عرصه بین المللی بکار می گیرد.

رئیس کرسی تئوری منطقه شناسی دانشگاه دولتی زبانشناسی مسکو معتقد است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خروج ایران از انزوای بین المللی نقش اساسی داشت.
ماکارنکو گفت: امروز وضعیت ایران بهتر از آن سالها است و کسانی که از دولت ایران برای امضای برجام انتقاد می کنند بهتر خواهد بود تا وضعیت کنونی و پیش از برجام این کشور را مقایسه کنند.
وی در همین حال معتقد است که دفن برجام زود است و باید برای اجرای آن بویژه از سوی طرف های اروپایی تلاش کرد.

کارشناس روس گفت: روسیه در اجرای برجام در کنار ایران است و اقدامات دیپلماتیک خود را برای حمایت از تهران از یک طرف و از سوی دیگر اجرای کامل برجام ادامه می دهد.

امنیت خلیج فارس با تلاش کشورهای منطقه تامین می شود

کارشناس روس درباره تنش ها در خلیج فارس هم گفت: این آب راهه بین المللی باید عاری از هرگونه تنش باشد و کشورهای منطقه باید در تامین امنیت آن با یکدیگر همکاری کنند.
وی افزود: حضور نیروهای خارجی بر تنش ها در منطقه می افزاید و وضعیتی را بوجود می آورد که هر لحظه ممکن است به یک مناقشه مسلحانه تبدیل شود و وضعیت پیرامون سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط ایران این واقعیت را نشان داد.
ماکارنکو گفت: روسیه برای حفظ ثبات و آرامش این منطقه و جلوگیری از تحرکات دسیسه جویانه غربی ها در آن تلاش می کند و طرح امنیت گروهی خلیج فارس نیز برای این منظور مطرح شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل