تفاوت AM‌ و FM؛ مزایا و معایب هر کدام


تفاوت AM‌ و FM؛ مزایا و معایب هر کدام

تفاوت AM‌ و FM بیش از هر چیز در نحوه‌ انتقال داده‌هاست. FM فناوری مدولاسیون پیشرفته‌ AM است که به جای ایجاد تغییر در دامنه، در فرکانس تغییر ایجاد می‌کند و در نتیجه صدای بهتری دارد.

تفاوت AM‌ و FM؛ مزایا و معایب هر کدام

ستاره | سرویس تکنولوژی - تا به حال این سوال برای شما پیش آمده است که دو اصطلاح AM و FM چه هستند و چه تفاوتی‌ با هم دارند؟ AM مخفف Amplitude Modulation و FM مخفف Frequency Modulation است. این دو اصطلاح در حقیقت دو راه‌ پخش سیگنال‌های رادیویی هستند. هردو آن‌ها اطلاعات را به صورت امواج الکترومغناطیسی منتقل می‌کنند. AM با تغییر دامنه امواج حامل کارمی‌کند، درحالی‌که فرکانس ثابت است، اما در FM دامنه امواج ثابت می‌ماند و فرکانس تغییر می‌کند. در این مطلب به تفاوت AM و FM می‌پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنیم.
در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.
تفاوت AM و FM جدول مقایسه AM و FM

تفاوت AM و FM

AM و FM دو روش بسیار رایج، اما متفاوت برای ارسال اطلاعات از طریق امواج هوایی هستند. AM مدولاسیون دامنه و FM مدولاسیون فرکانسس است. مدولاسیون عمل اصلاح یک جنبه خاص از فرکانس حامل مطابق با اطلاعات ارسال شده است، به عبارت دیگر مدولاسیون یک موج حاوی اطلاعات را با یک موج حمل کننده ترکیب می‌کند. بنابراین مشخص است که AM دامنه فرکانس حامل و FM فرکانس آن را تغییر می‌دهد.
تفاوت AM‌ و FM؛ مزایا و معایب هر کدام

AM در این میان یک فناوری قدیمی‌تر و ساده‌تر برای پیاده‌سازی است. گیرنده تغییرات را دردامنه فرکانس تشخیص داده و آن را برای پخش در بلندگو تقویت می‌کند. سادگی این فناوری ساخت گیرنده‌های رادیویی را تا حد بسیار زیادی آسان کرده است. مشکل اصلی مرتبط با پخش AM این واقعیت است که این روش نسبت به شرایط مختلف آب و هوایی که باعث خراب شدن و تحریف سیگنال می‌شوند، آسیب پذیر است. سادگی طراحی نیز پخش را به یک کانال صوتی منفرد محدود می‌کند و در نتیجه برای صدای استریو کافی نخواهد بود.
FM در واقع فناوری توسعه‌یافته‌ پخش AM است و مزایای قابل توجهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بنابراین در مقایسه با AM بسیار پیچیده‌تر است. اولین و اساسی‌ترین تفاوت FM توانایی آن در ارسال دو کانال اطلاعات به طور هم‌زمان، با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته است. در نتیجه امکان تولید صدای استریو مهیا می‌شود.
تفاوت AM‌ و FM؛ مزایا و معایب هر کدام

از آنجا که اکثر عوامل محیطی که موج‌های رادیویی را تحریف می‌کنند، فقط بر دامنه آن‌ها تاثیر می‌گذارند و نه فرکانسی که FM سیگنال صوتی را در آن ذخیره می‌کند، داده‌های سیگنال FM به راحتی AM تخریب نمی‌شوند. همچنین با رسیدن به ایستگاه انتقال، کیفیت سیگنال FM به صورت خطی کاهش نمی‌یابد.
AM می‌تواند مسافت بیشتری را طی می‌کند، در نتیجه از این نظر برتری دارد. سیگنال‌های FM معمولا پس از طی مسافت ۵۰ مایل (حدود ۸۰ کیلومتر) از ایستگاه افت می‌کنند، اما امواج AM می‌توانند در اتمسفر امتداد یافته و برد بیشتری داشته باشند. برد همچنین یکی از عللی است که شبکه‌های رادیویی امواج AM را با وجود کیفیت کم صدا ترجیح می‌دهند.
پیشرفته بودن FM تفاوت قیمت بین گیرنده‌های AM و FM را قابل بحث کرده است. اکثر تولیدکنندگان می‌توانند تمام مدار‌های مربوط به AM و FM را در یک تراشه قرار دهند تا هر دو موج توسط یک گیرنده قابل دریافت باشد.

جدول مقایسه AM و FM

AM FM
مخفف عبارت Amplitude Modulation (مدولاسیون دامنه) Frequency Modulation (مدولاسیون فرکانس)
تفاوت مدولاسیون یک موج رادیویی که به عنوان موج حامل شناخته می‌شود توسط سیگنالی که قرار است انتقال یابد، در دامنه تعدیل می‌شود. فرکانس و فاز در آن ثابت هستند. یک موج رادیویی که به عنوان موج حامل شناخته می‌شود، توسط سیگنالی که قرار است انتقال یابد در فرکانس تعدیل می‌شود. دامنه و فاز یکسان هستند.
مزایا هزینه کمتر و برد بیشتر آسیب‌پذیری کمتر و تحت تاثیر موانع فیزیکی قرار می‌گیرد
معایب کیفیت صدای و پهنای باند کمتر صدای بهتر و پهنای باند بیشتر
پیچیدگی انتقال‌دهنده و گیرنده هر دو ساده هستند، اما اگر حامل SSBSC AM باشد نیاز به همگام‌سازی دارد. انتقال‌دهنده و گیرنده هر دو پیچیده هستند، چون انواع سیگنال مدولاسیون باید از انواع فرکانس تشخیص داده و تبدیل شود.

جمع بندی

اکنون تفاوت AM و FM را می‌دانید و متوجه شده‌اید که چرا FM کیفیت صدای بهتری را ارئه می‌دهد. از طرفی به علت برد بیشتر بسیاری شبکه‌هایی از موج‌های AM استفاده می‌کنند. نظر شما چیست؟ کدام شبکه‌های رادیویی را ترجیح می‌دهید؟ فراموش نکنید نظرات و پرسش‌های خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: differencebetween

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار