«عقد اخوت»؛ آئینی برای زنده نگاه داشتن غدیر


«عقد اخوت»؛ آئینی برای زنده نگاه داشتن غدیر

امام جماعت مسجد النبی(ص) کوی دانشگاه تهران با ‌بیان‌اینکه عقد اخوت با هدف ترویج و گسترش روحیه برادری و همدلی میان مومنان در عید غدیر انجام می‌شود، گفت: زنده نگاه داشتن غدیر از طریق این سنت‌ها رسالت ما است.

حجت الاسلام «ابراهیم اکبری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به روایتی از حضرت زهرا(س) که فرمودند: «واعجبا و شگفتا که حدیث «هر کس من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست» چه زود فراموش کردید»، اظهار کرد: یکی از آفات اسلام این بود که غدیر خم به فراموشی سپرده شد و هر ظلم و غصبی که صورت گرفت هم به این دلیل بوده است، بنابراین ما وظیفه زنده نگاه داشتن غدیر را بر عهده داریم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: این مهم روش های مختلفی دارد که یکی از آنها برگزاری آئین عقد اخوت در مساجد است و آداب آن در «مفاتیح الجنان» آمده است.

امام جماعت مسجد النبی(ص) کوی دانشگاه تصریح کرد: پبامبر(ص) وقتی میان انصار و مهاجرین پیمان عقد اخوت را قرائت کردند، امیرالمومنین علی(ع) فرمودند آیا از میان انصار و مهاجرین برای من هم برادری انتخاب کرده اید که پیامبراکرم(ص) در پاسخ فرمودند: توا برادر من در دنیا و آخرت هستی و پس از آن میان خودشان و حضرت علی(ع) عقد اخوت بستند.

حجت الاسلام اکبری تاکید کرد: ما شیعیان نیز با اقتدا و تاسی به آن بزرگواران این پیمان را در روز عید غدیر خم در مساجد می بندیم، زیرا احساسمان این است که با این حرکت شیعیان مهر و محبتشان نسبت به همدیگر بیشتر و این سنت در جامعه رواج یابد و ولایتمداران و علویون دل هایشان از این طریق به هم نزدیک می شود. بنابراین یکی از اقداماتی که می تواند شروعی برای انجام کارهای نیک در جهت پیروی از امیرالمومنین(ع) باشد، بستن عقد اخوت در مساجد است.

امام جماعت مسجد النبی(ص) کوی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: عقد اخوت میان برادران دینی زمینه ساز گسترش و تعمیق شناخت مومنین از الگوهای دینی به منظور ترویج و گسترش آیین برادری در بین مومنان است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟