آیت الله مظاهری در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه اصفهان: تسلّط علمی و استدلالی بر بحث‌های حکمت و فلسفه لازمه فعالیت طلاب علوم دینی است


آیت الله مظاهری در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه اصفهان: تسلّط علمی و استدلالی بر بحث‌های حکمت و فلسفه لازمه فعالیت طلاب علوم دینی است

شفقنا- سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیّۀ اصفهان با سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری آغاز شد. به گزارش شفقنا، در این مراسم که اساتید، مدیران و طلّاب حوزۀ علمیّۀ اصفهان حضور داشتند، آیت‌الله مظاهری سال تحصیلی جدید را فرصتی دوباره برای اهتمام و مجاهدت علمی دانسته و خاطرنشان کردند: تحصیل علوم دینی، یکی از ارزشمندترین فعالیّت‌های علمی است و طلّاب لازم...

آیت الله مظاهری در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه اصفهان: تسلّط علمی و استدلالی بر بحث‌های حکمت و فلسفه لازمه فعالیت طلاب علوم دینی است

شفقنا- سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیّۀ اصفهان با سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری آغاز شد.

به گزارش شفقنا، در این مراسم که اساتید، مدیران و طلّاب حوزۀ علمیّۀ اصفهان حضور داشتند، آیت‌الله مظاهری سال تحصیلی جدید را فرصتی دوباره برای اهتمام و مجاهدت علمی دانسته و خاطرنشان کردند: تحصیل علوم دینی، یکی از ارزشمندترین فعالیّت‌های علمی است و طلّاب لازم است از اینکه توفیق تحصیل معارف الهی را یافته‌اند، شکرگزار خداوند متعال باشند.

ایشان در ادامۀ سخنان خود با اشاره به ضرورت تلاش برای استحکام در پایه‌های مقدّمات و سطح تأکید کردند: ادبیّات عرب که زبان قرآن کریم و زبان اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» و معارف دینی است، باید به شکل عمیق و در حدّ نیاز گذرانده شود و به آن بی‌توجّهی نگردد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در این زمینه یادآور شدند: یکی از امتیازات فضلاء و اساتید حوزوی در گذشته، تسلّط آنان بر ادبیات عرب بود که در نسل کنونی حوزه، چنین تسلّطی کمتر دیده می‌شود و این خسارت، باید به اهتمام هرچه بیشتر جبران گردد.

ایشان ضمن بازگویی گوشه‌هایی از زحمات و خدمات علمای سلف برای زنده نگه‌داشتن حوزه‌ها و ترویج فقه جعفری، با بیان اینکه مشکلات اجتماعی و معضلات اقتصادی مانع تحصیل و ترویج علم نیست، تصریح کردند: طلّاب علوم دینی و فقهای بزرگوار، همواره در مضیقه بوده‌اند و اتفاقاً خدمات علمی و بی‌نظیر آنان، در همین مضیقه‌ها و تنگناها به ثمر نشسته و برای نسل‌های بعدی مفید واقع شده است.

آیت‌الله مظاهری، با اشاره به اهمیّت فراوان دروس خارج فقه و اصول در حوزه‌های علمیّه، بر تقویت بنیۀ تخصّصی اساتید درس خارج و تلاش برای تربیت مجتهد و فقیه تأکید کرده و اظهار داشتند: وجود فقیه آشنا به زمان و آگاه به مسائل روز و مورد نیاز جامعه، یکی از وظایف اصلی حوزه‌های علمیّه است و بخش مهمّی از این رسالت باید در دروس خارج فقه و اصول، ایفاء گردد.

او، اکتفای طلّاب علوم دینی به برنامه‌های جاری درسی و انحصار در تحصیل فقه و اصول را نکوهش کرده و تأکید کردند: طلّاب و فضلا لازم است علاوه بر مطالعه و تحقیق و تعلیم و تعلّم پیرامون درس‌های جاری، به آموختن دقیق معارف عمیق قرآن کریم و عترت طاهرین در سایر بخش‌های دین نظیر کلام و اعتقادات و اخلاق همّت گمارند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در این زمینه تآکید کردند: تسلّط علمی و استدلالی بر بحث‌های حکمت و فلسفه که خصوصاً برای پاسخ‌گویی مستدل به شبهات مختلف نیاز است، لازمۀ فعالیّت‌های طلّاب علوم دینی است.

ایشان در پایان سخنان خود با تأکید بر ضرورت اهتمام طلّاب و روحانیّون به رعایت و عمل به اخلاق اسلامی، خاطرنشان کردند: تخلّق به اخلاق الهی و پاک‌سازی نفس از رذائل و زشتی‌ها اگرچه بر همه واجب عینی است ولی طلّاب و روحانیّون، با جدیّت بیشتر در راستای رسیدن به مقام آدمیّت و نیز دستگیری از دیگران برای رسیدن به مقامات معنوی کوشا باشند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا