استاد حوزه و دانشگاه: زنان غدیری بر عهد خود پایبند ماندند


استاد حوزه و دانشگاه: زنان غدیری بر عهد خود پایبند ماندند

استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: زنان زنان غدیری در روز غدیر با مولای خود پیمان بسته و بر عهد خود استوار و مستحکم ایستادند.

به گزارش زنان خبر، حجت الاسلام ایمان ضرابی در گفت و گو با خبرنگار زنان خبر به نقش زنان در واقعه غدیر اشاره کرد و گفت: زنان عنصر بسیار موثری در تحولات مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی در طول تاریخ بوده‌اند و شواهد مختلفی در کتب تاریخی وجود دارد که گویای این حقیقت است نقش زنان غدیری در واقعه غدیر یک نقش مهم و تعیین کننده به شمار می رود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: به طبع واقعه غدیر که جایگاه مهمی در اسلام دارد خالی از این اصل مهم نبوده و زنان غدیری در این واقعه بزرگ تاریخ اسلام که نشانه تداوم حیات حقیقی اسلام است باید نقش پررنگی داشته باشد.

وی تصریح کرد: با مراجعه به متون تاریخی و روایی شیعه و سنی به نقش پررنگ بانوان در غدیرخم و حتی انتشار وقایع بعد از آن می توان پی ببرد.

حجت الاسلام ضرابی عنوان کرد: طبق گزارشات موثق در جوامع قابل اعتماد تاریخی و روایی، زنان اهل ایمان و تابع رسول خدا (ص) در روز غدیر بیعت کردند که تعداد آنها در تاریخ هزار و ۷۰۰ نفر گزارش شده است.

بانوان با حضرت علی(ع) بیعت کردند

وی افزود: در نحوه بیعت آنها این گونه گزارش شده که بانوان با قرار دادن دست خود در ظرف بزرگ آبی که در سوی دیگر آن در درون خیمه، دست علی ابن ابیطالب قرار داشت، بیعت خود را اعلام کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نقش کلیدی زنان در این رخداد بزرگ به همین جا ختم نمی‌شود، افزود: امینی صاحب کتاب وزین الغدیر نام ۱۱۰ نفر از صحابه را که حدیث غدیر را نقل کرده اند ، برمی شمارد که تعدادی از این راویان زنان هستند که نقل حدیث غیر از بیان رخداد روز غدیر است که در این صورت تمام زنان بیعت کننده در انتشار اتفاقات روز غدیر خم نقش داشته اند.

وی یادآور شد:منظور از راویان زن کسانی هستند که روایت آنان مورد اعتماد فرقه های اسلامی است و الا تمامی زنان بیعت کننده گزارش کننده و خبرنگار ولایت مولی الموحدین (ع) بوده اند.

حجت الاسلام ضرابی به اهمیت و نقش زنان غدیری اشاره کرد و اظهار داشت: این زنان اهل بصیرت که مصداق واقعی «انما یتذکر اولوالباب» (رعد/۱۹) بوده اند پس از وفات پیامبر (ص) که افراد بسیاری دست از بیعت با علی (ع) دست کشیده و عهد شکستند که بیشتر این عهدشکنی از سوی مردان بود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: زنانی که با علی (ع) بیعت کردند تمام قد بر عهد خود ایستادند و تعداد بسیار اندکی عهد شکنی کردند.

انتهای متن/*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403