استان اردبیل حدود یک سوم تنوع زیستی کشور را دارد


استان اردبیل حدود یک سوم تنوع زیستی کشور را دارد

گروه اجتماعی- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: استان اردبیل حدود یک سوم تنوع زیستی کشور را داراست و 57 گونه پرنده، 29 نوع خزنده و 18 نوع ماهی و 17 گونه دوزیست در استان شناسایی شده که نشان دهنده تنوع زیستی توانمند این استان است.

استان اردبیل حدود یک سوم تنوع زیستی کشور را داردبه گزارش ایکنا از اردبیل، محمدخداپرست، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، روزگذشته، ۲۸مردادماه درگفتگو با جمعی از خبرنگاران، با اشاره به اینکه کنوانسیون رامسر یکی از قدیمی‌ترین کنوانسیون‌ها بوده و در ایران منعقد شده است، گفت: در حال حاضر در کشور ما ۲۵ تالاب در این کنوانسیون بین‌المللی ثبت شده است و تغیرات تدریجی در اکوسیستم داریم که اگر بخواهیم پایدار باشد باید در قالب مطالعه و کارشناسان حرفه‌ای بررسی شود و به علت ریز فاکتور‌ها و موجودات ذره بینی، سد‌های طبیعی و مصنوعی و رودخانه، طبق کنوانسیون رامسر تالاب محسوب می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه تالاب نئور جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: این تالاب دارای ویژگی‌های مطلوبی بوده و برای حفظ و احیای آن‌ها بایستی اقدامات لازم انجام شود و امیدواریم با کمک اعضای کارگاه بتوانیم اقدامات مثمر ثمری در این تالاب انجام دهیم.

خداپرست بیان کرد: گونه مهاجم کاراس از عوامل اصلی تهدید تالاب نئور بوده و این گونه در سال ۸۴ در دریاچه مشاهده و سبب تغییر در اکوسیستم، زنجیره غذایی و به تبع آن از بین رفتن میگوی گاماروس، گونه شاخص دریاچه شد و از سال ۸۸ نیز پرورش ماهی قزل آلا که در بحث تنظیم اکوسیستم تالاب و گردشگری بسیار تاثیرگذار بود به دلیل عدم توان رشد متوقف شد.

وی با اشاره به مطالعات تالاب میل مغان و مراحل نهایی ثبت بین‌المللی آن و اینکه یکی از مشکلات در این زمینه موافقت شرکت آب منطقه‌ای است، افزود: به طور حتم ثبت بین‌المللی این تالاب، خللی در کارکرد و فعالیت‌های این شرکت ایجاد نخواهد کرد و ثبت بین‌المللی این تالاب شاخص خوبی برای استان محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در مورد تالاب پته خور گفت: این تالاب از سال گذشته به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و با توجه به مشکلات واحد‌های صنعتی اطراف این تالاب، مکاتبات لازم برای تعیین حد بستر و حریم آن توسط شرکت آب منطقه‌ای انجام شده و امیدواریم بتوانیم اقدامات موثری برای حفاظت آن انجام دهیم.

وی با بیان اینکه این استان حدود یک سوم تنوع زیستی کشور را داراست، بیان داشت: ۵۷ گونه پرنده، ۲۹ نوع خزنده و ۱۸ نوع ماهی و ۱۷ گونه دوزیست در استان شناسایی شده که نشان دهنده تنوع زیستی توانمند این استان دارد.

خداپرست گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان اردبیل در حوزه گردشگری و محیط زیست، ۷ سایت گردشگری حیات‌وحش در استان تعریف شده است و این سایت‌ها شامل سد میل‌مغان، سایت احیای آهوی دشت مغان، تالاب پته‌خور، سایت احیای مرال جنگل فندقلو، تالاب نئور، منطقه شکار ممنوع دربند‌مشکول و منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال است.

وی اظهار کرد: اجرای طرح مدیریت پسماند‌های روستایی در مناطق مختلف این استان در دستور کار قرار گرفته و برای اجرایی شدن آن تلاش می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی