مجموعه تخت سلیمان تکاب راه مناسب ندارد/انباشت زباله در اثر جهانی


مجموعه تخت سلیمان تکاب راه مناسب ندارد/انباشت زباله در اثر جهانی

ارومیه – با گذشت 16 سال از ثبت جهانی تخت سلیمان تکاب این مجموعه جهانی هنوز از راه دسترسی و زیرساخت های گردشگری مناسب محروم است.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب که پایگاه ۵ دوره تمدن ایرانیان به شمار می رود با وجود داشتن چند مسیر ارتباطی مختلف از تکاب، کردستان و زنجان، از راه دسترسی مناسب به عنوان حداقل امکانات محروم است.

کم عرض بودن راه های دسترسی، پیچ های متعدد و حادثه خیز جاده، دست اندازهای بیشمار با گذشت بیش از ۱۶سال از ثبت جهانی این مجموعه تاریخی بی نظیر هنوز به قوت خود باقی است و هر سال گردشگران داخلی و خارجی علاقمند به حضور در این مجموعه را با مشکل مواجه می سازد.

برای رسیدن به مجموعه جهانی تخت سلیمان مسیرهای متعددی از جمله دندی- زنجان – تکاب – تخت سلیمان، ارومیه – شاهین دژ- تکاب، جاده بیجار وجود دارد که این مسیرهای دسترسی به همراه سایر راه هایی که به این اثر جهانی ختم می شود نیازمند توجه هستند.

کم عرض بودن راه های دسترسی، پیچ های متعدد و حادثه خیز جاده، دست اندازهای بیشمار با گذشت بیش از ۱۶سال از ثبت جهانی این مجموعه تاریخی تخت سلیمان تکاب بی نظیر هنوز به قوت خود باقی استدر حد فاصل مرکز بخش تخت سلیمان تا مجموعه جهانی تخت سلیمان تعدد نقاط حادثه خیز جاده به حدی است که رانندگان وسایل نقلیه و خودروها مجبورند به صورت مارپیچ در این مسیر حرکت کنند و خطرات بسیاری مراجعه کنندگان به مجموعه را تهدید می‌کند.

هیچ یک از جاده‌های دسترسی به مجموعه تخت سلیمان در جنوب استان آذربایجان غربی مناسب نیستند و مسیر دسترسی به این مجموعه از سمت شاهین دژ به دلیل وجود نقاط حادثه خیز، بسیار خطرناک است.

مسیر ۴۵ کیلومتری راه فرعی تکاب – تخت سلیمان نیز که جاده فرعی مسیر تردد اهالی ۱۲روستاهای تکاب به شمار می رود ضمن تردد احشام و ماشین آلات کشاورزی مسیر رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی است که وضعیت نامناسبی دارد.

مجموعه تخت سلیمان تکاب راه مناسب ندارد/انباشت زباله در اثر جهانی

راه های دسترسی به مجموعه جهانی تخت سلیمان مناسب نیست

حجت پیری یکی از گردشگرانی که از تهران برای بازدید تخت سلیمان تکاب آمده است، با گلایه شدید وضعیت راه های دسترسی به این مجموعه جهانی به خبرنگار مهر می گوید، متاسفانه وضعیت راه ها به حدی ناهموار و نامناسب است که گردشگران از حضور در این مجموعه را دچار پشیمانی می کند.

وی که اهل زنجان است با اشاره به اینکه مسیر دسترسی به این اثر جهانی بی نظیر از سمت زنجان پراز دست انداز است می افزاید: در کنار مسیر های ناهموار و نامناسب این مجموعه خدمات رفاهی و گردشگری مناسبی نیز در این مجموعه وجود ندارد.

پیری ادامه می دهد: سالهاست از ثبت جهانی این مجموعه می گذرد ولی نحوه حفاظت، ارائه خدمات رفاهی و گردشگری در این مجموعه در شان یک اثر محلی نیز نیست چه برسد به سطح جهانی در حالی که در بازدید از این مجموعه گردشگران خارجی زیادی نیز دیده می شد.

فاطمه علیزاده دیگر گردشگری که از استان ایلام برای بازدید از مجموعه جهانی تخت سلیمان به تکاب سفر کرده است نیز از وضعیت بسیار نامناسب راه های منتهی به مجموعه جهانی تخت سلیمان و حتی شهرستان تکاب گلایه مند بود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: نه تنها وضعیت دسترسی به این مجموعه جهانی اصلا در شان گردشگری کشورمان و این اثر جهانی نیست بلکه هیچ خدمات رفاهی به خصوص سایه در فصل تابستان برای رفع خستگی گردشگران وجود ندارد.

علیزاده با تاکید بر اینکه کوچکترین خدمات رفاهی در این مجموعه به گردشگران ارائه می شود می افزاید: جای تاسف دیگر اینکه هیچ راهنمای گردشگری با توجه به فصل گردشگری در این مجموعه جهانی مشاهده نکردیم.

وی انباشت زباله در دالان های مجموعه جهانی تخت سلیمان را یکی از مواردی بر شمرد که مورد گلایه همه گردشگران حاضر در این مجموعه بوند و گفت: در کنار انباشت زباله، عدم توجه به نظافت، نبود حتی یک سطل زباله هیچ اهمیتی به نگهداری از این مجموعه جهانی صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه این مجموعه جهانی باید برای حفظ هویت ایرانی و گردشگری کشورمان مورد حفاظت قرار گیرد ادامه می دهد، در مدت حضورم به همراه خانواده در این مجموعه جهانی بارها شاهد تخریب جزیی از سوی گردشگران حاضر در این مجموعه بودم در حالی که کسی نبود تا این امر را به گردشگران گوشزد کرده و برخوردی صورت گیرد.

مجموعه تخت سلیمان تکاب راه مناسب ندارد/انباشت زباله در اثر جهانی

۴ مسیر دسترسی به تخت سلیمان تکاب وضعیت نامناسبی دارند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب در خصوص وضعیت راه های دسترسی به مجموعه جهانی تخت سلیمان به خبرنگار مهر گفت: مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب چهار مسیر دسترسی از استانهای کردستان، زنجان و نیز شهرستانهای شاهین دژ، دندی و بیجار دارد که هیچ کدام وضعیت مناسبی ندارند.

امیر مطلوبی با بیان اینکه هر سال وعده های متعددی از سوی مسئولان برای بهبود شرایط داده می شود اما در عمل هیچ کدام محقق نمی شود افزود: در جلسات کمیته برنامه ریزی شهرستان صحبت از رقم های میلیاردی برای توسعه شهرستان و نیز راه های آن است اما تاکنون در عمل چیزی مشاهده نکرده ایم.

سالانه ۱۰۰ هزار گردشگر که شش هزار نفر آن گردشگران خارجی است از این مجموعه بازدید می کنندوی با بیان اینکه اصلا وضعیت راه های دسترسی به تخت سلیمان در شان گردشگران و میهمانان این استان و حتی گردشگران خارجی نیست ادامه داد: سالانه ۱۰۰ هزار گردشگر که شش هزار نفر آن گردشگران خارجی است از این مجموعه بازدید می کنند.

مطلوبی با بیان اینکه راه دسترسی مناسب مهمترین شرط توجه به حضور گردشگران و بازدید از جاذبه های گردشگری است گفت: مجموعه جهانی تکاب دهه های زیادی است از امکانات زیرساختی رفاهی محروم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب با بیان اینکه ۴۵ کیلومتر مسیر دسترسی این مجموعه جهانی از سمت شهرستان دیواندره و ۳۰ کیلومتر نیز از شهرستان دندی است که عملا غیرقابل استفاده است و توجهی به این وضعیت صورت نمی گیرد.

مطلوبی خاطرنشان کرد: مسیر دسترسی از سمت شاهین دژ نیز تعدد نقاط حادثه خیز و دست انداز جاده به حدی است که رانندگان وسایل نقلیه و خودروها مجبورند به صورت مارپیچ در این مسیر حرکت کنند و خطرات بسیاری مراجعه کنندگان به مجموعه را تهدید می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب با گلایه از بی توجهی مسئولان به مسایل و مشکلات پیش روی این اثر جهانی اظهارداشت: بهبود راه های دسترسی به مجموعه تخت سلیمان تکاب ضروری است.

وی بااشاره به شرایط جوی و برودت بالای هوا در این منطقه گفت: سالهای اخیر برای بهبود مسیرهای دسترسی این اثر جهانی عملیات لکه گیری در جاده تکاب - تخت سیلمان صورت گرفت که متاسفانه در اثر بارش ها و برف و نیز تردد امروز این بخش ها مجدد تخریب شده و این عملیات تاثیری در بهبود جاده نداشته است.

مجموعه تخت سلیمان تکاب راه مناسب ندارد/انباشت زباله در اثر جهانی

مهمترین شکایت گردشگران مجموعه جهانی تخت سلیمان نبود راه دسترسی مناسب است

مدیرپایگاه مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب نیز در خصوص وضعیت راه های دسترسی و نیز نگهداری این اثر تاریخی به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر مهمترین شکایت گردشگران مجموعه تاریخی تخت سلیمان نبود راه دسترسی مناسب است.

مظفر عباس زاده با بیان اینکه هم اکنون تمام جاده های منتهی به تخت سلیمان شرایط مطلوبی ندارند افزود: در مسیر دسترسی از جاده زنجان به این اثر تاریخی هشت کیلومتر اصلا آسفالت نداشته و حتی زیرسازی مناسبی نیز صورت نگرفته است.

فراهم نبودن جاده دسترسی مناسب موجب کاهش تعداد گردشگران داخلی و خارجی و نیز خلق خاطره تلخ برای گردشگرانی است که از این اثر بازدید می کنندوی با بیان ینکه از سمت دسترسی از خود شهر تکاب به سمت اثر تاریخی ۱۵ کیلومتر از جاده به خصوص از سمت شهر تازه تاسیس تخت سلیمان نیز شرایط خیلی بدی دارد گفت: فراهم نبودن جاده دسترسی مناسب موجب کاهش تعداد گردشگران داخلی و خارجی و نیز خلق خاطره تلخ برای گردشگرانی است که از این اثر بازدید می کنند.

عباس زاده در خصوص انباشت زباله و نیز تخریب این اثر تاریخی عنوان کرد: همه روزه بعد از اتمام روز راهنمایان گردشگری این اثر اقدام به نظافت و پاکسازی محیط این مجموعه می کنند اما متاسفانه شاهد هستیم گردشگران نیز در خصوص رعایت نظافت همکاری لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه زباله های ریخته شده در محل این اثر تاریخی عموما بطری آب معدنی، لاشه بلیط هست که از سوی گردشگران در محل ریخته می شوند گفت: باید مردم و گردشگرانی که علاقمند به بازدید از آثار تاریخی هستند نهایت همکاری را در این خصوص داشته باشند.

مدیرپایگاه مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی تخت سلیمان تکاب یک محوطه ۱۵ هکتاری است و در تمام دیوارها و مناطق این اثر امکان حضور نگهبان حفاظتی و راهنمای گردشگری وجود ندارد گفت: در این خصوص نیز باید گردشگران نهایت همکاری و مشارکت در صیانت از این آثار و سایر تاریخی مورد بازدید را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در هر ۲۰ متر از این اثر تاریخی یک سلطل زباله وجود دارد عنوان کرد: در طول روز نیز از طریق بلندگو موارد ایمنی و بهداشتی به گردشگران متذکر می شود که امیدواریم بیش از پیش شاهد همکاری آنها در صیانت از این اثر و رعایت مسایل بهداشتی داشته باشیم.

مجموعه تخت سلیمان تکاب راه مناسب ندارد/انباشت زباله در اثر جهانی

راه های دسترسی به جاذبه های گردشگری استان ساماندهی می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص عدم توجه به راههای دسترسی به مجموعه جهانی تکاب از ساماندهی راه‌های دسترسی به جاذبه های گردشگری استان خبر داد و گفت: مطالعات این طرح انجام شده و در صورت تخصیص اعتبار اجرایی می شود.

ابراهیم مبارک قدم با بیان اینکه برای هر کیلومتر از این جاده ها هزینه های بالغ بر۳۰۰ میلیون تومان برای بهسازی و آسفالت جاده های منتهی به روستاهای هدف گردشگری استان نیاز است عنوان کرد: متاسفانه جاده دسترسی به این مجموعه جهانی وضعیت خوبی نداشته ولی اقدامات برای بهبود این وضعیت در حال انجام است.

تخت سلیمان یا شهر گنجک در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در یک دره‌ی سرسبز در بلندی سه هزار متری، سرشار از جاذبه‌های کم نظیر طبیعی- تاریخی واقع شده، این ناحیه همان شهر مشهوری است که بنا به نوشته‌های کهن، زادگاه زرتشت بوده و در نوشته‌های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده، گیتا نویسان عرب آن را «شیز» گفته اند، گذشته نگاران رومی ‌و یونانی «گزکا» نوشته اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان «ستوریق» گفته است که امروزه تمام این آثار را تخت سلیمان می‌نامند.

تخت سلیمان در زمان های پیش از تاریخ و دوران هخامنشی و اشکانی و ساسانی معبر شاهراه های عمده بود که از طرف همدان به طرف ارمنستان و آسیای صغیر رفته و از لحاظ لشکرکشی نیز اهمیت فوق العاده ای داشته و این مکان محل تلاقی و برخورد اقوام مختلف بوده است.

تخت سلیمان امروزی باقیمانده قلعه و آثار بزرگ و عمارات مخصوص برای سکونت موبدان بوده است که در زمان اشکانیان و ساسانیان در نهایت آبادی و اوج قدرت بوده و در نتیجه حمله رومیان و تاخت وتاز اقوام عرب و مغول ویران شده و آثار تمدن آن از بین رفته است.


خبرگزاری مهر- گروه استانها: مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب که پایگاه ۵ دوره تمدن ایرانیان به شمار می رود با وجود داشتن چند مسیر ارتباطی مختلف از تکاب، کردستان و زنجان، از راه دسترسی مناسب به عنوان حداقل امکانات محروم است.

کم عرض بودن راه های دسترسی، پیچ های متعدد و حادثه خیز جاده، دست اندازهای بیشمار با گذشت بیش از ۱۶سال از ثبت جهانی این مجموعه تاریخی بی نظیر هنوز به قوت خود باقی است و هر سال گردشگران داخلی و خارجی علاقمند به حضور در این مجموعه را با مشکل مواجه می سازد.

برای رسیدن به مجموعه جهانی تخت سلیمان مسیرهای متعددی از جمله دندی- زنجان – تکاب – تخت سلیمان، ارومیه – شاهین دژ- تکاب، جاده بیجار وجود دارد که این مسیرهای دسترسی به همراه سایر راه هایی که به این اثر جهانی ختم می شود نیازمند توجه هستند.

کم عرض بودن راه های دسترسی، پیچ های متعدد و حادثه خیز جاده، دست اندازهای بیشمار با گذشت بیش از ۱۶سال از ثبت جهانی این مجموعه تاریخی تخت سلیمان تکاب بی نظیر هنوز به قوت خود باقی استدر حد فاصل مرکز بخش تخت سلیمان تا مجموعه جهانی تخت سلیمان تعدد نقاط حادثه خیز جاده به حدی است که رانندگان وسایل نقلیه و خودروها مجبورند به صورت مارپیچ در این مسیر حرکت کنند و خطرات بسیاری مراجعه کنندگان به مجموعه را تهدید می‌کند.

هیچ یک از جاده‌های دسترسی به مجموعه تخت سلیمان در جنوب استان آذربایجان غربی مناسب نیستند و مسیر دسترسی به این مجموعه از سمت شاهین دژ به دلیل وجود نقاط حادثه خیز، بسیار خطرناک است.

مسیر ۴۵ کیلومتری راه فرعی تکاب – تخت سلیمان نیز که جاده فرعی مسیر تردد اهالی ۱۲روستاهای تکاب به شمار می رود ضمن تردد احشام و ماشین آلات کشاورزی مسیر رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی است که وضعیت نامناسبی دارد.

مجموعه تخت سلیمان تکاب راه مناسب ندارد/انباشت زباله در اثر جهانی

راه های دسترسی به مجموعه جهانی تخت سلیمان مناسب نیست

حجت پیری یکی از گردشگرانی که از تهران برای بازدید تخت سلیمان تکاب آمده است، با گلایه شدید وضعیت راه های دسترسی به این مجموعه جهانی به خبرنگار مهر می گوید، متاسفانه وضعیت راه ها به حدی ناهموار و نامناسب است که گردشگران از حضور در این مجموعه را دچار پشیمانی می کند.

وی که اهل زنجان است با اشاره به اینکه مسیر دسترسی به این اثر جهانی بی نظیر از سمت زنجان پراز دست انداز است می افزاید: در کنار مسیر های ناهموار و نامناسب این مجموعه خدمات رفاهی و گردشگری مناسبی نیز در این مجموعه وجود ندارد.

پیری ادامه می دهد: سالهاست از ثبت جهانی این مجموعه می گذرد ولی نحوه حفاظت، ارائه خدمات رفاهی و گردشگری در این مجموعه در شان یک اثر محلی نیز نیست چه برسد به سطح جهانی در حالی که در بازدید از این مجموعه گردشگران خارجی زیادی نیز دیده می شد.

فاطمه علیزاده دیگر گردشگری که از استان ایلام برای بازدید از مجموعه جهانی تخت سلیمان به تکاب سفر کرده است نیز از وضعیت بسیار نامناسب راه های منتهی به مجموعه جهانی تخت سلیمان و حتی شهرستان تکاب گلایه مند بود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: نه تنها وضعیت دسترسی به این مجموعه جهانی اصلا در شان گردشگری کشورمان و این اثر جهانی نیست بلکه هیچ خدمات رفاهی به خصوص سایه در فصل تابستان برای رفع خستگی گردشگران وجود ندارد.

علیزاده با تاکید بر اینکه کوچکترین خدمات رفاهی در این مجموعه به گردشگران ارائه می شود می افزاید: جای تاسف دیگر اینکه هیچ راهنمای گردشگری با توجه به فصل گردشگری در این مجموعه جهانی مشاهده نکردیم.

وی انباشت زباله در دالان های مجموعه جهانی تخت سلیمان را یکی از مواردی بر شمرد که مورد گلایه همه گردشگران حاضر در این مجموعه بوند و گفت: در کنار انباشت زباله، عدم توجه به نظافت، نبود حتی یک سطل زباله هیچ اهمیتی به نگهداری از این مجموعه جهانی صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه این مجموعه جهانی باید برای حفظ هویت ایرانی و گردشگری کشورمان مورد حفاظت قرار گیرد ادامه می دهد، در مدت حضورم به همراه خانواده در این مجموعه جهانی بارها شاهد تخریب جزیی از سوی گردشگران حاضر در این مجموعه بودم در حالی که کسی نبود تا این امر را به گردشگران گوشزد کرده و برخوردی صورت گیرد.

مجموعه تخت سلیمان تکاب راه مناسب ندارد/انباشت زباله در اثر جهانی

۴ مسیر دسترسی به تخت سلیمان تکاب وضعیت نامناسبی دارند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب در خصوص وضعیت راه های دسترسی به مجموعه جهانی تخت سلیمان به خبرنگار مهر گفت: مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب چهار مسیر دسترسی از استانهای کردستان، زنجان و نیز شهرستانهای شاهین دژ، دندی و بیجار دارد که هیچ کدام وضعیت مناسبی ندارند.

امیر مطلوبی با بیان اینکه هر سال وعده های متعددی از سوی مسئولان برای بهبود شرایط داده می شود اما در عمل هیچ کدام محقق نمی شود افزود: در جلسات کمیته برنامه ریزی شهرستان صحبت از رقم های میلیاردی برای توسعه شهرستان و نیز راه های آن است اما تاکنون در عمل چیزی مشاهده نکرده ایم.

سالانه ۱۰۰ هزار گردشگر که شش هزار نفر آن گردشگران خارجی است از این مجموعه بازدید می کنندوی با بیان اینکه اصلا وضعیت راه های دسترسی به تخت سلیمان در شان گردشگران و میهمانان این استان و حتی گردشگران خارجی نیست ادامه داد: سالانه ۱۰۰ هزار گردشگر که شش هزار نفر آن گردشگران خارجی است از این مجموعه بازدید می کنند.

مطلوبی با بیان اینکه راه دسترسی مناسب مهمترین شرط توجه به حضور گردشگران و بازدید از جاذبه های گردشگری است گفت: مجموعه جهانی تکاب دهه های زیادی است از امکانات زیرساختی رفاهی محروم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب با بیان اینکه ۴۵ کیلومتر مسیر دسترسی این مجموعه جهانی از سمت شهرستان دیواندره و ۳۰ کیلومتر نیز از شهرستان دندی است که عملا غیرقابل استفاده است و توجهی به این وضعیت صورت نمی گیرد.

مطلوبی خاطرنشان کرد: مسیر دسترسی از سمت شاهین دژ نیز تعدد نقاط حادثه خیز و دست انداز جاده به حدی است که رانندگان وسایل نقلیه و خودروها مجبورند به صورت مارپیچ در این مسیر حرکت کنند و خطرات بسیاری مراجعه کنندگان به مجموعه را تهدید می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب با گلایه از بی توجهی مسئولان به مسایل و مشکلات پیش روی این اثر جهانی اظهارداشت: بهبود راه های دسترسی به مجموعه تخت سلیمان تکاب ضروری است.

وی بااشاره به شرایط جوی و برودت بالای هوا در این منطقه گفت: سالهای اخیر برای بهبود مسیرهای دسترسی این اثر جهانی عملیات لکه گیری در جاده تکاب - تخت سیلمان صورت گرفت که متاسفانه در اثر بارش ها و برف و نیز تردد امروز این بخش ها مجدد تخریب شده و این عملیات تاثیری در بهبود جاده نداشته است.

مجموعه تخت سلیمان تکاب راه مناسب ندارد/انباشت زباله در اثر جهانی

مهمترین شکایت گردشگران مجموعه جهانی تخت سلیمان نبود راه دسترسی مناسب است

مدیرپایگاه مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب نیز در خصوص وضعیت راه های دسترسی و نیز نگهداری این اثر تاریخی به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر مهمترین شکایت گردشگران مجموعه تاریخی تخت سلیمان نبود راه دسترسی مناسب است.

مظفر عباس زاده با بیان اینکه هم اکنون تمام جاده های منتهی به تخت سلیمان شرایط مطلوبی ندارند افزود: در مسیر دسترسی از جاده زنجان به این اثر تاریخی هشت کیلومتر اصلا آسفالت نداشته و حتی زیرسازی مناسبی نیز صورت نگرفته است.

فراهم نبودن جاده دسترسی مناسب موجب کاهش تعداد گردشگران داخلی و خارجی و نیز خلق خاطره تلخ برای گردشگرانی است که از این اثر بازدید می کنندوی با بیان ینکه از سمت دسترسی از خود شهر تکاب به سمت اثر تاریخی ۱۵ کیلومتر از جاده به خصوص از سمت شهر تازه تاسیس تخت سلیمان نیز شرایط خیلی بدی دارد گفت: فراهم نبودن جاده دسترسی مناسب موجب کاهش تعداد گردشگران داخلی و خارجی و نیز خلق خاطره تلخ برای گردشگرانی است که از این اثر بازدید می کنند.

عباس زاده در خصوص انباشت زباله و نیز تخریب این اثر تاریخی عنوان کرد: همه روزه بعد از اتمام روز راهنمایان گردشگری این اثر اقدام به نظافت و پاکسازی محیط این مجموعه می کنند اما متاسفانه شاهد هستیم گردشگران نیز در خصوص رعایت نظافت همکاری لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه زباله های ریخته شده در محل این اثر تاریخی عموما بطری آب معدنی، لاشه بلیط هست که از سوی گردشگران در محل ریخته می شوند گفت: باید مردم و گردشگرانی که علاقمند به بازدید از آثار تاریخی هستند نهایت همکاری را در این خصوص داشته باشند.

مدیرپایگاه مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی تخت سلیمان تکاب یک محوطه ۱۵ هکتاری است و در تمام دیوارها و مناطق این اثر امکان حضور نگهبان حفاظتی و راهنمای گردشگری وجود ندارد گفت: در این خصوص نیز باید گردشگران نهایت همکاری و مشارکت در صیانت از این آثار و سایر تاریخی مورد بازدید را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در هر ۲۰ متر از این اثر تاریخی یک سلطل زباله وجود دارد عنوان کرد: در طول روز نیز از طریق بلندگو موارد ایمنی و بهداشتی به گردشگران متذکر می شود که امیدواریم بیش از پیش شاهد همکاری آنها در صیانت از این اثر و رعایت مسایل بهداشتی داشته باشیم.

مجموعه تخت سلیمان تکاب راه مناسب ندارد/انباشت زباله در اثر جهانی

راه های دسترسی به جاذبه های گردشگری استان ساماندهی می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص عدم توجه به راههای دسترسی به مجموعه جهانی تکاب از ساماندهی راه‌های دسترسی به جاذبه های گردشگری استان خبر داد و گفت: مطالعات این طرح انجام شده و در صورت تخصیص اعتبار اجرایی می شود.

ابراهیم مبارک قدم با بیان اینکه برای هر کیلومتر از این جاده ها هزینه های بالغ بر۳۰۰ میلیون تومان برای بهسازی و آسفالت جاده های منتهی به روستاهای هدف گردشگری استان نیاز است عنوان کرد: متاسفانه جاده دسترسی به این مجموعه جهانی وضعیت خوبی نداشته ولی اقدامات برای بهبود این وضعیت در حال انجام است.

تخت سلیمان یا شهر گنجک در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در یک دره‌ی سرسبز در بلندی سه هزار متری، سرشار از جاذبه‌های کم نظیر طبیعی- تاریخی واقع شده، این ناحیه همان شهر مشهوری است که بنا به نوشته‌های کهن، زادگاه زرتشت بوده و در نوشته‌های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده، گیتا نویسان عرب آن را «شیز» گفته اند، گذشته نگاران رومی ‌و یونانی «گزکا» نوشته اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان «ستوریق» گفته است که امروزه تمام این آثار را تخت سلیمان می‌نامند.

تخت سلیمان در زمان های پیش از تاریخ و دوران هخامنشی و اشکانی و ساسانی معبر شاهراه های عمده بود که از طرف همدان به طرف ارمنستان و آسیای صغیر رفته و از لحاظ لشکرکشی نیز اهمیت فوق العاده ای داشته و این مکان محل تلاقی و برخورد اقوام مختلف بوده است.

تخت سلیمان امروزی باقیمانده قلعه و آثار بزرگ و عمارات مخصوص برای سکونت موبدان بوده است که در زمان اشکانیان و ساسانیان در نهایت آبادی و اوج قدرت بوده و در نتیجه حمله رومیان و تاخت وتاز اقوام عرب و مغول ویران شده و آثار تمدن آن از بین رفته است.

کد خبر 4698175

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی