کبک دری پس از سالها غیبت در طبیعت خراسان رضوی مشاهده شد


کبک دری پس از سالها غیبت در طبیعت خراسان رضوی مشاهده شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پرنده موسوم به کبک دری پس از یک دهه غیبت در طبیعت این استان، اخیرا در محدوده رشته کوه هزارمسجد واقع در شرق خراسان رضوی مشاهده و ثبت شد.

تورج همتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این گونه ارزشمند پرنده که در معرض خطر انقراض قرار دارد و نزدیک به یک دهه از حضورش در عرصه های طبیعی خراسان رضوی خبری نبود دیروز توسط محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست استان مشاهده و تصویربرداری شد.

وی کبک دری با نام علمی Tetraogallus caspius را یک گونه از راسته ماکیان سانان و از تیره ماکیانیان معرفی و بیان کرد: خاستگاه این پرنده شرق ترکیه، ارمنستان، افغانستان و منطقه وسیعی از دامنه‌های رشته کوه البرز در شمال ایران است. هر چند کبک دری از پرندگان بومی ایران محسوب می شود اما سالها است که در فهرست "پرندگان در خطر انقراض" قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی محل دقیق مشاهده اخیر و ثبت زیست دو قطعه کبک دری بالغ و جوجه هایشان را "منطقه حفاظت شده ارس سیستان" واقع در ارتفاعات سه هزار متری رشته کوه هزارمسجد اعلام و بیان کرد: این پرنده کمیاب بطور معمول در مناطق بلند کوهستانی با ارتفاع فراتر از دو هزار متر زیست می کند.

وی در ادامه همچنین به نخستین مشاهده نوعی پرنده در محدوده بندخاکی جهان آباد شهرستان تربت جام واقع در شرق خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: "تلیله سفید" با نام علمی Calidris alba پرنده ای کنار آبزی و در زمره تیره آبچلیکها برای نخستین بار در این استان توسط محیط بانان مشاهده و در فهرست پرندگان زیست کننده در خراسان رضوی ثبت شد. تربت جام در فاصله ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.

همتی گفت: تاکنون سه نوع "تلیله شکم سیاه، نوک پهن و همچنین تلیله کوچک" در فهرست پرندگان دارای پراکنش در خراسان رضوی به ثبت رسیده و بر این اساس اینک با ثبت حضور "تلیله سفید" تنوع تیره آبچلیکیان در این استان به ۱۴ گونه رسید.

"ارس سیستان" با گستره ۱۲ هکتار در مجاورت رشته کوه هزارمسجد واقع در غرب شهرستان کلات و شمال شرق خراسان رضوی سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در خراسان رضوی افزوده شد. کلات در فاصله ۱۵۵ کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است.

وجود جنگلهای انبوه ارس یکی از عمده دلایل انتخاب این منطقه به عنوان "حفاظت شده" است. "زرشک، انجیر وحشی، زالزالک، بادام وحشی، گز، پسته وحشی، کلاه میرحسن، درمنه، گون، چوبک، باریجه و شبدر" از دیگر گیاهان این منطقه هستند.
"قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، گربه جنگلی، گربه پالاس، گراز، گرگ، روباه، شغال، خرگوش و تشی، کبک دری، کبک معمولی، سار، تیهو، کبوترچاهی، سهره، چکاوک شاخدار و آسمانی، بلدرچین، مرغ حق، دلیجه، سارگپه، عقاب طلایی، عقاب دشتی، کرکس و هما"نیز گونه های شاخص جانوری در این منطقه از محیط زیست خراسان رضوی محسوب می شوند.

۷۴۹۶/۱۸۵۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کلاهبرداری هندوانه فروش خیابانی در تهران؛ رنگ کردن هندوانه برای گول زدن مردم!