خواص و مضرات سیرابی + ویتامین های موجود در سیرابی


درباره سیرابی بدانید سیرابی یک غذای مقوی و سالم کـه ویتامین بالایی دارد کـه در این جا خواص آن ها را بـه شـما خواهیم گفت . سیرابی از ان دسته غذاهایی اسـت کـه یا عاشقش هستید یا از ان بیزارید. بد نیست بدانید برخلاف تصور عموم کـه خوردن غذاهایی مثل کله پاچه و سیرابی را مختص ایرانیان می‌دانید، روز 24 اکتبر هر سالروز جهانی «سیرابی» اسـت. مجله تالاب:...

خواص و مضرات سیرابی + ویتامین های موجود در سیرابی

درباره سیرابی بدانید

سیرابی یک غذای مقوی و سالم کـه ویتامین بالایی دارد کـه در این جا خواص آن ها را بـه شـما خواهیم گفت . سیرابی از ان دسته غذاهایی اسـت کـه یا عاشقش هستید یا از ان بیزارید. بد نیست بدانید برخلاف تصور عموم کـه خوردن غذاهایی مثل کله پاچه و سیرابی را مختص ایرانیان می‌دانید، روز ۲۴ اکتبر هر سالروز جهانی «سیرابی» اسـت.

مجله تالاب: سیرابی فواید زیادی برای سلامت بدن دارد ودر عین حال زیاده روی در مصرف ان می‌تواند بـه سلامت بدن تاثیر منفی بگذارد.

در حقیقت سیرابی لایه داخلی معده گوسفند و گاو ودر مجموع چارپایان علفخوار اسـت. شاید در برخورد نخست بـه خاطر بوی نامطبوع سیرابی احساس کنید از ان متنفر هستید و قطعا لب بـه ان نخواهید زد اما درصورت تمیز کردن این قسمت از معده احشامی مثل گوسفند و گاو می توانید یک سوپ یا آبگوشت لذیذ درست کنید کـه اتفاقا سرشار از انواع ویتامین و موادمعدنی اسـت.

نشخوارکنندگان، معده 4 قسمتی شامل سیرابی، شیردان و بخش‌هایی بـه نام نگاری و هزارلا دارند کـه بافت عضله دیواره ان‌ها از جنس عضلات صاف بوده کـه از نظر ترکیب و ساختمان با عضلات مخطط مثل ماهیچه‌ها و عضله قلب فرق دارد و ارزش تغذیه‌ای ان از نظر پروتئین، چربی، ویتامین و املاح معدنی مقداری با گوشت متفاوت اسـت.

سیرابی بر اساس نوع بافت بـه انواع مختلف طبقه‌بندی و نام‌گذاری می شود؛ مثل بافت لانه‌زنبوری یا بافت صاف. بیشتر سیرابی های‌ تازه ای کـه در فروشگاه ها فروخته می شود، سفید رنگ اسـت.

خواص و مضرات سیرابی + ویتامین های موجود در سیرابی

خواص درمانی سیرابی

خواص و فواید سیراب شیردان برای سلامتی بدن و درمان بیماری ها سالهاست کـه از سوی متخصصان توصیه می شود. لیستی از خواص سیرابی و شیردان رابا هم مرور می‌کنیم.

1- درمان کم خونی

2- مفید در رشد و تقویت کودکان

3- بهترین برای تقویت معده و روده

4- تقویت و درمان ریزش مو

5- مفید برای افراد مبتلا بـه بیماری ام اس MS

6- تقویت سیستم ایمنی بدن

7- تقویت و کمک بـه تولید اسپرم سالم

8- کمک در درمان بیماری های‌ عصبی و افسردگی

9- درمان زخم معده و اثنی عشر

10- ضد سرطان

خواص و مضرات سیرابی + ویتامین های موجود در سیرابی

ویتامین های موجود در سیرابی

از جمله سایر خواص و فواید سیرابی برای سلامت بدن ویتامین B12 موجود در ان اسـت کـه ان را بـه یکی از بهترین خوراکی‌ها برای رفع حالت تهوع زنان باردار تبدیل کرده اسـت.

در هر ۱۰۰ گرم سیرابی حدود ۷۲/۰ میکروگرم ویتامین B12 وجوددارد. این میزان برابر با ۳۰ درصد ۲٫۴ میکروگرم ویتامین B12 مورد نیاز یک انسان بالغ اسـت.

ویتامین B12 سطح متابولیسم بدن را در حد نرمال نگه می‌دارد و بـه التیام عملکرد سیستم عصبی و نیز ساخت گلبول های‌ قرمز خون کمک می کند. علاوه بر این سیرابی حاوی مقادیر اندکی ویتامین E و نیاسین اسـت.

منبعی سرشار از پروتئین کم چرب

یک وعده سیرابی شیردان بـه میزان 112 گرم دربردارنده 96 کالری، 14 گرم پروتئین و کمی بیشتر از 4 گرم چربی اسـت کـه تنها 1.5 گرم از ان را چربی اشباع شده در بر میگیرد.

میزان چربی اشباع شده روزانه پیشنهادی برای مردان برابر اسـت با 30 گرم و برای زنان برابر اسـت با 20 گرم. همین مقدار سیرابی شیردان دارای 138 گرم کلسترول اسـت کـه این مقدار چیزی بین 46 و 69 درصد از کسترول مورد نیاز روزانه بدن انسان را تامین می کند.

ویتامین A

ویتامین A برای رشد مو لازم اسـت و بـه داشتن پوست سالم، دستگاه تنفسی سالم و حفظ بینایی کمک و با عفونت ها مبارزه می کند. جگر و سیرابی سرشار از ویتامین A هستند.

خواص و مضرات سیرابی + ویتامین های موجود در سیرابی

مواد معدنی موجود در سیرابی

برای دانستن خواص و فواید سیرابی بهتر اسـت بدانید سیرابی سرشار از زینک اسـت. یک ماده معدنی مفید و ضروری برای بدن کـه برای درمان زخم‌ها و التیام عملکرد ایمنی بدن ضروری اسـت.

هر ۱۰۰ گرم سیرابی حاوی ۱٫۷۱ میلی‌گرم زینک اسـت کـه ۲۱ درصد از ۸ میلی‌گرم زینک روزانه مورد نیاز بدن زنان را تامین میکند. علاوه بر این سیرابی حاوی مقداری آهن، کلسیم و فسفر اسـت.

مزایای سیرابی برای رشد کودکان

سیرابی یکی از مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت کودکان اسـت، چرا کـه دارای پروتئین و آمینواسیدهای باکیفیت و ضروری بدن اسـت کـه در رشد کودکان و نوجوانان نقش بسزای داشته و کلسیم مورد نیاز ان ها را تامین کند. بـه علاوه این مواد باکیفیت در رشد و ترمیم بافت های‌ از بین رفته نیز نقش مهمی را برعهده دارند.

کلسیم سیرابی

در هر 92 گرم سیرابی، حدود 81 میلی گرم کلسیم وجوددارد کـه 8 درصد نیاز روزانه بدن بـه کلسیم می باشد. FAO مقدار مورد نیاز روزانه بـه کلسیم را 1000 میلی گرم تعیین کرده اسـت. کلسیم یکی از موادمعدنی و ساختاری مهم در حفظ سلامت استخوان ها و دندان هاست کـه بـه همراه منیزیم، بـه انقباض عضلات بدن کمک می کند و موجب آرامش فرد می شود.

مزایای استفاده از سیرابی برای مردان

همانگونه کـه می‌دانید با تولید اسپرم سالم باعث می شود کـه در تخمک گذاری تاثیر بـه سزایی داشته باشد و باعث ایجاد نطفه شود. حال یکی از عواملی کـه باعث تولید اسپرم سالم می شود مصرف سیرابی اسـت.

خواص سیرابی در بارداری

با توجه بـه وجود انواع مواد مغذی در سیرابی، استفاده از این ماده غذایی فواید بسیاری برای سلامتی بدن مادر و جنین دارد. ویتامین B موجود در سیرابی برای زنان بارداری کـه دچار حالت تهوع می‌شوند، مفید اسـت. علاوه بر این عده ای از افراد بر این باور هستند کـه مصرف سیرابی قبل ودر طول بارداری، موجب زیبایی جنین می شود.

خواص و مضرات سیرابی + ویتامین های موجود در سیرابی

نکاتی هنگام خرید سیرابی

هنگام خرید سیرابی باید توجه کنید کـه حتماً سیرابی دارای بوی بد نباشد. بهتر اسـت قبل از پختن سیرابی، ان را از هر جهت بررسی کنید.

بهتر اسـت قبل از پخت، این ماده غذایی را کامل شسته و تمام زواید اطراف ان را دور بریزید.

و تشخیص رنگ سیرابی بـه صورت زیر اسـت :

بـه دلیل خوردن دام خشک در زمستان و بهار رنگ سیرابی تیره اسـت.

بـه هنگام خرید سیرابی در فصل تابستان و پاییز رنگ ان سفید اسـت زیرا علوفه تازه خورده اسـت.

مدت زمان استاندارد از مرحله پخت تا مصرف سیرابی ۱۲ ساعت اسـت. بیشتر از این زمان سیرابی را نگه داری نکنید.

چطور سوپ سیرابی را بپزیم تا خواص و فواید سیرابی حفظ شوند.

برای حفظ خواص و فواید سیرابی بهتر اسـت نحوه پخت صحیح ان را بلد باشید. یکی از بهترین و ساده ترین دستور پخت‌ها برای سیرابی، پخت ان با پیاز خام بـه صورت سوپ اسـت اسـت.

مضرات مصرف سیرابی

یکی از مضرات سیرابی مربوط بـه زمانی اسـت کـه سیرابی بهداشتی نبوده، خراب باشد یا خوب شسته و تمیز نشده باشد.

یکیدیگر از مضرات سیرابی این اسـت کـه چون در پخت ان طبق معمول از نمک زیاد استفاده می شود فشار خون را بالا میبرد.

سیرابی یک غذای چرب اسـت و باید در مصرف ان احتیاط کرد.

خواص و مضرات سیرابی + ویتامین های موجود در سیرابی

درباره سیرابی بیشتر بدانید

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: سیرابی باعث جذب بهتر آهن به بدن می‌شود و آنتی اکسیدان‌های مفیدی دارد که از ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های متابولیک جلوگیری می‌کند.

سیدمرتضی صفوی، با اشاره به خواص سیرابی اظهار کرد: سیرابی بخشی از چهار معده‌ نشخوارکنندگان است که پروتئین آن حتی از گوشت قرمز بالاتر است و با مصرف آن بدن یک ماده پروتئینی کامل شامل آمینواسیدهای ضروری دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه پروتئین‌ در محصولات غذایی حیوانی بیشتر از پروتئین‌های گیاهی است و به دلیل آمینو اسیدهای موجود در این مواد، پروتئین کامل محسوب می‌شود، ادامه داد: پروتئین موجود در سیرابی از لحاظ کیفیتی بالاتر از سایر محصولات غذایی حیوانی است و آمینواسیدهای ضروری بدن را تامین می‌کند. بنابراین سیرابی می‌تواند در رشد کودکان و نوجوانان نقش بسزای داشته و کلسیم مورد نیاز آن‌ها را تامین کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه تقریبا پنج میلی‌گرم آهن در 100 گرم سیرابی وجود دارد که مانند گوشت قرمز برای رفع کم خونی مناسب است،‌ گفت: سیرابی باعث جذب بهتر آهن به بدن می‌شود و آنتی اکسیدان‌های مفیدی دارد که از ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های متابولیک جلوگیری می‌کند.

صفوی با بیان اینکه کلسترول موجود در سیرابی حتی از کلسترول گوشت قرمز، مرغ و ماهی کمتر است، ادامه داد: روی موجود در 100 گرم سیرابی 11 درصد نیاز بدن به روی را تامین می‌کند و این ماده غذایی به رشد مو، جلوگیری از ریزش مو و رشد قد کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه 100 گرم سیرابی 130 کالری دارد، اضافه کرد: قند موجود در سیرابی از آجیل و گوشت قرمز هم پایین‌تر است و باعث افزایش اسپرم، حس چشایی، بویایی و تقویت سیستم ایمنی می‌شود و علاوه بر این ویتامین‌های B₁، B₂، B₆،B₁₂ و همچنین ویتامین A نیز در این ماده غذایی وجود دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه به دلیل وجود آلودگی در پرزهای سیرابی، این ماده غذایی پیش از مصرف باید به خوبی شسته شود، خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود مردم حداقل هفته‌ای یک روز سیرابی مصرف کنند و افرادی که نسبت به بوی آن حساسند نیز می‌توانند این غذا را با طعم دهنده‌هایی مانند آب لیمو، ترشی و سبزیجات میل کنند تا طعم و بوی آن مطبوع‌تر شود.

از دیگر مطالب مرتبط با سیرابی در پایین دیدن نمایید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن