از خلاقیت در برنامه‌ها تا جوانگرایی در مدیریت مساجد


از خلاقیت در برنامه‌ها تا جوانگرایی در مدیریت مساجد

گروه اجتماعی- مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد گفت: امروزه با توجه به وجود رسانه‌های مجازی گوناگون و کارکرد بدون وقفه آنها، متولیان فرهنگی مساجد باید در حوزه برنامه‌ریزی علاوه بر استفاده از ابزارهای روز و هنر، خلاقیت فرهنگی را جدی بگیرند.

از خلاقیت در برنامه‌ها تا جوانگرایی در مدیریت مساجدحجت‌الاسلام مصطفی گرجی، مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا یزد ضمن گرامی داشت روز جهانی مساجد اظهار کرد: حفظ شعار دینی نوعی یادآوری و ایجاد پیوند دوباره و دقیق‌تر با آموزه‌ها و فضاهای معنوی است که خاستگاه حرکت‌های انسانی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: مساجد از آنجا که مرکز تجمع و اجتماع مؤمنان است علاوه بر حوزه مناسکی کانون خدمات فرهنگی و آموزشی، اجتماعی و سیاسی نیز محسوب می‌شود.

مسجد؛ نمادی استوار از تمدن اسلامی

گرجی افزود: مسجد، نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده و ارزش و اعتبار خود را میان مسلمانان حفظ کرده است. در این میان، دوران صدر اسلام، درخشان‌ترین دوره در طول حیات مساجد است چرا که در آن زمان، مسجد نه صرفاً محل عبادت، که محل فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قضایی و نظامی به شمار می‌آمد.

مسئول ستادهماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد با اشاره به نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مسجد یکی از خاستگاه‌های مهم حرکت‌های انقلابی است و در دوران مبارزات انقلاب اسلامی مسجد مرکزی برای روشنگری، آموزش و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اجتماع جوانان و نوجوانان بود.

لزوم رونق مساجد با بهره‌گیری از ابزار روز

وی ادامه داد: با توجه به گذر زمان و پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک، مسجد امروز باید کارکردهای ذاتی‌اش را پر رنگ‌تر و با استفاده از ابزار روز رونق ببخشد تا حضوری گرم و پویا از جوانان و نوجوانان را در خود ایجاد کند.

گرجی افزود: امام صادق (ع) می‌فرماید: «در عهد رسول خدا، نیازمندان در مسجد سکونت می‌گزیدند.» این حضور دو فایده داشت: نخست آنکه از آوارگی آنها جلوگیری می‌کرد و دوم آنکه این افراد به عنوان طبقه نیازمند جامعه، همیشه در برابر چشم حاکم و مردم بودند و لابه لای شلوغی شهر و رفت و آمدها گم نمی‌شدند. از این رو، شخص پیامبر (ص) و مسلمانان همواره در فکر تأمین زندگی آنها بودند و اولین امکاناتی که به دست می‌آوردند، به آنها اختصاص می‌دادند.

وی بیان کرد: این موضوع نشان از آن دارد مسجد مقدس‌ترین مکان برای نیایش و بهترین مکان برای فعالیت‌های فرهنگی و آرام‌ترین مأوى برای محرومان جامعه اسلامی است.

لزوم به‌کارگیری نسل جوان در مدیریت مسجد

حجت‌الاسلام گرجی گفت: امروزه با توجه به وجود رسانه‌های مجازی گوناگون وکارکرد بدون وقفه آنها لازم می‌آید تا متولیان فرهنگی مساجد در حوزه برنامه‌ریزی علاوه بر استفاده از ابزارهای روز و به ویژه هنر، خلاقیت فرهنگی را جدی بگیرند تا مخاطبان تازگی و پویایی مساجد را حس کنند.

وی ادامه داد: بکارگیری نسل جوان در مدیریت مسجد به ویژه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از راهکارهای جذب جوانان به مسجد است تا با حضور پر رنگ و پویای خود بتوانند خیزش و جنبشی معنوی و جریان ساز داشته باشند.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از مراکزی هستند که در مسجد و برای اهالی مسجد و مجاورین آن جهت زیست مومنانه و بدون آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کنند تا بازویی فرهنگی برای این سازه مقدس باشند و با همگرایی و هم افزایی با دیگر نهادهای فرهنگی گامی به سوی توسعه فرهنگی و انسانی بردارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان