طرح گردشگری آشوراده آخرین زیستگاه ساحلی فوک‌های خزری را تخریب می‌کند+ متن نامه


طرح گردشگری آشوراده آخرین زیستگاه ساحلی فوک‌های خزری را تخریب می‌کند+ متن نامه

مدیر مرکز حفاظت فوک خزری در نامه‌ای خطاب به معاون حقوق عامه دادستان کل کشور طرح گردشگری آشوراده را طرحی مخرب، غیراصولی و غیرکارشناسانه و موجب تخریب زیستگاه فوک خزری عنوان...

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، امیر صیاد شیرزای مدیر مرکز حفاظت فوک خزری با ارسال نامه‌ای به معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، طرح گردشگری آشوراده را طرحی مخرب، غیراصولی و غیرکارشناسانه و موجب تخریب زیستگاه فوک خزری عنوان کرد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

«احتراما به استحضار می‌رساند پیرو تصمیمات اخذ شده در خصوص اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده و نگرانی فعالان محیط زیست کشور در مورد بروز آسیب‌های محیط زیستی طرح مذکور بدین وسیله مرکز حفاظت فوک خزری ایران نظر کارشناسی خود را در حیطه تخصص خود بیان می‌دارد:

با توجه به این مهم که منطقه عملیاتی طرح گردشگری آشوراده در قلمروی زیستی گونه فوک خزری (phoca Caspica) تنها پستاندار دریاچه خزر قرار داشته ضروری است که پیش از اعلام نظر اطلاعات مختصری راجع به این گونه ارزشمند ارائه شود.

فوک خزری گونه‌ای مهاجر که حدود نیمی از سال را در بخش‌های جنوبی دریاچه خزر گذرانیده، پستانداری لیزی است و جهت گذراندن زندگی نه تنها به محیط‌های آبی بلکه نیازمند سواحل دریاچه خزر نیز هست، لذا به هنگام ساحل نشینی نیازمند محیطی آرام و به دور از ترددهای انسانی است.

به دنبال کاهش شدید جمعیت فوک‌های خزری ملی قرن اخیر از پیش از یک میلیون به صد هزار عدد یعنی کاهش 90 درصدی در سال 2008 میلادی به نام این موجود وارد لیست قرمز سازمان بین‌المللی IUCN در گروه موجودات در معرض خطر انقراض قرار گرفت و از آن پس کشورهای متعهد این سازمان نظیر کشور ایران موظف به کمک به حفظ گونه مورد نظر از طریق کاهش تهدیدات موجود شود.

طبق نظر کارشناسان IUCN یکی از تهدیدات مطرح شده از بین رفتن قلمروی زیستی گونه فوک خزری را شامل می‌شود. تنها محدود به دو نقطه یکی سواحل آشوراده و شبه جزیره میانکاله در نیمه شرقی و دیگری منطقه بوجاق در نیمه غربیاست.

بدین جهت دست اندازی و ایجاد تغییرات به طبع آن زمینه سازی در راستای افزایش تردد و فعالیت‌های انسانی عملا به سمتی تخریب و حذف بخش بیشتری از زیستگاه می‌شود.

ضمنا خاطرنشان می‌شود که منطقه میانکاله و آشوراده از سال 1348 شمسی به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین و همچنین در سال 1354 پس از امضای کنوانسیون رامسر به درجه حفاظتی پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت و یک سال بعد نیز سازمان یونسکو آن را به عنوان ذخیر‌گاه طبیعت زیست کوه،‌ اعلام کرد. هر چند با کمال تاسف بخش عمده شبه جزیره میانکاله است و به همین دلیل آشوراده تنها ساحل امن باقیمانده در بخش سواحل شرق دریاچه خزر در ایران است.

اجرای طرح گردشگری آشوراده به منزله از بین رفتن آخرین زیستگاه ساحلی فوک‌های خزری در منطقه مذکور بوده و از نظر مرکز حفاظت فوک خزری ایران طرحی مخرب غیر اصولی و غیرکارشناسانه است.

امید است مقامات مسؤول و نظارتی کمال دقت نظر را در بررسی آثار سوء و طبعات جبران ناپذیر این طرح به عمل آورده و با حفظ ودیعه‌های الهی طبیعی کشور عزیزمان ایران رسم امانت داری را به جا آورند.

مرکز حفاظت فوک خزری از سال 1390 تحت نظارت معاونت درمانی سازمان محیط زیست کشور طی امضای تفاهم نامه رسمی با هدف حفظ گونه در معرض خطر فوک خزری شروع به کارکرده است.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ تیتر روزنامه‌های ورزشی پنجشنبه 30 فروردین