در جامعه ما عدالت آموزشی به شدت ضعیف است/ لزوم چرخش کانون تربیت به سمت جوانگرایی


در جامعه ما عدالت آموزشی به شدت ضعیف است/ لزوم چرخش کانون تربیت به سمت جوانگرایی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه در جامعه ما عدالت آموزشی به شدت ضعیف است، گفت: کانون تربیت اسلامی از نظر ظرفیت‌های انسانی و فکری در عرصه تعلیم و تربیت خیلی ظرفیت‌های زیادی...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی در هفدهمین گردهمایی دبیران کانون تربیت اسلامی استان‌های کشور اظهارداشت: خودسازی که حضرت آقا مطرح کردند یک امر جدی است از خودسازی فردی شروع می‌شود که همه ما موظف هستیم تمرین کنیم و ما تا آخرین لحظه عمرمان نیاز داریم که به حساب‌کشی از نفسمان بپردازیم.

وی افزود: کسانی را می‌بینیم تا زمانی که شهرتی در اختیارشان نیست آدم خوب و انقلابی هستند و یک کار مختصر موجب لغزش آنان می‌شود و این نیاز به خودسازی است. واقعاً بعضی مواقع احساس می‌کنیم شعارها و تظاهرها و ویترین‌ها با چیزی که پشت ویترین هست خیلی تفاوت دارد. خودسازی تشکیلاتی، خودسازی فردی، فکری و انقلابی خیلی مهم است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کرد: آن چیزی که در گام دوم انقلاب آمده در روش و سلوک مدیریتی یک آموزش عمیق بسیار مهم وجود دارد و آن این است که همانطور که رهبر انقلاب وظیفه خود دانستند که با توجه به تجارب، سلوک، معنویت و انگیزه این بیانیه را ترسیم کردند و این درسی برای ما است که گام دوم را برای خود تعریف کنیم و کانون تربیت اسلامی باید گام دومی را برای خود تعریف کند. کانون تربیت اسلامی با توجه به بر عهده گرفتن بار و سهم عمده‌تری از تعلیم و تربیت کشور باید جدی‌تر وارد میدان شود.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: در این گام دوم که کانون باید در پیش بگیرد چند نکته وجود دارد. نکته اول بررسی و ارزیابی این چند دهه که کانون تربیت اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت حضور داشت یعنی از سال 1377 تا الان که بیش از 20 سال و 2 نسل گذشته است و باید کانون ببیند که چه نقاط ضعفی دارد، چه کارهایی انجام داده، چه کارهایی باید انجام دهد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی همانطور که حضرت آقا فرمودند در عدم استفاده از ظرفیت‌ها رتبه اول را دارد. حضرت امام یک سرمایه اجتماعی مهم برای ما هستند، هیچ کسی نیست که بگوید من با امام موافق نیستم، این سرمایه‌های عظیم معنوی و مادی در کشور ما جود دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد:کانون تربیت اسلامی از نظر ظرفیت‌های انسانی و فکری در عرصه تعلیم و تربیت خیلی ظرفیت‌های زیادی دارد. تاکنون نشده که کانون تربیت اسلامی با وزیری نشستی بگذارد و آن وزیر این نشست را نپذیرد و این ظرفیت بسیار بزرگی است. در 32 اداره کل آموزش و پرورشی که در کشور داریم هرکدام یک وزارتخانه می‌طلبد. فرصت‌ها و اقتضائات، راهبردهای متفاوت باید ارائه شود و این کار را باید خود استان‌ها انجام دهند.

حجت‌الاسلام ذوعلم گفت: نکته دوم بحث جوانگرایی است. مخاطب اصلی بیانیه گام دوم جوانان هستند. حدود 40 بار واژه جوان و جوانان تکرار شده و تنها نقطه واقعی حضرت آقا همین جوانان کشور هستند که یک نگاه وحدت‌بخش است. ذیل این بیانیه جوانان را دعوت کردند که بیایند مشارکت کنند.

وی افزود: بعضی می‌گویند که حضرت آقا نگفته‌اند که فقط جوانان 20 ساله؛ این تحریف است. ایشان صریحاً فرموده‌اند که جوانان به میدان بیایند. عرض بنده این است که کانون تربیت اسلامی باید دهه هفتادی بشود نه اینکه در دهه چهل بماند، ما هم باید کمک کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه کانون تربیت اسلامی یک چرخش جدی نیاز دارد تا به بحث جوانان بپردازد، اظهار کرد: ما به هر استانی که می‌رویم بیش از نیمی از معلمان حاضر در آنجا جوان هستند. بحث جوانگرایی و اینکه یک چرخش اساسی شکل بگیرد خیلی مهم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم با تأکید بر اینکه سومین نکته، نگاه به آتش به اختیار است، اضافه کرد: زمانی که ما در شورای مرکزی هم بودیم تأکید می‌کردیم که بگذارید هر استان آتش به اختیار باشند چرا که استان‌ها از تجربه و اعتماد کافی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: نکته چهارم نگاه نکردن به مرزهای سیاسی رایج است. در بیان حضرت آقا صریحاً چندین بار مطرح شده که این دسته‌بندی‌های رایج مانند چپ و راست که در جامعه وجود دارد را ایشان رد کرده‌اند و فرموده‌اند نباید این دسته‌بندی‌ها را قبول داشته باشیم و ما هم چندین بار اعلام کردیم که دسته‌بندی‌های سیاسی را قبول نداریم. این مسأله برای یک تشکیلات فرهنگی یک سم مهلکی است. به همین جهت اگر در هر استانی یک مدیرکل یا معاونی همسو و همگام با نگاه‌های اعتقادی و تربیت انقلابی بود باید از آن استفاده کنیم و نباید خط‌کشی کنیم و باید در گام دوم حرکت کانون خیلی بیشتر باید به این موضوع پرداخته شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه نکته بعدی بحث هزینه کردن، مجاهدت و قیام لله است، گفت: ما باید برای اسلام هزینه شویم و هزینه بدهیم. حضرت امام (ره) هم بارها این مسأله را مطرح کردند که ما باید برای اسلام هزینه شویم همانطور که امام حسین (ع) برای اسلام شهید شدند. ما در این مسأله هم گاهی سستی داریم و کسانی که نه چندان درست کار می‌کنند بیشتر از نفوذ، ارتباطات و سرمایه‌های خود هزینه می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم گفت: 2 سال قبل در کرمان برای تبیین سند تحول یک کار بسیار مفیدی بود و خیلی هم اسم کانون تربیت اسلامی مطرح نبود برخلاف تشکل‌هایی که مادی‌گرا هستند و این مایه‌گذاشتن و اهمیت به کار بسیار مهم است. ممکن است دوستان در سطح استان و کشور مباحثه کنند و خود کانون به یک منشوری در باب گام دوم انقلاب برسد و یک چشم‌انداز خوب و درستی را تبیین کنند، تشکل‌هایی از قبیل تربیت اسلامی که محور آنها تربیت و نگاه اسلامی واقعی که هیچ زمانی بیکار و بدون کارکرد نمی‌شوند.

وی افزود: واقعاً متن بیانیه گام دوم یک متن بدون استثنایی است. در یک جایی از این بیانیه 8 ارزش اسلامی به عنوان 8 آرمان همیشگی انقلاب اسلامی مطرح شده است که 8 کلمه است اما من هرچقدر به این 8 کلمه فکر می‌کنم می‌بینم انتخاب بسیار دقیق و پشتوانه بسیار محکمی از نظر مبانی دینی، انقلاب و نیازهای امروز ما است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: کانون می‌تواند برای این 8 ارزش راهکارهای نظری انجام دهد و بر روی آن کار شود و هم آموزش و پرورش ما متخلق به این 8 ارزش بشوند و بشویم و این ارزش‌ها دنبال شود. این 8 ارزش از آزادی شروع می‌شود و به برادری ختم می‌شود. این چینش از روی غفلت و تصادفی نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: این نگاه برخلاف آنچه که در ابعاد فکری تبلیغ می‌شود و می‌گویند آزادی، غرب سردمدار آن بوده و خیلی‌ها نگاهشان به آزادی همین است. ما مدافع آزادی هستیم و آن را یک ارزش می‌دانیم، آزادی از نگاه اسلام یک ارزش است و به تعبیر امام (ره) یک ارزش انسانی است. مگر ما با آزادی اسم خود را انتخاب نکردیم؟ مگر با آزادی به این راه قدم نگذاشتیم؟

وی گفت: یکی از عواملی که گاهی موجب می‌شود خسارت و زیان‌های ظاهری در اجتماع بوجود آید این است که عموماً مسلمانان تربیت شده اهل بیت، آزادی‌گرا و آزادی خواه هستند. بعد از آزادی، معنویت است مانند معنویتِ ارتباط با خدا، توسل و دعا که این هم یک ارزش اسلامی است بعد از معنویت، اخلاق، عدالت، عقلانیت، استقلال، عزت و برادری است. برادری و این عاطفه هم‌وطن بودن خیلی مهم است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهارداشت: این 8 ارزش بیانیه گام دوم انقلاب است. توصیه ائمه معصومین در تعامل پیروان و شیعیانشان با اهل سنت چه بوده؟ این بوده که با آنها تعامل داشته باشید. این 8 ارزش را حضرت آقا مطرح کردند که در یک نگاه جامع این 8 عنصر ضلع یک منظومه ارزشی است. اگر ما همین‌ها را در عرصه تعلیم و تربیت برای بچه‌هایمان جا بیاندازیم و باید فضای تعلیم و تربیت به این 8 عمل ملتزم باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم اضافه کرد: در جامعه ما عدالت آموزشی به شدت ضعیف است و اصلاً در حد عدالت آموزشی نیست و آدم تعجب می‌کند که در این 40 سال هنوز نتوانستیم شکاف در مناطق محروم را از بین ببریم. ضعف عقلانیت در مدیریت امروز جامعه ما به شدت نمایان است. ما کمبود پژوهش نداریم، کدام یک از مدیران ما هستند که براساس پژوهش‌های انجام گرفته کار کند؟ این 8 ارزش، همان ارزش‌های اسلامی است.

وی افزود: در بیانیه گام دوم می‌تواند برای تعلیم و تربیت ما آورده بسیار زیادی داشته باشد از جمله این 8 ارزش بعنوان 8 آرمان اسلامی در مبانی ارزش‌شناسی، کاربردی است و امیدواریم کانون تربیت اسلامی هم بتواند در اشاعه و تبیین این مفاهیم رسالت خود را بیش از گذشته انجام دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهارداشت: این ظرفیتی که امروز در پایه 4 تا 6 دبستان و 7 تا 9 متوسطه وجود دارد باید نیازها را در حوزه‌های مغفول مانده را مورد توجه قرار دهد. در حوزه تربیت سبک زندگی و خانواده ما خیلی کمبود داریم و این از باقیات الصالحات آقای بطحائی است و توانست این طرح بوم را ابلاغ کند و در سال گذشته نیز اجرا شد و در سال آینده تحصیلی نیز همچنان اجرا خواهد شد و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی مسئولانه و فعالانه حضور دارد.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم با تأکید بر این نکته که کارگاه آموزشی برای مدرسین طرح بوم تشکیل دادیم و این یک دریچه‌ای است که آموزش و پرورش بتواند مشارکت جدی در بخش توانمند تربیتی را جامه عمل بپوشاند، گفت: شاخه جوانان کانون تربیت اسلامی می‌تواند در حوزه طرح بوم نقش بسزایی ایفا کند.

وی در پایان اظهار کرد: عفاف و حجاب دغدغه جامعه ما است و قطعاً مدارس ما می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند و باید برنامه‌های نمایشی، پرسش و پاسخ و تفکرهای خلاقانه در زمینه عفاف و حجاب اجرا شود. در سال اولی که طرح بوم به صورت نصفه و نیمه اجرا شد استقبال بسیاری از این طرح شد و امیدواریم که طرح بوم در استان‌ها نیز با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا