هشتل، برمودایی با پنج برج در آمل


هشتل، برمودایی با پنج برج در آمل

در شهر آمل مجموعه ای عظیم از پنج برج وجود دارد که مانند مثلث در کنار هم قرار گرفته اند. شهرت این برج به خاطر سرداری است که در آن آرام گرفته و دلیل آن مقاومتی است که در زمان حمله ی تیمور از خود نشان داده است. البته، معماری خاص این برج نیز در محبوب بودن آن بی تاثیر نبوده. برج هشتل آمل آرامگاهی است که به شکل مثلث در کنار یکدیگر قرار گرفته است. یکی...

برج هشتل آمل آرامگاهی است که به شکل مثلث در کنار یکدیگر قرار گرفته است.

در شهر آمل مجموعه ای عظیم از پنج برج وجود دارد که مانند مثلث در کنار هم قرار گرفته اند. شهرت این برج به خاطر سرداری است که در آن آرام گرفته و دلیل آن مقاومتی است که در زمان حمله ی تیمور از خود نشان داده است. البته، معماری خاص این برج نیز در محبوب بودن آن بی تاثیر نبوده.

برج هشتل آمل آرامگاهی است که به شکل مثلث در کنار یکدیگر قرار گرفته است. یکی از برج های برج هشتل آمل، بزرگتر از سایر برج ها است که آن را به سردار میرقوام الدین مرعشی، سر سلسله مرعشیان نسبت داده اند. این سردار در زمان حمله ی تیمور برای محافظت از این سرزمین، شجاعت بی مثال نشان داد که دلیل شهرت او می باشد و در مقابل حمله ی چنگیز، جان خود را برای حفاظت از مردمش فدا کرد.

بنای اصلی بقعه، چهار ضلعی است که از داخل، چهار گوشه است و مسجدی به آن متصل است. ایوانی نیز در جلوی مسجد قرار دارد. هر یک از اضلاع یک طاق نمای بلند دارد که با چهار گوشواره ی گود تبدیل به دایره ای کامل شده و بر روی این دایره، گنبدی بلند و نوک تیز وجود دارد.

بالای هر یک از بدنه ها، سیزده قرنیز سینه کفتری قرار گرفته است. گنبد بنا از خارج از نوع گنبدهای زاویه دار مخروطی است. سه گنبد دیگر در گورستان به بقعه متصل است. خود بنا از بیرون یک معمای حل نشده به نظر می رسد و هنوز هم برای مردم و گردشگران مرموز و جالب است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « لست سکند » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر