گلوله‌های نقره‌ای که انرژی سبز تولید می‌کنند


گلوله‌های نقره‌ای که انرژی سبز تولید می‌کنند

دانشمندان به روش جدیدی برای تولید انرژی بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای دست یافتند.

به گزارش مشرق، برخلاف بنزین و دیزل، هیدروژن هنگام سوختن هیچ آلودگی تولید نمی‌کند و در حال حاضر توسط برخی از تولیدکنندگان اتومبیل برای اتومبیل‌های برقی استفاده می‌شود و ممکن است برای تولید برق هم سوزانده شود. اما تاکنون فناوری هیدروژن در مقیاس گسترده به دلیل هزینه زیاد جداسازی آن از هیدروکربن‌ها ممنوع شده است.

بیشتر بخوانید:

لباس «هوشمند» ساخته شد +عکس

در حال حاضر بخش اعظم هیدروژن مورد استفاده برای وسایل نقلیه از گاز طبیعی حاصل می‌شود که فرآیند استخراج آن باعث تولید گاز گلخانه‌ای متان و با گرم شدن سیاره همراه است.

اکنون گروهی از مهندسان کانادایی به روش استخراج هیدروژن مستقیماً از ماسه‌های نفتی و مزارع نفتی همراه با حذف دی اکسید کربن و متان دست یافته‌اند. نتایج این تحقیق در کنفرانس ژئوشیمی گلدشتمید در بارسلونا رونمایی شد و این فناوری پتانسیل تأمین کل برق مورد نیاز کانادا را آنهم بدون انتشار گازهای گلخانه ای، برای ۳۳۰ سال آینده دارد.

"گرانت استرم"، مدیر عامل شرکت پروتون فن آوری، که دراین روش استخراج مشارکت دارد، می‌گوید: تولید هیدروژن کم هزینه از منابع نفتی که هیچگونه تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد، می‌تواند نیاز تمام دنیا را با استفاده از زیرساخت‌های موجود فراهم کند. این همان گلوله نقره‌ای برای انرژی پاک و آب و هوای پاک است.

این محقق می‌گوید؛ این روش در مقایسه با روش‌های فعلی تولید هیدروژن مقرون به صرفه‌تر است و حتی مزارع نفتی متروکه هنوز حاوی مقادیر قابل توجهی ماده برای تولید هیدروژن هستند.


او و تیمش دریافتند که تزریق اکسیژن در مزارع باعث افزایش دمای زیرین آن‌ها می‌شود و هیدروژن را که می‌تواند از سایر گازها فیلتر شود، آزاد می‌کند.

استرم می‌گوید؛ تنها محصول موجود در این فرآیند هیدروژن است، به این معنی که این فناوری بطور موثر بدون آلودگی است.

به عقیده پروفسور برایان هورسفیلد، از مرکز تحقیقات ژئوشیمی آلمان GFZ گفت برای دیدن چگونگی عملکرد سیستم در مقیاس صنعتی، آزمایش وسیع لازم است. با این وجود وی این پروژه را بسیار ابتکاری و هیجان انگیز خواند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام