درآمد 80 میلیونی بانوی سیستانی با وام اشتغال


درآمد 80 میلیونی بانوی سیستانی با وام اشتغال

بانوی 27 ساله سیستان و بلوچستانی نمونه‌ای از جمعیت فعال و بیکار کشور است که با تسهیلات اشتغال‌زایی توانسته کسب و کاری با درآمد 70 تا 80 میلیون تومانی برای خود ایجاد کند.

به گزارش مشرق، بیکاری که یکی از دغدغه‌های امروز دولت هم به شمار می‌رود، در بین هفت ابرچالش اقتصادی کشور قرار گرفته است؛ چالشی که به دلیل پیشی گرفتن تقاضای شغل نسبت به فرصت‌های شغلی، باعث شد تا به رغم اشتغالزایی تعادل قابل قبولی بین عرضه و تقاضا ایجاد نشود و همچنان عقب ماندگی فرصت‌های شغلی محسوس باشد.

مشکل بیکاری البته از دو جنبه قابل بررسی است؛ در بخش سیاستگذاری، فقدان برنامه‌های بلندمدت برای غلبه به بیکاری و پاسخ به تقاضاهای جدید بازار کار غیرقابل اجتناب است، به این ترتیب که در سالهای ۸۴ تا ۹۲ تقریبا خالص اشتغال در کل هشت سال بسیار پایین بود.

بیشتر بخوانید:

کارآفرینانی که تحریم‌ها هم حریفشان نشد

به استناد گزارشات مرکز آمار ایران ایران، حاصل سیاستگذاری های دولت در سالهای ۸۴ تا ۸۸ (دولت نهم)، ریزش ۱۱۹ هزار نفری جمعیت شاغل و همچنین کاهش ۲۸۳ هزار نفری جمعیت بیکار در کشور بوده است که بر این اساس، در مجموع در این چهار سال، به طور متوسط سالانه فقط ۲۹ هزار و ۷۵۰ نفر فرصت شغلی در کشور ایجاد شد.

در سال های ۸۸ تا ۹۱ نیز فقط ۳۷۳ هزار شغل در کشور ایجاد شد؛ به طوری که در طول این مدت سالانه به طور متوسط فقط ۹۳ هزار و ۲۵۰ نفر به جمعیت شاغل کشور اضافه و هشت هزار نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده شده است.

برآیند این آمارها نشان می‌دهد در حوزه سیاستگذاری اقدامات بلند مدتی از گذشته صورت نگرفته است و امروز نیروی انباشت بیکار از سال‌های گذشته نیز به متقاضیان جدید کار اضافه شده است.

علاوه بر ضعف بر سیاستگذاری های بازار کار، در سمت نیروی کار نیز تمایل بیکاران به استخدام در دستگاه‌های اجرایی و خصوصی در تشدید بیکاری دامن زده است.

اما در همین بحبوحه بیکاری، فعالیت‌های خوداشتغالی و شناسایی ظرفیت‌های استانی و محلی بهترین فرصت برای اشتغالزایی است به شرط آن که پیش از شروع فعالیت، ظرفیت های بازار و منطقه را شناسایی کنید.

کیمیا مالکی، بانوی ۲۷ ساله از سیستان و بلوچستان فقط نمونه‌ای از یک جوان بیکار است که با شناسایی ظرفیت منطقه محل سکونت توانسته با تسهیلات حداقلی ۱۰ میلیون تومانی اشتغال، کسب و کاری با درآمد ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان در ماه برای خود ایجاد کند. این بانوی ۲۷ ساله که محصولات خود را نمایشگاه توانمندسازی عشایر و روستاییان نیز عرضه کرده بود، کسب و کار خود را از سال ۹۵ در حوزه سوزن دوزی بر روی انواع البسه و پوشاک آغاز کرد.

درآمد 80 میلیونی بانوی سیستانی با وام اشتغال

مالکی با اشاره به نحوه آغاز کسب و کار خود گفت: در سال ۹۵ بعد از اینکه تصمیم به ورود به این عرصه گرفتم، بعد از شناسایی بازار فروش، مقدمات اولیه برای شروع کسب و کار را آغاز کردم.

وی ادامه داد: در همان زمان با تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی کار خود را آغاز کرده و به تدریج با شناخت بازار دامنه فعالیت خود را گسترش دادم.

این بانوی ۲۷ ساله کارآفرین با بیان اینکه امروز محصولات خود را متنوع کرده و سوزن دوزی را روی انواع محصولات از جمله وسائل تزئینی منزل، چرم، مانتو، کت، شلوار و پوشاک آقایان و بانوان انجام می دهم، تاکید کرد: از برخی دستگاه ها و ارگان ها هم سفارشاتی دریافت می کنم.

وی با بیان اینکه برای سوزن دوزی روی محصولات و سفارشات ۸۰ نفر به طور مستقیم و ۸ خیاط نیز با اون همکاری می کنند، گفت: همه این افراد در روستاها و در منازل خود سفارشات را تهیه می کنند.

این بانوی ۲۷ ساله درباره توسعه کسب و کار خود نیز گفت: در ابتدا که سفارشات کم بود فقط با چند نفر کار می کردیم؛ اما بعد از اینکه کیفیت و تنوع محصول را افزایش دادم، با معرفی محصولات از طریق واسطه ها یا شرکت در نمایشگاه های مختلف، مشتریان جدید به من سفارش دادند.

بر اساس این گزارش، طبق آمارهای مسئولان وزارت کار سهم اشتغال روستایی از کل اشتغال کشور که طی سال‌های ۸۸ تا ۹۲ تقریبا صفر بود، این سهم با ارائه تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع چهار بانک عامل کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید به حدود ۲۴ درصد رسیده است.

منبع: مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)